Gå til innhold

Installere windows 7 og windows xp over lan


Anbefalte innlegg

Jeg har mange pcer som skal formateres og installere os på ca en gang i året, og tenkte det da er greit å bare koble seg opp mot en server og installere fra der, i steden for å gå rundt med en cd og installere med den på hver enkelt pc. Jeg kan da starte installasjon samtidig på alle pcene.

 

Spørsmålet er da: Hvordan setter jeg opp dette? Jeg har image av begge OSene,så mangler bare info om hva som er den beste måten å gjøre det på.

 

Jeg har aldri installert over lan før, så lurer også på om det lønner seg i det hele tatt...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har mange pcer som skal formateres og installere os på ca en gang i året, og tenkte det da er greit å bare koble seg opp mot en server og installere fra der, i steden for å gå rundt med en cd og installere med den på hver enkelt pc. Jeg kan da starte installasjon samtidig på alle pcene.

 

Spørsmålet er da: Hvordan setter jeg opp dette? Jeg har image av begge OSene,så mangler bare info om hva som er den beste måten å gjøre det på.

 

Jeg har aldri installert over lan før, så lurer også på om det lønner seg i det hele tatt...

 

 

Om det er snakk om mange maskiner, så lønner det seg tidsmessig!

Jeg bruker per i dag en Windows Server 2008 R2, med SCCM for å deploye image på maskiner.

 

SCCM er ikke nøvendig (om antallet maskiner ikke er så stort).

 

Windows Server har en egen rolle som deploymentserver som dekker de fleste behov!

Lenke til kommentar

Jeg har mange pcer som skal formateres og installere os på ca en gang i året, og tenkte det da er greit å bare koble seg opp mot en server og installere fra der, i steden for å gå rundt med en cd og installere med den på hver enkelt pc. Jeg kan da starte installasjon samtidig på alle pcene.

 

Spørsmålet er da: Hvordan setter jeg opp dette? Jeg har image av begge OSene,så mangler bare info om hva som er den beste måten å gjøre det på.

 

Jeg har aldri installert over lan før, så lurer også på om det lønner seg i det hele tatt...

 

 

Om det er snakk om mange maskiner, så lønner det seg tidsmessig!

Jeg bruker per i dag en Windows Server 2008 R2, med SCCM for å deploye image på maskiner.

 

SCCM er ikke nøvendig (om antallet maskiner ikke er så stort).

 

Windows Server har en egen rolle som deploymentserver som dekker de fleste behov!

 

Ok, så jeg bare legger imagene i en mappe og deler den over nettverket?

Lenke til kommentar

Er nok desverre ikke SÅ lett.

Men windows-noob.com har mange fine guider på hvordan man trinnvis går frem for å få installert og satt opp en WDS (Windows deployment server)!

Krever litt tid å komme inn i, men når man først har det oppe å kjører og har satt seg litt inn i det - er det ABSOLUTT tidsbesparende!

 

Edit:

 

Har du image som oppfyller kravene til WDS allerede, så er du kommet godt på vei!

Endret av xstnc
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...