Gå til innhold

BK: En biker er født.


Anbefalte innlegg

Min nevø ble 1 år i helgen og fikk sin aller første trehjulssykkel.

Gleden var stor hos den lille pjokken og jeg ble ganske fornøyd med dette bildet.

Vil først og fremst ha tips og råd til hvordan jeg best redigerer dette bildet,

da jeg har veldig liten erfaring med dette, og mennesker spesiellt.

Tar gjerne i mot ris og ros på alt annet også :)

 

post-94746-1266349093_thumb.jpg

 

Tamron 17-50 @ 17mm, f:4,5, ISO 800

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-77do0b

Familiebilder egner seg skjeldent i bildekritikken, ettersom de blir synonymt med snapshots som går rett i albumet. Selv om det så absolutt er et fint bilde av et lite sjarmtroll, så er nok ikke dette noe unntak fra det jeg skrev først her.

Men skarpheten, fokus og farge/kontraster har jeg ikke noe å utsette på.

 

=)

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldingen.

Jeg føler vel jeg enda er på et nivå rent kunnskapsmessig innen foto at det meste jeg tar får en snapshot følelse over seg, men ser hva du mener med det du sier om dette bildet.

Jeg skal snart overlevere bildet til min søster som har denne sjarmerende pjokken og ville bare få det så bra som overhodet mulig, og med mine manglende kunnskaper i Lightroom/PS enda er jeg ganske blank på hva som evt. burde gjøres.

Lenke til kommentar

Liker godt perspektivet, det funker godt på dette bildet. Men som de andre har påpekt, det er vanligst og som regel foretrukket at man er på nivå med dem man fotograferer.

 

Sterke flotte farger på sykkelen, de drar fokuset litt bort fra helten, men uten at det gjør så mye.

 

Er det meningen at bildet skal fremkalles/skrives ut av andre enn deg selv? Da ville jeg ha lysnet bildet ørlite grann, da bildene ofte vil bli litt mørkere ved utskrift.

 

Ellers så ser jeg at kameraet har fokusert på kragen istedenfor øynene, ikke så veldig synlig men det er slikt vi mennesker her på forumet med for mye fritid legger merke til.

Det skjer ofte med meg også. Men jeg er perfekt, så det er nok kamera sin feil :dribble:

 

ps. bildet kan du trygt være stolt av og levere videre med hevet hode.

 

john

Lenke til kommentar
Hvorfor denne ovenfra og ned-holdningen? Bilder av barn blir nesten alltid bedre om du setter deg ned. Kamera i motivet sin øyehøyde eller litt lavere er som regel å foretrekke.

Et av problemene jeg hadde var at det var flust av mennesker i selskapet, og alle bildene jeg tok i øyehøyde eller lavere fikk med enten ben eller hoder, og ville vel egentlig mest av alt eksprimentere litt mens jeg var bedt om å være fotograf for anledningen.

Personlig likte jeg litt dette perspektivet akkurat her, men ser den med at det som regel er best å ta bildet på nivå med personen som fotograferes, og sikkert mye mulig det ville vært bedre her også. Ble som sagt bare veldig rotete bakgrunner da.

Liker godt perspektivet, det funker godt på dette bildet. Men som de andre har påpekt, det er vanligst og som regel foretrukket at man er på nivå med dem man fotograferer.

 

Sterke flotte farger på sykkelen, de drar fokuset litt bort fra helten, men uten at det gjør så mye.

 

Er det meningen at bildet skal fremkalles/skrives ut av andre enn deg selv? Da ville jeg ha lysnet bildet ørlite grann, da bildene ofte vil bli litt mørkere ved utskrift.

 

Ellers så ser jeg at kameraet har fokusert på kragen istedenfor øynene, ikke så veldig synlig men det er slikt vi mennesker her på forumet med for mye fritid legger merke til.

Det skjer ofte med meg også. Men jeg er perfekt, så det er nok kamera sin feil :dribble:

 

ps. bildet kan du trygt være stolt av og levere videre med hevet hode.

 

john

 

Tusen takk for oppmuntrende og hyggelige ord.

Når du sier det ser jeg selv at fokuset nok ligger på kragen ja.

Heldigvis er min familie lite opptatt av slike ting, så det får gå for denne gang :)

Lenke til kommentar
Et av problemene jeg hadde var at det var flust av mennesker i selskapet, og alle bildene jeg tok i øyehøyde eller lavere fikk med enten ben eller hoder, og ville vel egentlig mest av alt eksprimentere litt mens jeg var bedt om å være fotograf for anledningen.

Personlig likte jeg litt dette perspektivet akkurat her, men ser den med at det som regel er best å ta bildet på nivå med personen som fotograferes, og sikkert mye mulig det ville vært bedre her også. Ble som sagt bare veldig rotete bakgrunner da.

 

Det er bra at du har tatt bevisst stilling til perspektivet. Eksperimentering er bra!

 

Jeg synes riktignok ikke fugleperspektivet passet så bra her, men har ingen problemer med å akseptere at du eller andre mener noe annet. Jeg ser også at formuleringen min var unødvendig krass; jeg mente det jeg sa, men burde nok sagt det på en litt annen måte.

 

-trygve

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...