Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Sandra infiltrerer sjekkemiljø


Anbefalte innlegg

Mens Sandra Janzsós medstudenter reiser til regnskogen i Amazonas eller små eksotiske stammesamfunn i Papua Ny Guinea, har Janzsó funnet sitt forskningsobjekt midt i tjukkeste Oslo, nemlig hovedstadens organiserte sjekkemiljø.

 

 

Som et ledd i mastergraden i sosialantropologi må hun, i rene «Salmer fra kjøkkenet»-stil, ut i felten og leve tett innpå "informantene" i deres naturlige miljø.

 

I seks måneder skal 28-åringen være deltaker i supersjekkernes hverdagsliv. Hun skal være med dem hjem og spise taco foran tv-en, snakke om damer og drikke øl med beina på bordet – og ikke minst være med ut på byen. For å se ekte supersjekkere i aksjon.

 

– Jeg har rett og slett måttet spørre gutta i sjekkemiljøet om å få komme hjem til dem. Og det har gått veldig greit, de har åpnet døra for meg, forteller Sandra Janzsó til Klikk.no.

 

klikk.no

 

Hva mener dere, er dette en bra eller en dårlig ting ?

Endret av isprins
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser ikke på dette som noen annet enn positivt. Det kan komme noen sanheter ut som kanskje noen av de mest kyniske sjekkeartistene ikke vil skal ut i dagslys. Men jeg tror også at det kan komme ut sanheter om det mer generelle miljøet som mange uteforstående ikke har innsett.

At ikke alle kun er ute etter mest mulig sex, og enda et hakk i sengestolpen, men er ute i miljøet og bruker dette til å uvikle seg selv og finne ei jente de kan dele livet med.

At de ikke slår seg til ro med det første og beste, men finner ei som de kan trives med, og ikke bare ei de tar fordi de tror de ikke kan få seg noe bedre.

 

Det tror jeg er en av grunnene til de store skilsmissetallene. Personer som gifter seg med hverandre fordi de tror at det er det beste de kan få og slår seg til ro med det. Helt til de innser at dette var ikke personen å dele livet med, noe de kanskje visste allerede fra dag 1.

Sjekkemiljøet har fått et ganske negativt syn på seg etter som alt uteforstående hører om miljøet er den kyniske og sexfikserte delen av det. Media skriver om det som er spennende, og det er unektelig mer spennende med overskriften "Supersjekkere lærer elever hvordan de skal manipulere flest jenter til sengs!" enn overskriften "Mann lærte seg at kvinner ikke er farlige og manipulerende vesner."

Det er ingen tvil om hvilken overskrift som selger mest, og det er det som blir foret til massene.

Så kanskje et slikt studie av sjekkemiljøet kan legge lys på de andre mer generelle sidene av miljøet.. Riktignok hvis denne Sandra skriver det hun opplever og ikke nødvendigvis det hun tror folk vil lese om.

 

Resultatet blir i hvert fall meget intressant å lese når den tid kommer.

Lenke til kommentar
Jeg ser ikke på dette som noen annet enn positivt. Det kan komme noen sanheter ut som kanskje noen av de mest kyniske sjekkeartistene ikke vil skal ut i dagslys. Men jeg tror også at det kan komme ut sanheter om det mer generelle miljøet som mange uteforstående ikke har innsett.

At ikke alle kun er ute etter mest mulig sex, og enda et hakk i sengestolpen, men er ute i miljøet og bruker dette til å uvikle seg selv og finne ei jente de kan dele livet med.

At de ikke slår seg til ro med det første og beste, men finner ei som de kan trives med, og ikke bare ei de tar fordi de tror de ikke kan få seg noe bedre.

 

Det tror jeg er en av grunnene til de store skilsmissetallene. Personer som gifter seg med hverandre fordi de tror at det er det beste de kan få og slår seg til ro med det. Helt til de innser at dette var ikke personen å dele livet med, noe de kanskje visste allerede fra dag 1.

Sjekkemiljøet har fått et ganske negativt syn på seg etter som alt uteforstående hører om miljøet er den kyniske og sexfikserte delen av det. Media skriver om det som er spennende, og det er unektelig mer spennende med overskriften "Supersjekkere lærer elever hvordan de skal manipulere flest jenter til sengs!" enn overskriften "Mann lærte seg at kvinner ikke er farlige og manipulerende vesner."

Det er ingen tvil om hvilken overskrift som selger mest, og det er det som blir foret til massene.

Så kanskje et slikt studie av sjekkemiljøet kan legge lys på de andre mer generelle sidene av miljøet.. Riktignok hvis denne Sandra skriver det hun opplever og ikke nødvendigvis det hun tror folk vil lese om.

 

Resultatet blir i hvert fall meget intressant å lese når den tid kommer.

 

Jepp, det kan jo komme noe positivt ut av det. da foreksempel som at det beskrives sånn som det virkelig er på markedet og ikke sånn som man vil at det skal være.

Håper at vedkommende jente greier å holde seg objektiv da.

Lenke til kommentar

Synd at artikkelen er fra 17.11.2008.

