Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Har bestilt domene, hva nå?


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

I forrige uke "kjøpte" jeg et domene for 5 kr hos activeisp. (De hadde et super tilbud kun den dagen). Jeg kjøpte altså bare en registrering av domenet.

 

Det jeg vil nå er å sette opp mitt eget domene, på min PC hjemme. Jeg har w2k server, som jeg har oppgradert il DC (Domene controller). Jeg vil ha en web side, en ftp server (med 100+ GB), mail server etc som jeg selv hoster fra min PC hjemme. Hva må jeg gjøre hos activeisp får å få dette til? Er det noe som heter ip-routing, eller noe i den duren?

 

Er det sånn at jeg må få en statisk IP hos acitve isp (på mitt domene navn) som routes hjem til min server hjemme? Vetta faen jeg.. :roll:

 

Takker fo alle svar...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heisann.

 

I forrige uke "kjøpte" jeg et domene for 5 kr hos activeisp. (De hadde et super tilbud kun den dagen). Jeg kjøpte altså bare en registrering av domenet.

 

Det jeg vil nå er å sette opp mitt eget domene, på min PC hjemme.

 

ActiveISP er neppe interesert og selge deg noe domene for en femmer og la deg kjøre på egen server.

Svjv må du pent kjøpe plass til domenet hos AI eller flytte det til en annen ISP.

Lenke til kommentar

Et lite råd. Kjøp aldri domener gjennom ISP'er. Da har du du veldig lite kontroll på domenet ditt. Men strengt tatt, hvis det er et .no domenet så har ikke Active ISP noe de skal ha sagt.

 

.com adresser kjøp alltid gjennom Network Solutions og ikke gjennom webhoster o.l.

Lenke til kommentar

problemet, slik eg har forstått det, med det tilbudet til activeisp i sist uke, er at du får domenet for 5 kr, og for hver endring du vil gjøre med det, må du betale kr 250(eller mer?). dette innebærer også omdirrigering til en annen plass, eller flytting(?).

 

det eneste som er gratis er å ha de hos de. og dersom du vil ha nytte av de, må du kjøpe pakker som gir deg det du ønsker. ganske likt tilbudet med mobil til 1 kr, skal du bruke det til noe må du betale for bruken.

 

skulle til å bestille selv, ombestemte meg og kjøpte i fra et annet firma i stedet. kjøpte på tirsdag, domenet med nettsider var oppe og kjørte i går(se sign) :D

 

erfaring fra mi side er at activeisp har gode tilbud, men sliter med servicen... med andre ord, har du først kjøpt noe, kommer du deg ikke bort derfra med det første. men lykke til :woot:

Lenke til kommentar

ok2k. Det er noe som heter "Web peker (A - Record), 250 NOK" i året, men den redirketer kun domenet til en annen web konto, dvs. tilbake til samme problemet.

 

Det mp da være noen måte å kjøre en web side fra sin egen server hjemme i stua uten at det skal koste så sinnsykt?? Kan ikke jeg personelig kontakte det Amerikanske selskapet som bestemmer url regler etc etc.. og deretter kjøpe et domene der?

Lenke til kommentar

Det greieste er å kjøpe domenet direkte fra Network Solutions og bruke NS fra f.eks. www.easydns.com

 

Da kan du flytte rundt som du bare orker siden du både kontrollerer domenet og NS, dvs. du har alle registrar rettighetene selv.

 

Med .no domener er det litt værre siden (tror jeg ihvertfall) du må ta det igjennom en tredjepart, altså en godkjent registrar.

Lenke til kommentar

.no domener er veldig greit, flytt domenet til domeneshop.no for eks (har flyttet 7 stk. 5kr .no domener dit), det koster deg enten 100kr i engangs avgift som registrar tjeneste da kan du sette domenet mot dine egne dns servere og du har full frihet til å bytte kontakt personer på domenet, eller du kan kjøpe domenepakke som koster 200kr da får du også mulighet til å sette dns records osv.

 

--

Rasmus Fauske

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...