Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Avlevert urinprøve etter plager med smerte, når kan jeg forvente svar?


Gjest Trådstarter

Anbefalte innlegg

Gjest Trådstarter

Mann 20

 

Hei. Lørdag ettermiddag fikk jeg problemer med smerter ved urinering, spesifikt svie når jeg hadde nesten tømt meg for urin. Søndag ble ikke bedre og mandag ble det tur på apoteket med beskjed om å ta med urinprøve til legen og fikk med en eske med naturmedisin mot plager i urinveiene (inneholdt bl.a løvetannekstrakt). Jeg tok imorges en urinprøve og dro til legevakten med det, klokken 09:45 var prøven levert og jeg håper på svar idag med resept for dette er grusomt ubehagelig.

 

Problemet er at jeg fikk ikke noen anslått tid på når jeg ville få noe svar og smertene blir ikke direkte bedre.

 

Nå er det toalettbesøk en til to ganger i timen med rødgul urin og smerter før, under og etter toalettbesøk. Føles egentlig som gass i magen når jeg sitter og slapper av, bare litt med "klumpete". Veldig ubehagelig hele greia.

 

Når kan jeg begynne å tenke på telefonpurring til legesenteret? Er det noe jeg kan gjøre mens jeg venter på resultat for å forbedre situasjonen/forebygge eventuelle forverringer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Legen kan anerke at prøven har høyere prioritetsgrad i.f.m lab-arbeid sånn at de får resultatet fortere tilbake. Du kan høre med dem om de har gjort dette eller om de evt. kan oppgradere om så ikke er tilfelle og be dem kontakte deg når de får resultatet. Høyeste prioritering brukes til livskritiske situasjoner, men det finnes også andre prioriteringer.

Lenke til kommentar
Gjest Trådstarter

Hei. Takk for svar. Det viste seg at idet jeg postet dette var undersøkelsen nesten ferdig (dette er typisk for meg disse dagene). Resultatet var en urinveisinfeksjon og antibiotikakur i 10 dager samt sykemelding ut uka på grunn av kraftige smerter både når jeg sitter rolig og når jeg beveger meg.

 

Takk for hjelpen :)

Lenke til kommentar

Hvis du går på antibiotika så husk å ta probiotika etterpå, sånn at du bygger opp en god og nyttig bakteriflora igjen siden balansen vil svekkes når du tar antibiotika. Idoform balance som de har på apoteket kan være grei å bruke, men hør med legen om han har konkrete råd utover dette i forhold til hvilken type antibiotika du blir satt på.

Lenke til kommentar

Siden du allerede har fått svar blir vel dette svaret delvis overflødig, men kan ta det med for å gi innblikk i hvorfor det tar litt tid.

 

Urinprøver sendes, ved mistanke om urinveisinfeksjon, til mikrobiologisk laboratorium. Her såes de ut og må inkuberes for at bakteriefloraen skal vokse opp. Dette tar tid (vanligvis 1-2 døgn) Deretter må bakteriestammen identifiseres. Avhengig av hvilken stamme det er kan dette ta ytterligere ett døgn. I tillegg må stammen i enkelte tilfeller resistenstestes for å avgjøre hvilket antibiotikum som skal benyttes.

Men andre ord hjelper det ikke om legen merker prøven som 'haster' ettersom det som tar tid er dyrkningen av bakteriene.

Lenke til kommentar
Gjest Trådstarter

Takk for all hjelp folkens. Jeg antar antibiotikaen jeg har fungerer da smertene er tilnærmet borte (sammenlignet med de smerter jeg hadde). Igår lærte jeg et par ting som kan være greit at dere og får vite.

 

1. Selv om det står på antibiotikapakken at du _kan_ ta tablettene med bare vann er det best du har litt mat i magen først. Jeg fikk en utrolig vond smerte i magen da jeg ikke hadde matlyst og ikke hadde mat i magen. Spis et måltid sammen med tablettene så går det mye bedre.

 

2. Biola skal bidra til bedre mage og tarmflora og kan være sunt å drikke under en antibiotikakur. Dette har jeg ikke testet ennå men skal ut snart og kjøpe meg noen liter.

 

 

Og et spørsmål, vil antibiotika gjøre meg ekstra utsatt for annen sykdom som influensa etc..?

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...