Gå til innhold

Siste fra Frp: Forby klesplagg vi ikke liker!


jonlem

  

72 stemmer

  1. 1. Et godt forslag?

    • Ja, absolutt!
      25
    • Nei, det er håpløst.
      39
    • Vet ikke/jeg gir beng.
      8


Anbefalte innlegg

Se sak i Aftenposten og Dagbladet.

 

Hadde noen spurt meg - hvilket ingen gjør, derfor må jeg blåse ut her - hadde jeg sagt at dette må være dårlig gjennomtenkt..

 

På hvilken måte skal et slikt forbud hjelpe de som blir tvunget til å gå med slike heldekkende plagg mot sin vilje? Det som sannsynligvis vil skje, er at de heller blir sperret inne og får ikke gå ut overhodet.

For de som er såpass ekstreme, vil ikke dette ha noen god funksjon.

 

For den delen av den muslimske befolkningen som faktisk velger - og her forutsetter jeg at de har et reelt valg - å bruke slike plagg, vil ikke dette bety annet enn problemer.

 

Det virker som om religionsfrihet, ytringsfrihet og valgfrihet er noe som er forbeholdt etniske nordmenn. Helst kristne sådanne.

Toleranse og respekt derimot, kreves utelukkende av innvandrerne. Det skurrer litt, skulle jeg mene.

 

Misforstå meg nå rett, jeg utelukker på ingen måte at der foregår en viss undertrykkelse og diskriminering av kvinner, men slike forbud er en altfor lettvint løsning som ikke vil fungere.

I alle tilfeller lukter dette ikke annet enn Frp-propaganda og fremmedfrykt maskert som "kvinnefrigjøring".

 

EDIT

Slang opp en undersøkelse også, da..

Endret av jonlem
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slike forbud får problemet av gata og inn på kjøkkenet.

 

:)

 

Om det er snakk om at nordmenn syns burkaer er skumle og fremmede er det så sin sak, men det er virkelig ikke vår sak å bestemme slikt, selv er jeg bl.a. lite begeistret for den typiske gangsterlooken. Men jeg vil ikke forby den.

 

Jeg forstår tankegangen om at det vil gjøre det lettere å få kvinnene som vil ut av burkaen ut av nevnte burka, men jeg tror nok heller det vil føre til at kvinnene må være hjemme, og det er i alle fall ikke kvinnefrigjøring. Uansett er det overveiende sansynlig at dette er en problemstilling som vil løses av de enkelte jentene som vokser opp i dag, med tiden vil nok til og med hijab forsvinne av seg selv.

Lenke til kommentar

Synest i alle fall at det er bra at dei brukar "heildekkande hodeplagg" som definisjon istaden for burka. Er i prinsippet enig i at ein ikkje burde ha lov til å gå maskert og uidentifiserbar i det offentlege rom. På denne måten tar du knekken på det som er kilda til problemet og ikkje berre symptomet. Er ikkje bra om det blir detalj styrt kva slags plagg som er lovlege og kva slags plagg som er ulovlege.

 

Problemet blir vel då at med eit slikt "burka forbud" så vil det heller ikkje bli lov med karnevallmasker, kombinasjonen solbriller og caps, samt ein del andre kombinasjoner som må kunne regnast som heildekkande.

 

Så er då spørsmålet om samfunnet er villig til å gi avkall på friheita med å kunne ha på seg det dei vil for å få personer med burka vekk ifrå gatene.

Lenke til kommentar

"Siste fra Frp: Forby klesplagg vi ikke liker!"

Hvor har du dette fra?

 

Jeg er helt enig med FRP i denne saken, jeg vet i vertfall at jeg ikke vil bli arrestert av ei politidame i burka, eller bli dømt av ei dommer i burka!

Les saken da vel.. Det er ikke snakk om politi og dommere, det er snakk om "heldekkende klesplagg i det offentlige rom".

Dvs tanken er å forby kvinnfolk å bruke burka og niqab utenfor egen ytterdør.

Du beviser jo langt på vei at du er for et slikt forbud for ikke stort annen grunn enn at du ikke "liker" burka.

Begrunnelsen er å "frigjøre" kvinner fra den undertrykkelsen disse klesplaggene visstnok utgjør ifølge Siv Jensen, men det er vel ingen hemmelighet at Siv og Frp har en litt videre agenda enn bare å bekjempe kvinneundertrykkelse. I alle tilfeller er dette uansett et dårlig forslag - det vil kunne føre til økte problemer for enkelte.

 

Så er då spørsmålet om samfunnet er villig til å gi avkall på friheita med å kunne ha på seg det dei vil for å få personer med burka vekk ifrå gatene.

Men hvorfor skal vi "få personer med burka vekk fra gatene"?

 

Poenget må være å hjelpe de som opplever diskriminering og undertrykkelse, ikke å fjerne dem fra gata. Et slikt forbud vil ikke hjelpe mange, derimot vil det kunne føre til at mange blir sperret inne i sine egne hjem i større grad enn idag.

Endret av jonlem
Lenke til kommentar

Men hvorfor skal vi "få personer med burka vekk fra gatene"?

 

Poenget må være å hjelpe de som opplever diskriminering og undertrykkelse, ikke å fjerne dem fra gata. Et slikt forbud vil ikke hjelpe mange, derimot vil det kunne føre til at mange blir sperret inne i sine egne hjem i større grad enn idag.

