Gå til innhold

InfoCare krever betaling for reparasjon av bærbar


Anbefalte innlegg

Kjøpte i august 2008 en HP Pavilion dv5 1020eo-maskin som siden den gang har vært inne til reparasjon to ganger; én gang pga. klikkelyd fra harddisk og andre gangen fordi maskinen ble overopphetet ved bruk. Sistnevnte er årsaken til at den igjen må inn til sjekk. Enkelte ganger slår den seg av som en følge av den voldsomt høye temperaturen.

 

Sendte en e-post til HP support, og ble der henvist videre til InfoCare som tar seg av alt vedrørende reparasjoner. Der ble jeg fortalt at ettersom maskinen ikke lenger er dekket av garantien (ett år hos HP), så ble jeg nødt til å betale omkostningene i forhold til reparasjonen.

 

Her er svaret til InfoCare: "Maskin er nå utenfor garanti.

Vi kan utføre et betalbart oppdrag og har logget en sak på ACTNR: 2167540 Sec:8555"

 

Nå mener jeg bestemt at fristen er 5 år når det kommer til bærbare maskiner. Er da dekket av forbrukerkjøpsloven på dette punktet?

 

Hvordan bør jeg gå videre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer jo anpå, hvis maskinen er full av støv som gjør at den yter dårligere f.eks., så dekkes det ikke av reklamasjon. Men hvis vifta er blitt defekt f.eks., eller trådløstkort plutselig er blitt ustabilt, uten at du har gjort noe for å forårsake dette, så skal det dekkes under reklamasjonsretten. Det holder å si (med en gang) "jeg ønsker å benytte meg av reklamasjonsretten". Det burde egentlig være selvsagt, men noen bedrifter er veldig sleipe og lurer forbrukere for flere millioner hvert år.

 

En kur mot overoppheting er å bruke en boks med komprimert luft, åpne luka under PCen og blåse ut støvet fra filtrene. OBS! Ikke la vifta snurre rundt når/hvis du sprayer luft på den, hold den fast med en finger, ellers kan kulelageret delvis ødelegges slik at den lager masse støy etterpå.

 

OT: Mest kjent for å drive ulovlig svindel på denne måten ovenfor både butikker og forbrukere er Apple.

Endret av Nator
Lenke til kommentar

En ting er ihvertfall sikkert, jeg er ikke årsak til problemene maskinenen har vært gjennom. Det er en kjent sak at enkelte av HP- og Compaq-modellene er håpløse hva angår varmeutvikling. Vært skrevet endel om akkurat dette (HP og Acer er i øverste sjiktet hva angår klager). Altså har jeg ingen interesse av å selv bruken noen penger på å fikse problemet.

 

Uansett, maskinen ble kjøpt hos en lokal Elkjeden-forhandler som for nærmere ett år siden gikk konkurs. Dermed er det vel produsenten HP jeg må forholde meg til?

 

Svaret jeg fikk fra HP support lød som følger:

"Takk for at du tok kontakt med HP Teknisk support.

 

Dette er noe som må utbedres med en service, men siden maskinen din er utenfor garanti så kan jeg ikke ordne det for deg. Du kan selv bestille service hos vår servicepartner InfoCare på 815 81 333 eller [email protected].

 

Det er dog mulig at ditt kjøp innebærer rettigheter også utenfor garanti, så jeg foreslår at du tar kontakt med din forhandler og forhører deg om hva som gjelder ditt kjøp."

Jeg tok som fortalt kontakt med InfoCare, og der ga dem meg et blankt avslag på grunnlag av at garantien var utgått - uavhengig av om feilen var et resultat av dårlig behandlig fra min side, eller produktfeil.

 

Føler at HP bruker egen "intern"-garanti mot meg for å unngå utgifter på reparasjon.

Lenke til kommentar

Ta kontakt med selger og reklamer på maskinen. Selv om du reklamerer så kan du risikerer å måtte dekke kostnadene ved dette selv dersom det viser seg at dette skyldes manglende vedlikehold eller andre forhold fra din side, forutsatt at du er blitt gjort oppmerksom på dette ved innlevering.

Lenke til kommentar
Føler at HP bruker egen "intern"-garanti mot meg for å unngå utgifter på reparasjon.

Du må selv si at du ønsker å reklamere på maskinen.

 

Si også fra til InfoCare at du venter på reklamasjonssak, så slipper du at de returnerer maskinen med regning for undersøkelse og frakt.

