Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Erstatte 1-pol bryter med en dimmer, hvordan koble?


Anbefalte innlegg

Jeg skal erstatte en 1polt bryter på rommet med en dimmer. Veggen er bare en lettvegg, så det er bare L lederen som brytes i kontakten. Med på dimmeren er det bare en L inngang som er til tilførselen, men hvor skal L lederen som går videre til lampen kobles på?

 

Kan scanne inn bruksanvisningen når jeg kommer hjem vis det trengs.

 

Er denne dimmeren jeg har kjøpt.

 

Kort sagt. Det kommer 2 L-ledere inn i koblingsboksen, den ene er tilførselen og den andre går til lampen. Men det er bare plass til 1 leder(som jeg regner med er tilførselen) i dimmeren, hvor skal neste leder?

Endret av Pirja
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er denne dimmeren jeg har kjøpt.

Der står det noe om "trappefunksjon". Kan det forklare hvorfor den ikke har de tilkoblingene du forventer?

 

Men det aller tryggeste og mest lovlydige for ikke-elektrikere som deg og meg er selvsagt å levere dimmeren tilbake og få en autorisert installatør til å komme med riktig komponent og montere den fagmessig.

Endret av Svinks
Lenke til kommentar
det at du må spørre om hjelp til å koble en dimmer antyder at du ikke er elektriker, du har isåfall ikke lov til å gjøre endringer eller vedlikehold på deler av den faste installasjonen.

Er ikke så vanskelig å gjøre det selv da

 

Ikke alle som gider å betale 500 kr timen for at noen skal skifte en lysbryter

Endret av timb
Lenke til kommentar

Nå mente jeg i vanskelighetsgrad. Er fullt klar over at en ikke kan skifte innfelt bryter selv, men var bare en sammenligning på hvor "vanskelig" det var. Det er noe mange klarer, men ikke fullt så mange har lov til.

 

Men med 2 år på elektro vil jeg si at kunnskapen er tilstede, men har ikke juridisk lov nei.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...