 

Det er tydelig ingen politisk vilje til å gjennomføre eit så tungt arbeid som å hjelpe og støtte diskriminerte kvinner.

 

Her blir det å bruke samme måten som blei brukt for å få vekk prostitusjonen i Oslo, gjere det forbudt å kjøpe (ikkje selge) sex i heile landet. Få dei prostituerte under jorda slik at ingen ser kor styggt dei blir behandla i staden for å ha dei på gata slik at samfunnet ser om dei prostituerte blir misshandla.

 

Politisk sett så er det enklaste og det beste å berre skjule problema, ved å få kvinnediskrimineringa inn i skjulte former så kan vi alle late som at kvinnediskriminering ikkje eksisterer.

Lenke til kommentar

Noen vil bestemme hva kvinner skal gå i, fordi de mener de vet bedre enn kvinner selv hva som er riktig for dem. Derfor påbyr de hijab, burka og andre klesplagg.

 

Noen vil bestemme hva kvinner (ikke) skal gå i, fordi de mener de vet bedre enn kvinner selv hva som er riktig for dem. Derfor forbyr de hijab, burka og andre klesplagg.

 

Jeg synes det er ganske utrolig at man ikke ser ironien i at man snakker høyt om frihet til å velge selv og hvor ille det er med de som vil ta valg for andre, når man faktisk gjør det selv. Det ser ut til at denne friheten kun gjelder for de som tar de valg som vi er komfortable med selv.

Lenke til kommentar

Noen vil bestemme hva kvinner skal gå i, fordi de mener de vet bedre enn kvinner selv hva som er riktig for dem. Derfor påbyr de hijab, burka og andre klesplagg.

 

Noen vil bestemme hva kvinner (ikke) skal gå i, fordi de mener de vet bedre enn kvinner selv hva som er riktig for dem. Derfor forbyr de hijab, burka og andre klesplagg.

 

Jeg synes det er ganske utrolig at man ikke ser ironien i at man snakker høyt om frihet til å velge selv og hvor ille det er med de som vil ta valg for andre, når man faktisk gjør det selv. Det ser ut til at denne friheten kun gjelder for de som tar de valg som vi er komfortable med selv.

 

Du har åpenbart overdosert med relativisme, Tabris.

 

Ingen ønsker å gå rundt i telt/burka. Det er så åpenbart at det er derfor vi inntar det standpunktet vi gjør. Nemlig et forbud.

 

I disse landene blir jo kvinner satt fyr på og brent om de skiller seg ut. De blir også banket opp jevnlig om de setter seg opp mot husets herre.

Lenke til kommentar

Får ikke burkadamer problemer når de skal en tur i banken?

De ansatte kan ikke vite om det er en muslimsk kvinne inni der.

Folk med finlandshette slipper vel ikke inn?

Mange bensinstasjoner har jo tom. klistermerke på døra der kunder bes ta av seg motorsykkelhjelmen før de kommer inn.

 

Egentlig håper jeg det blir forbudt.

Problemet er at konsekvensen kanskje blir at kvinnene må holde seg inne.

Å bare forby det i skolene kunne være en start.

Da blir innvandrerbarna integrerte, og kan evt. ta et objektivt valg selv når de er eldre.

 

Mannen i huset kan tvinge kona til å holde seg hjemme, for det har vi ikke skikkelige lover mot.

Men holder han jenta hjemme fra skolen, så HAR vi lover som realistisk kan brukes.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Ah, så du vet faktisk bedre enn kvinner selv om de går med det frivillig eller ikke?

 

Selvsagt er det noen som blir tvunget til det, ingen tvil om det. Men den type tvang har vi lover mot, og vi løser ikke dette med å innføre omvendt tvang. Vi løser det heller med mer integrerende arbeid, så som f.eks obligatorisk norskopplæring for alle innvandrere slik at de blir mindre isolerte. Et slikt forbud kan faktisk føre til mer isolasjon da det kan føre til at en del kvinner fortsetter å gå med slike plagg - de slutter bare å gå ut.

 

"Jeg mener det er forkastelig at noen tvinger deg til å gå med burka. Derfor tvinger jeg deg til ikke å gå med det. For jeg vet bedre enn deg hva som er best for deg."

Lenke til kommentar

Det er derfor jeg ikke er 100% for et forbud.

Jeg er i teorien for det, men konsekvensene blir sannsynligvis feil.

Derfor tror jeg ikke på forbudet.

 

Dette er ikke et forbud mot et klesplagg. Det er et tiltak mot en ukultur.

Men det vil ikke funke.

 

Men det kunne kanskje funke om forbudet var begrenset til grunnskolen.

 

 

Og: -ja, jeg vet bedre enn en stor del av de folkene der. Det er derfor de tvinger damene sine til å gå med burka, og jeg ikke gjør det.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Og: -ja, jeg vet bedre enn en stor del av de folkene der. Det er derfor de tvinger damene sine til å gå med burka, og jeg ikke gjør det.

 

Jeg for min del synes ikke den type tvang er riktig, enten det er tvang om å gå med et plagg eller tvang om ikke å gå med et plagg. Begge deler smaker av "vi vet hva som er best for deg." Jeg synes folk skal få gå med hva de vil, vi har rett og slett ikke noe med hva andre velger å gå i.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...