 

Egentlig synes jeg at dette er nesten blitt gjort allerede av Neil Strauss, men her er det snakk som en oppgave da. Men så lenge hun klarte å holde seg objektivt til saken så kan jeg godt tro at oppgaven blir bra presentert.

 

"Dirty secrets" fra det hemmelige miljøet kommer fram, disee personene kan ha lest dette da, og dermed tatt dette opp. Om det er så sant som hun sier, at man får et så mekansik syn på kvinnfolkene, så kan det kanskje ha endret litt. Who knows. :)

Lenke til kommentar

Synd at artikkelen er fra 17.11.2008.

 

Egentlig synes jeg at dette er nesten blitt gjort allerede av Neil Strauss, men her er det snakk som en oppgave da. Men så lenge hun klarte å holde seg objektivt til saken så kan jeg godt tro at oppgaven blir bra presentert.

 

Hvor The Game generelt skildrer og reflekterer rundt et sjekkemiljø, går nok denne antropologen mer inn for å metodisk undersøke et sjekkemiljø og hva som egentlig skjer. Får bare håpe hun klarer å holde det profesjonelt, men det har nok forekommet at antropologer har innledet seksuelle forhold til informanter. Hvorvidt det kan gå utover profesjonaliteten i arbeidet kan jo diskuteres.

 

Det jeg derimot synes er spennende med denne masteroppgaven, er at hun skal forsøke å bruke samfunnsvitenskap for å forstå et miljø, som etter det jeg har forstått, nettopp bruker samfunns- og sosialvitenskap for å forstå en del av samfunnslivet (sjekking).

Lenke til kommentar

Synd at artikkelen er fra 17.11.2008.

 

Egentlig synes jeg at dette er nesten blitt gjort allerede av Neil Strauss, men her er det snakk som en oppgave da. Men så lenge hun klarte å holde seg objektivt til saken så kan jeg godt tro at oppgaven blir bra presentert.

 

Hvor The Game generelt skildrer og reflekterer rundt et sjekkemiljø, går nok denne antropologen mer inn for å metodisk undersøke et sjekkemiljø og hva som egentlig skjer. Får bare håpe hun klarer å holde det profesjonelt, men det har nok forekommet at antropologer har innledet seksuelle forhold til informanter. Hvorvidt det kan gå utover profesjonaliteten i arbeidet kan jo diskuteres.

 

Det jeg derimot synes er spennende med denne masteroppgaven, er at hun skal forsøke å bruke samfunnsvitenskap for å forstå et miljø, som etter det jeg har forstått, nettopp bruker samfunns- og sosialvitenskap for å forstå en del av samfunnslivet (sjekking).

 

 

En får se, håper at master oppgava blir tilgjengelig for lesing på nett.

Lenke til kommentar
Gjest SandyEyeCandy

Heisann! Hvor artig er det ikke å oppdage at en tråd er dedikert diskusjon meg og prosjektet, hehe. :) For å svare på spørsmålene deres:

 

1) Feltarbeidsperioden varte fra oktober 08 til juli 09. Jeg hadde (selvsagt) ikke sex med noen av informantene mine, eller noen annen form for intim kontakt underveis (eller etterpå). Noen av dere stiller dere åpne til hvorvidt en slik relasjon ville påvirket resultatet av feltarbeidet eller ikke. Vel, i mitt tilfelle (og de fleste andre sosialantropolgiske tilfeller,spør du meg), ville det å ha sex med informantene vært svært ødeleggende for min rolle i miljøet. Det har heller aldri vært et tema, og jeg har aldri følt meg frista.

 

2) Alle masteroppgaver innlevert ved UiO blir tilgjengeliggjort i DUO, en digitalt publiseringsbase.

 

3) Om spørsmålet om objektivitet: Jeg driver ikke med positivistisk naturvitenskap. Jeg får altså aldri svar jeg kan sette to streker under, fordi det jeg sier er "sannheten". Jeg driver med antropologi, og det jeg kommer fram til, vil alltid være min versjon av mine informanters sannhet. Det er ikke til å unngå, men det betyr ikke at det ikke er en målsetning å være så etteretlig og nøyaktig i gjengivelsene som mulig. Informantene skal kunne kjenne seg igjen, og andre kunne trekke ut kunnskap.

 

4) "The Game" og Neil Strauss har IKKE gjort antropologisk feltarbeid, så oppfatninger om at "dette har Strauss allerede gjort", er ganske langt fra virkeligheten. Jeg kunne selvsagt gjort som han ved å droppe alle teorier (vitenskapelige, ikke game-teorier), smøre på i brede strøk i beskrivelsene av informantene mine, og heller skrive en sexy, gonzojournalistisk roman. Resulatet er vel at jeg kanskje hadde solgt noen hundre bøker (til informantene mine), men aldri oppnådd en mastergrad. "The Game" er en roman, ikke en avhandling. Og personene er overdrevet fordi han trengte en driftig handling.

 

Jeg er i skriveprosessen nå, og skal levere i november, etter å ha hatt permisjon i høst. Ønsk meg lykke til! :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...