Gå til innhold

InfoCare krever betaling for reparasjon av bærbar


Anbefalte innlegg

Selv om garanti er utgått, er HP pålagt å følge forbrukerkjøpslov, der det skal være 5 års reklamasjonsrett på laptop`er ( 2 år på batterier).

 

Kan du vise meg hvor i verden det står at det er 5års reklamasjonsrett på ALLE deler i en bærbar pc? Bærbar pc har generelt 3års reklamasjon mens STASJONÆR pc har 5års reklamasjon. Batteri derimot har 6mnd garanti. Men den har 2års reklamasjon. Reklamasjon på en batteri gjelder KUN visst batteri er helt dø. Visst pc klare å komme inn i windows med batteri så er det en godkjent batteri. Sender inn Hp/acer/asus/ toshiba til vanlig.

 

Hei Sense

 

Jeg sender også inn HP/Acer/ASUS i min daglige jobb, og ifølge forbrukerkjøpsloven skal ting som er ment til å være vesentlig lengre enn to år, ha 5 års reklamasjonsrett. Batterier har vanligvis 6mnd garanti (batteri er ferskvare/forbruksvare), og en reklamasjonsrett på 2 år (jeg er enig i det du nevner med batteriene).

 

Jeg har aldri påstått at det står noe sted at det gjelder 5 års reklamasjonsrett på alle deler i en bærbare PC (kan DU vise meg hvor jeg skrev det?).

 

Det at du nevner 3 års reklamasjon på bærbarePC`er er ganske utrolig, ettersom jeg senest idag har håndtert en sak med kjøpsdato i desember06, som gikk igjennom som reklamasjon hos HP (ja, det var en dv6000 serie :)

 

Hvor har du 3 års reklamasjonsfrist på bærbare fra ?

 

-W

 

-W

Endret av Wollert
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Oppdatering:

 

Maskinen har nå vært inne til reparasjon tre ganger.

 

Igjen oppstår de samme problemene, og jeg vil nå heve kjøpet.

 

Hvordan går jeg frem? Skal jeg kontakte HP eller InfoCare? (Som nevnt tidligere så eksisterer ikke forretningen jeg kjøpte den fra lenger.)

Lenke til kommentar

InfoCare er en tredjepart som HP effektivt har leid inn for å gjøre reparasjonsjobben for dem, men de har ingen ting med heving av kjøp etc å gjøre. Kontakt HP og gi beskjed om at du i henhold til loven nå ønsker å heve kjøpet etter tre avhjelpsforsøk som alle har feilet.

Lenke til kommentar

Hei. Du har rett på å heve kjøpet etter samme feil 3 ganger, men pcen må inn for at verksted skal se om det er samme feil 3 gang.

 

Du har rett på å heve kjøpet etter feil 4 ganger på pcen :)

 

Feil. Selger har lov til å foreta inntil 2 avhjelpsforsøk (reparasjon). Om SAMME FEIL konstateres for 3. gang, har du anledning til å kreve heving av kjøpet.

 

Her er det viktig å få med seg at vi snakker om eksakt samme feil. Det må altså være feil på samme del 3 ganger; feilsymptomene spiller ingen rolle dersom de forårsakes av flere forskjellige feiler.

Eks. Bytte av harddisk 2 ganger før, så ryker skjermkortet: du har ikke krav på heving av kjøp siden det ikke er samme feil.

Bytte av harddisk 2 ganger før, harddisken er ødelagt for 3. gang: du har krav på heving av kjøp.

 

Dette står rimelig klart og tydelig i forbrukerkjøpsloven, som du finner på www.lovdata.no.

 

good luck! :)

 

 

 

EDIT: §30: http://www.lovdata.no/all/hl-20020621-034.html#30

Endret av EC
Lenke til kommentar

Da jeg jobbet på elkjøp på service avdeling.

 

Så var det sånt at samme feil 3 ganger. Altså eksakt samme feil 3 ganger fikk kjøper heve kjøpet.

 

Var feil 4 ganger på feks pcen, tven, dvd spilleren, vaskemaskin osv osv. Så fikk kunden heve kjøpe.

 

Men måtte sende inn pcen eller tv osv til verksted sånt at dem kunne konstantere at det var samme feil 3 ganger, eller feil på produktet som ikke var gjort av kunden.

Lenke til kommentar

Feil. Selger har lov til å foreta inntil 2 avhjelpsforsøk (reparasjon). Om SAMME FEIL konstateres for 3. gang, har du anledning til å kreve heving av kjøpet.

 

Her er det viktig å få med seg at vi snakker om eksakt samme feil. Det må altså være feil på samme del 3 ganger; feilsymptomene spiller ingen rolle dersom de forårsakes av flere forskjellige feiler.

 

Det er nok direkte feil.

 

Feilene regnes som samme mangel dersom du opplever samme type symptomer hver gang, for eksempel at displayet på en mobiltelefon faller ut, selv om selger mener årsakene er forskjellig.

 

Så lenge feilen oppleves som "samme feil" subjektivt av kjøper, er det uinterressant reklamasjonsmessig hva/hvilken komponent som forårsaker feilen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...