Gå til innhold

Er det en dum ide å partisjonerer ekstern HD?


ompopo

Anbefalte innlegg

Heisann, god helg :)

 

Jeg har en 1,5 TB Seagate ekstern harddisk (ca. 1 mnd. gammel) som jeg la alt over på når jeg reinnstallerte OS på maskinen min.

 

Jeg partisjonerte harddisken til tre partisjoner hvor to er i FAT32 og en i Mac OS Extended. Det eneste jeg lurer på er om dette var en dårlig ide?

 

For noen dager siden opplevde jeg at det tok lang tid før maskinen fikk opp de forskjellige harddiskene når jeg koblet til (har laptop), og kjente at hjertet hoppet pga. at alle bildene mine ligger der. Den fant den tilslutt, men jeg ble usikker på om jeg hadde gjort noe dumt... :cry:

 

Det jeg lurer på er derfor om jeg burde tatt å lagt alt over på maskina og reformatert harddisken på nytt til en partisjon? Er dette sikkrere? Eller kan det forkomme at den bruker litt tid på å finne harddisken når den starter opp? Vil helst ikke oppleve at den plutselig ikke får kontakt i det hele tatt.

 

På forhånd takk for hjelpen :new_woot:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, jeg ville ha sagt at det ikke er nødvendig. Det at man partisjonerer en intern eller ekstern disk burde ikke ha noe å si. Det kan hende at laptopen din brukte litt ekstra tid på å finne drivere den trenger for å lese av disken. Jeg ville likevel tatt og bevart de viktigste filene på flere plasser enn bare disken. Personlig bruker jeg noe som heter DropBox som er et program som lagrer mine filler på en ekstern, kryptert server så selv om all datauttstyret mitt rykker har jeg enda de viktige filene mine inntakt :)

Lenke til kommentar

Det er hverken dumt eller lurt. Det er bare et spørsmål om preferanser. 

 

Men noe som er virkelig dumt er å bruke en ekstern disk som premanent lagringsplass, uten backup. Eksterne USB disker er aldri sikre, de er heller notorisk upålitelige. Det er haugevis med tråder på forumet om alle slags problemer.

USB disker har sine bruksområder, men man bør kjenne begrensingene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...