Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Oppsigelse av utleier


Marira

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har i to år bodd i en sokkelleilighet, standard husleiekontrakt (huseiernes landsforbunds husleieavtale) i tidsubestemt leieforhold. Utleieren mener leieforholdet ikke var ment til å være tidsubestemt, "jeg hadde ikke tenkt at du skulle bo her så lenge", men jeg forholder meg til husleielovens § 9-1 definisjon, og i leiekontrakten står det ikke når leieforholdet opphører. Jeg anser den derfor som tidsubestemt.

 

 

Utleier har nå sagt opp leieforholdet, men både nekter å gi skriftlig oppsigelse og å opplyse grunn. Årsaken til dette er selvsagt at han ikke har noen gyldig grunn (jfr husleieloven 9.5). Han vil nok prøve seg på § 9-1 d, men jeg antar han likevel må dokumentere annen gyldig grunn for oppsigelse? Jeg har ikke brutt noen av "husreglene", og leien har han fått til riktig tid hver måned. Jeg har fått et brev hvor det står at han sier opp husleieavtalen, men denne "lappen" fyller ikke vilkårene jfr § 9-7, og jeg anser da oppsigelses-lappen som ugyldig.

 

Problemet er at han likevel skal ha meg ut. Jeg er 18, og har ikke mulighet til å skaffe advokat (eller fyller jeg muligens vilkårene for fri rettshjelp?). Jeg skulle gjerne flyttet fort som svint, men jeg har ikke mulighet til å flytte midt i eksamenstiden, eller å hoste opp nytt depositum/utgifter til flytting slik situasjonen er nå. Han kommer nok til å levere en korrekt oppsigelse, og det er vel først da jeg trenger hjelp. Slik jeg har fortstått det, bortfaller oppsigelsen dersom jeg klager innen en måned etter jeg mottar oppsigelsen, og han ikke reiser søksmål innen fire måneder etter klagen er mottatt.

 

LIKEVEL. Det er her problemet melder seg. Da jeg flyttet inn for to år siden, fikk jeg støtte/hjelp av barnevernet til dette. Dette visste utleier om (de gav garanti for depositum), og viste forståelse. Jeg antar dette er grunnen til at han vil ha meg ut, at jeg er barnevernsbarn og bifil. Det er en lang historie, men kort fortalt; utleier er med i en liten avbrytergrein av pinsemenigheten og fordømmer min livsførsel.

 

Barnevernet mener nå jeg burde flytte hvis han ikke vil ha meg der lenger, "han velger selv hvem som skal bo i hans hus". Men altså, dette er en familie jeg ikke har kontakt med, og jeg ser da ikke problemet med at han plages over at jeg har homofile venner på besøk. Dessuten synes jeg det er galt at jeg skal flytte fordi han ikke gidder å følge husleieloven. Barnevernet presser meg til å flytte, men vil ikke bidra økonomisk ved en evt flytting. Eneste mulighet er derfor å kjempe for å få fortsette å bo der. Hva er mine rettigheter her i forhold til juridisk bistand? Har jeg i det hele tatt mulighet til å vinne en slik tvist? Jeg har f.eks ikke råd til å betale HTU dersom det blir aktuelt, selvom det ikke koster mye. Kan jeg søke støtte fra NAV?

 

Langt innlegg, men håper på svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skynd deg å melde deg inn i Leieboerforeningen før du får en formelt riktig oppsigelse, det koster 350 kr året, inkluderer en halvtime gratis juridisk rådgivning per år, og de vil sikkert se på denne saken som en interessant utfordring, og kanskje gi gratis råd utover dette.

 

Du kjenner husleieloven og dine rettigheter, og kan nok lett trenere flyttingen til etter eksamen eller lenger, men samtidig vil dette være en ubehagelig situasjon selv om du har retten på din side. Jeg vil absolutt anbefale å kontakte NAV for å sjekke mulighetene til bostøtte og eventuelle utgifter til flytting og depositum, eller muligheten for å få en husleiegaranti som i mange tilfeller er jevngodt med et depositum, og finne ny bolig straks etter eksamen. Det er en gunstig tid å være på boligjakt dersom det er et skole/universitets-sted, da mange studenter flytter ut av sine boliger da.

Endret av Svinks
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

Så lenge du ikke har mottatt en oppstigelse som møter formkravene, behøver du ikke være spesielt bekymret. Møtes ikke formkravene, kan du forholde deg passiv.

 

Det er klart at din seksuelle legning ikke er "saklig grunn" til oppsigelse. Den skriftlige oppsigelsen skal inneholde en begrunnelse, imidlertid stilles ikke strenge krav til denne.

 

Husk å protestere skriftlig innen fristen i §9-8, om du skulle få en oppsigelse som møter formkravene. Andre formkrav oppstilles ikke til din protest. Ad innholdet i protesten, kan jeg ikke se at det oppstilles andre krav enn at det må være klart at du protesterer mot oppsigelsen. Det er §9-8 som er din viktigste sikkerhet, selv om utleier møter vilkårene i §9-5 annet ledd, vil det etter §9-8 foretas en bred interesseavveing mellom deg og utleier. Edit: Merk deg at dersom du protesterer, er det utleier som må ta initativet og reise sak. Foruten å protestere og betale leie (og oppfylle øvrige kontraktsforpliktelser), hviler det ingen aktivitetsplikt på deg.

 

Under enhver omstendighet kan ikke en oppsigelse medføre at du må flytte før eksamen, jf. den - dog fravikelige - oppsigelsesfristen i §9-6.

 

Fri-rettshjelp.no gir en grei orientering om nettopp fri rettshjelp.

Endret av Slettet+891234
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...