Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Sedaner og vindusviskere


Kajac

Anbefalte innlegg

Hvorfor er det slik at nesten alle kombier, suver, stasjonsvogner, varebiler, flerbruksbiler, osv har vindusvisker bak, mens det nesten ikke eksisterer på sedaner i det hele tatt? Jo mer jeg tenker på det, jo merkeligere blir det.

 

Det finnes noen få sedaner som har en bakvisker (jeg har letet leeenge etter disse), men jeg lurer på hvorfor de aller aller aller fleste IKKE har det.

 

Disse sedanene har bakvisker:

post-121454-1266330221_thumb.jpg post-121454-1266330238_thumb.jpg post-121454-1266330251_thumb.jpg post-121454-1266330188_thumb.jpg post-121454-1266330207_thumb.jpg post-121454-1266330544_thumb.jpg

 

Hvorfor er det sånn? Bilene på bildene er Skoda Octavia, Mazda 323, Opel Vectra, Peugeot 406, og Citroën C5

Endret av Kajac
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har prøvd å kjøre på våt asfaltgugge med en bil med bakruta på linje med resten av bakenden, og en bil hvor bilruta er lengre frem på bilen slik det er/var på sedan-lignende chassis, så tror jeg du skjønner hvorfor. På en bil hvor det er bare noen få cm kant bak bakruta vil det nesten ikke komme noe som helst opp fra veien og opp på bakruta, mens en stasjonsvogn eller tilsvarende med bakruta på linje med resten av bakenden vil det konstant bli kastet dritt på ruta.

 

Det er forresten ufattelig plagsomt. Jeg har en kombisedan som ser helt lik ut bak som stasjonsvognvarianten, og bakruta blir helt tildekt av asfaltgugge iløpet av en km i 50km/t+. (har bakrutevisker.. men den prøver jeg å unngå å bruke for å hindre at gugga skal få ripe opp bakruta)

Endret av gxi
Lenke til kommentar
Det gir jo litt mening, men våte ruter av regn er vel et like stort problem på sedaner som på "vanlige" biler.

Ja, men bare når man er stillestående eller rygger. På en stasjonsvogn eller bil med tilsvarende form bak vil bakruta konstant bli tildekt når bilen går fremover.

Lenke til kommentar

Det er ganske enkelt fordi bakruta på coupeer og sedaner ikke gror igjen av skitt på grunn av at luftstrømmene kommer over taket og ned langs ruta. På en stasjonsvogn hvirvler møkk og støv opp bak bilen og dekker hele hekken inkludert bakruta.

 

På Skoda Octavia sedan er forresten bakrutevisker ekstrautstyr, og knapt nødvendig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...