Gå til innhold

Ingeniør Bygg - Konstruksjon


Panthenol

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg går siste året VG3 og har vurdert å søke Ingeniør Bygg (Konstruksjon) neste år, og har noen spørsmål angående det, som jeg håper noen andre brukere kan svare meg på!

 

Jeg er litt usikker på hvor krevende Ingeniør studiene er, spesielt konstruksjon, jeg har hørt at det er veldig mye matte (spesielt innenfor konstruksjon), men det er ikke noe som skremmer meg ettersom det er det jeg står sterkest i. Men hva gjør jeg egentlig som en ingeniør innenfor konstruksjon? Hva slags oppdrag vil jeg finne meg i å løse når jeg er ferdig med studiene? Får jeg den tyngden jeg kommer til å trenge gjennom studiene mine?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Hei! Jeg er halvveis i ingeniør bygg - konstruksjon nå, og kan fortelle deg litt om hva det innebærer. Jeg var akkurat som deg veldig nysgjerrig på hva det egentlig gikk ut på, for det er ganske vage beskrivelser i studiekataloger og på nett.

 

Det er riktig at det er ganske mye matte, men det er ganske mange andre fag også, som bruker matten som grunnlag (spesielt konstruksjonsfag). Konstruksjon er ikke så veldig ulikt andre ingeniørfag, det er bare det at du går litt dypere det siste året, for det er rimelig faste regler for hva alle ingeniører skal kunne (fysikk, kjemi, økonomi+++).

 

Det det i hovedsak går ut på er at du dimensjonerer og regner på konstruksjoner i et bygg, som f eks søyler eller knutepunkter, og sjekke at den tåler det som er satt som krav i standardene (som du også vil bli veldig godt kjent med). Det er også en typisk jobb for en som har gått på konstruksjon. Det som kanskje er litt demotiverende er at man vet at det finnes dataprogrammer for alt du må gjøre for hånd under studiene. Men, man burde jo også vite at litt kunnskap trengs for å skjønne hvordan ting fungerer. Sånn sett så er du ikke utlært etter endt utdanning, men det vet de som ansetter deg, og at man er rutinert ingeniør fra dag en er det ingen som krever av deg.

 

En typisk konstruksjonsjobb er en typisk kontorjobb, i motsetning til andre ingeniører som retter seg mer mot byggeplassen og ledelse. Jeg har hørt folk som ikke har taklet det, men jeg har også hørt at folk har følt det som sitt kall, så det kjenner du best selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...