Lenke til kommentar

Du har rett ved lov til å rette reklamasjonskrav mot alle ledd oppover i kjeden - fra butikk til produsent. I dette tilfelle er HP som produsent nødt til å behandle reklamasjonssaken, som en reklamasjonssak, og ikke en garantisak. Man kan anta - uten å ha studert HPs garantier - at reklamasjonsloven er sterkere enn HPs garanti på samtlige punkter, uansett.

 

Men det er riktig at det må VIA HP, som skal arrangere pick-up, reparasjon og omlevering (reparert eller ny maskin ved feil).

 

Anbefaler å ringe dem OG infocare for å få ordna denne saken slik at du ikke får en regning fra IC som "må betales" før saken er ordnet opp.

Lenke til kommentar

Hei

 

Dette er plankekjøring !

 

Gjør følgende:

 

1 Ring Infocare og be de ha maskinen på vent, til du får ordnet dette med HP

2 Ring HP på 23500024, og be om å få tilsendt et reklamasjonsskjema (claim form), fyll ut dette, og send det i retur til HP (legg også ved en kopi av kjøpskvitteringen din)

3 HP behandler dette på minimum 24 timer (de brukte laaaang tid før)

4 Send svaret du får fra HP til Infocare, og si at HP har godkjent reklamasjon (noe som du dokumenterer med svarskrivet fra HP.

 

Dette gjør forhandlere i Norge flere ganger hver dag, og det er et slit !

 

Selv om garanti er utgått, er HP pålagt å følge forbrukerkjøpslov, der det skal være 5 års reklamasjonsrett på laptop`er ( 2 år på batterier).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har nå fylt ut skjemaet. Men ettersom butikken jeg kjøpte maskinen hos nå er konkurs, og kvitteringen ble lagret i deres internsystem, har jeg altså ikke noe kvittering så sende ved. Men er dette egentlig nødvendig? Sitter ikke HP på denne informasjonen med bakgrunn i serie- og produktnummer?

 

Ellers må jeg si det er rimelig tåpelig at man må betale 7,06,-/min når garantien er utgått. Er nemlig tlf.nr. 820 60 005 man må ringe om garantien er utgått (http://welcome.hp.com/country/no/no/contact/phone_assist.html).

Endret av nkrystad
Lenke til kommentar

Du fikk kvittering da du kjøpte PCen. det er ditt ansvar å ta vare på denne.

Men det kan være at maskinens serienummer kan hjelpe (forutsatt at det ikke er gråimport).

Evt, har du betalt med kort hos Elkjeden kan kontoutdrag sannsynligjøre kjøpsdato.

Takk for tipset. Fant selvsagt info i nettbanken!

Da sender jeg det hele over til them boyz and gurlz @ HP Support. Skal bli spennende å se utfallet av dette. :-)

 

Må bare få takke dere alle for hjelpen så langt!

Lenke til kommentar

Selv om garanti er utgått, er HP pålagt å følge forbrukerkjøpslov, der det skal være 5 års reklamasjonsrett på laptop`er ( 2 år på batterier).

 

Kan du vise meg hvor i verden det står at det er 5års reklamasjonsrett på ALLE deler i en bærbar pc? Bærbar pc har generelt 3års reklamasjon mens STASJONÆR pc har 5års reklamasjon. Batteri derimot har 6mnd garanti. Men den har 2års reklamasjon. Reklamasjon på en batteri gjelder KUN visst batteri er helt dø. Visst pc klare å komme inn i windows med batteri så er det en godkjent batteri. Sender inn Hp/acer/asus/ toshiba til vanlig.

Lenke til kommentar
Selv om garanti er utgått, er HP pålagt å følge forbrukerkjøpslov, der det skal være 5 års reklamasjonsrett på laptop`er ( 2 år på batterier).
Kan du vise meg hvor i verden det står at det er 5års reklamasjonsrett på ALLE deler i en bærbar pc? Bærbar pc har generelt 3års reklamasjon mens STASJONÆR pc har 5års reklamasjon. Batteri derimot har 6mnd garanti. Men den har 2års reklamasjon. Reklamasjon på en batteri gjelder KUN visst batteri er helt dø. Visst pc klare å komme inn i windows med batteri så er det en godkjent batteri. Sender inn Hp/acer/asus/ toshiba til vanlig.
3 års reklamasjonstid finnes ikke i Norge. Det er kun 2 og 5 år. Dersom en vare er ment å vare betydelig lenger enn 2 år, har man 5 års reklamasjonsrett. Og ja, alle delene i en bærbar, unntatt batteriet, har 5 års reklamasjonsrett. Batteriet har 2 års reklamasjonsrett.

 

Link.

Endret av Ratleto
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...