Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Problemer med routeren


Anbefalte innlegg

Jeg har denne routeren, og nå plages jeg voldsomt med den. Når jeg kobler med direkte fra modem til PC, så har jeg en hastighet på ca 7000 kbs, men når jeg kobler til den trådløse routeren er jeg nede 600 kbs!!! Opplastninga ligger på over 2000 kbs!!!???

 

Jeg har følgende produkter:

Nettverk: Canal Digital, modem Thompson

Ip-telefon: IPlink, der "boksen" heter Linksys

Trådløs router: Jensen Wireless High Speed Router III

 

Oppkoblingen min er som følgende: Thompson modem - Linksys - Jensen

 

Er min trådløse router ødelagt, eller hva skjer? Har koblet ut strømmen for å se om det hjalp, men det gjorde det ikke!

 

Noen som kan hjelpe?

Endret av Monna
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Normalt er lav hastighet på trådløs bare et tegn på at signalet er dårlig. jo dårligere signal jo lavere hastighet.

 

De mest vanlige grunnene til dårlig signal er:

- Lang avstand

- Mange eller tykke/massive vegger/tak/gulv mellom sender og mottaker som svekker signalet

- Det finnes andre trådløse nettverk i området som bruker overlappende kanalfrekvenser.

 

lang avstand kan du ikke gjøre stort med utenom evt. å investere i en bedre antenne på ruteren og/eller mottageren, men dette koster som regel en del og ikke alle rutere har mulighet for å koble på ekstern antenne. Du kan få en generell idè om signalstyrken fra listen over nettverk i windows, men ta denne målingen med en klype salt - den kan av og til vise bra signal selv om det ikke er tilfellet. Viser den dårlig derimot kan du være rimelig sikker på at det er et problem der.

 

tykke vegger er heller ikke så enkelt å gjøre noe med, ved mindre du kan plassere ruteren mer sentralt. Det henger mye sammen med problemet over.

 

kollisjon på frekvenskanalen du bruker kan ha mye å si, og i disse dager har veldig mange husstander trådløst, så det oppstår mange kollisjoner, spesiellt siden mange rutere bruker samme kanaler som standard. Heldigvis er det enkelt å sjekke og evt. fikse.

Last ned dette programmet:

http://www.metageek.net/products/inssider

så vil du få en full oversikt over alle nettverk innen rekkevidde, samt en grafisk representasjon på hvordan de overlapper. Du vil naturligvis helst ikke ha noe overlapp i det hele tatt, eller ihvertfall minimalt. Jo mer areal innenfor din kurve du har som ikke overlapper med noe annet jo bedre signalstyrke vil du ha. når du har funnet den beste luken som ikke kolliderer mye med andre nettverk så kan du sette din kanal i ruteren webgrensesnitt. Husk at trådløse nettverk spenner over 5 kanaler, 2 på hver side i tillegg til den du velger. Dvs. at om du velger 6 som kanal så vil du også bruke mye av 6 og 7, og littegrann av 4 og 8. prøv å ikke få overlapp på de tre mest sentrale kanalene, så bør alt gå fint.

 

Si i fra om du trenger mer hjelp :)

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Normalt er lav hastighet på trådløs bare et tegn på at signalet er dårlig. jo dårligere signal jo lavere hastighet.

 

De mest vanlige grunnene til dårlig signal er:

- Lang avstand

- Mange eller tykke/massive vegger/tak/gulv mellom sender og mottaker som svekker signalet

- Det finnes andre trådløse nettverk i området som bruker overlappende kanalfrekvenser.

 

lang avstand kan du ikke gjøre stort med utenom evt. å investere i en bedre antenne på ruteren og/eller mottageren, men dette koster som regel en del og ikke alle rutere har mulighet for å koble på ekstern antenne. Du kan få en generell idè om signalstyrken fra listen over nettverk i windows, men ta denne målingen med en klype salt - den kan av og til vise bra signal selv om det ikke er tilfellet. Viser den dårlig derimot kan du være rimelig sikker på at det er et problem der.

 

tykke vegger er heller ikke så enkelt å gjøre noe med, ved mindre du kan plassere ruteren mer sentralt. Det henger mye sammen med problemet over.

 

kollisjon på frekvenskanalen du bruker kan ha mye å si, og i disse dager har veldig mange husstander trådløst, så det oppstår mange kollisjoner, spesiellt siden mange rutere bruker samme kanaler som standard. Heldigvis er det enkelt å sjekke og evt. fikse.

Last ned dette programmet:

http://www.metageek.net/products/inssider

så vil du få en full oversikt over alle nettverk innen rekkevidde, samt en grafisk representasjon på hvordan de overlapper. Du vil naturligvis helst ikke ha noe overlapp i det hele tatt, eller ihvertfall minimalt. Jo mer areal innenfor din kurve du har som ikke overlapper med noe annet jo bedre signalstyrke vil du ha. når du har funnet den beste luken som ikke kolliderer mye med andre nettverk så kan du sette din kanal i ruteren webgrensesnitt. Husk at trådløse nettverk spenner over 5 kanaler, 2 på hver side i tillegg til den du velger. Dvs. at om du velger 6 som kanal så vil du også bruke mye av 6 og 7, og littegrann av 4 og 8. prøv å ikke få overlapp på de tre mest sentrale kanalene, så bør alt gå fint.

 

Si i fra om du trenger mer hjelp :)

 

-Stigma

 

 

Tusen takk for svar!!! :)

 

Har lastet ned programmet, og finner ut at det ligger 4 nett, inkludert mitt, mellom 0 og 4. I tillegg ligger det ett nett mellom 9 og 13, og et mellom 11 og 14. Skjønner du hva jeg mener? :) Dvs at velger jeg mellom 4 og 8 så er det ingen andre nett som ligger i dette området. Men hvordan får jeg endret dette? Skjønner ikke hva du mener når du sier at jeg må endre min kanal i ruteren webgrensesnitt... :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...