Gå til innhold

[Løst] Harddisken(e) starter ikke


meg222

Anbefalte innlegg

Jeg har en Cooler Master silent pro 700 watt strømforsyning. Alt fungerer fint, bortsett fra at harddiskene ikke fungerer. Den ene harddisken var gammel og fungerte på den gamle stasjonære og den andre er en ny 500GB WD green power. Pcen startet og jeg fikk kommme inn på biosen, men der var det ingen harddisk å se som sagt.

 

Jeg har prøvd å bytte strømkabler fra forsyningen og litt instillinger i biosen og slikt, men jeg har nå gitt opp. Det er vel sikkert en liten feil jeg har gjort(?), men aner ikke hva.

 

Håper noen kan hjelpe meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis SATA, er signalkabelen koblet til riktige pukter på hovedkortet?

 

Sata kabelen er koblet til sata1 på hovedkortet, men jeg også prøvd flere innganger.

Jeg har prøvd å kjenne på harddisken og den begynner ikke å spinne en gang.. samme med den andre harddisken.

Lenke til kommentar
Hvis SATA, er signalkabelen koblet til riktige pukter på hovedkortet?

 

Sata kabelen er koblet til sata1 på hovedkortet, men jeg også prøvd flere innganger.

Jeg har prøvd å kjenne på harddisken og den begynner ikke å spinne en gang.. samme med den andre harddisken.

 

Prøv med en annen HDD, eller prøv den i en annen PC.

Lenke til kommentar
Jeg har prøvd å kjenne på harddisken og den begynner ikke å spinne en gang.. samme med den andre harddisken.

Det tyder på manglende strøm. Har du sjekket Powersupply?

 

Sjekket hva da? Det er en 700 watt powersupply(modulær). Den gir strøm til alt ellers. Jeg har ingen annen PSU som jeg kan teste med.

Endret av meg222
Lenke til kommentar

I ditt tilfelle om du er 100% sikker på at HDene ikke snurrer så er det følgende som er problemene:

 

1: PSU er defekt, harddisker kjører på 12V, er 12V linja død så vil ingen harddisker starte, ei heller skjermkort og CPU og du vil få svart skjerm under oppstart som oftest, kan også være at en av 12V linjene er døde, da kan du forsøke en annen om PSUen har flere 12V linjer (Sjekk lappen på PSU, står det 12V1, 12V2 osv er det flere rails.)

 

2: Harddiskene er døde, det vil si at styrekretsen for motoren er helt død, merkelig at 2 disker er døde men sjansene er der.

Harddisker starter så lenge PSUen er startet av HK og de får sin forsyning av 12V.

Lenke til kommentar
I ditt tilfelle om du er 100% sikker på at HDene ikke snurrer så er det følgende som er problemene:

 

1: PSU er defekt, harddisker kjører på 12V, er 12V linja død så vil ingen harddisker starte, ei heller skjermkort og CPU og du vil få svart skjerm under oppstart som oftest, kan også være at en av 12V linjene er døde, da kan du forsøke en annen om PSUen har flere 12V linjer (Sjekk lappen på PSU, står det 12V1, 12V2 osv er det flere rails.)

 

2: Harddiskene er døde, det vil si at styrekretsen for motoren er helt død, merkelig at 2 disker er døde men sjansene er der.

Harddisker starter så lenge PSUen er startet av HK og de får sin forsyning av 12V.

 

Jeg har nå prøvd å bytte til forskjellige utganger fra PSU( Dette hadde jeg prøvd før) uten at det gjorde noe forskjell. Jeg kommer inn på biosen og til den sier sett inn boot disc greier. Psu gir strøm til grafikkort og viftene som bruker samme utgang som sata strømkablene. Jeg klarer ikke å fatte at harddisken bare plutselig slokket og den nye er deffekt. Jeg er temmelig oppgitt nå.. :cry:

Endret av meg222
Lenke til kommentar

Sikker på at du har pluggeti rett inngang på PSUen (ettersom at den er modulær)?

 

Jeg hadde to Green Power-disker som ikke ville starte i det hele tatt. Fant ut at det var overspenning fra PSU. Utelukker det problemet ettersom at du har fått liv i de.

Endret av Magronmhr
Lenke til kommentar

Sikker på at du har pluggeti rett inngang på PSUen (ettersom at den er modulær)?

 

Jeg hadde to Green Power-disker som ikke ville starte i det hele tatt. Fant ut at det var overspenning fra PSU. Utelukker det problemet ettersom at du har fått liv i de.

 

Skal prøve å forklare litt nærmere.

PSUen har 24pin hovedkort og 4pin ATX kabler som ikke modulær. 2 innganger til PCIe og 4 innganger til sata og molex tror jeg.(kabinett vifter). PSUen gir strøm til viftene, men den samme inngangen gir ikke strøm til harddisken.

Endret av meg222
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...