Gå til innhold

Ny gamins PC, Budsjett 10k


Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt meg en ny gaming maskin.. Har i dag en XPS 420

 

Har satt meg opp et budsjet på 10000kr, hvis det kommer litt over gjør ikke dette så mye.

 

Den skal mainly brukes til gaming.. Jeg har lyst på en god CPU (i7?), som kan overklokkes for jeg har lyst til å lære/gjort dette :p så da trengs vel også en bra cpu vifte..

 

Har sett litt og funnet noe, men har ikke så mye greie på forskjellige komponenter; hva som er bra, hva som funker sammen osv.

 

Har ikke tenkt til å kjøpe den med en gang, men forhåpentlig vis i løpet av de kommende ukene; så kan tenke på deler som kommer snart.

 

CPU: Intel Core™ i7 Quad Processor i7-920 - 2350,-

RAM: Crucial DDR3 1066MHz 4GB KIT, CL7- 979,-

Hovedkort: ASUS P6T Deluxe V2, X58, Socket-1366 - 2199,-

Kabinett: In-Win Fanqua Midi Tower Sort ????!?? - 640,-

HDD: Western Digital Caviar GreenPower 500GB - 395,-

Kjøling: Cooler Master V8 CPU Cooler - 639,-

Strømforsyning: Chieftec Super Series 750W PSU - 859,-

Skjermkort: har ikke noen formening..

Totalt: 8061

Endret av tho_kva2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

cpu: i7 920 er egentlig ikke en gaming cpu, ville heller gått for amd phenom II 965 BE (eller intel i5 vist du sverger til intel)

ram: ville gått for disse brikkene, noe raskere enn de du valgte.

HK: velg et som passer til cpu (se etter ting som USB3 og SATA6Gbit) til amd

kabinett: velg et du liker

hdd: WD green harddiskene egner seg ikke som OS disk se heller på samsung F3 eller wd black

kjøling: den er grei (er ikke mitt felt)

psu: den du satt opp er god

skjermkort: hd5850 eller hd5870. (hd5870 er bedre enn hd5850 men koster 1000kr mer, om det er verdt det er opp til deg)

totalt: mer ytelse til mindre penger

 

en komplett handleliste på komplett

Lenke til kommentar
hvor har du hørt at den prosessoren ikke er lagd for overklokking??! den er faktisk en av de enkleste prosessorene på markedet å overklokke.

 

hvis du leser denne testen så ser du kanskje at intel ikke er så overlegne som noen folk trur

 

hehe, var kansje litt kjapp til å si at den ikke egna seg til overklokking.. Leste bare en komment på komplett =/

Spiller vel egentlig ikke noen rolle hva slags prosessor jeg har bare den funker bra for en god pris! skal jeg bytte prosessore senere så må vel hele hk byttes uansett, for sockets kommer og forsvinner "fort" ikke sant?

Lenke til kommentar

Nå har AMD god historikk i at en slipper å skifte hk, faktisk kan dagens AMD cpu brukes til mange AM2 og, stort sett alle AM2+ hk.

 

Bulldozer som er neste generajon fra AMD er Sokkel AM3, her kan jeg ikke si sikkert at den vil gå til hovedkortet for AM3 idag, men sansynligheten for at det kun skal en bios oppgradering til er store.

 

Ellers gode tips og råd fra areah.

 

Har du eyefienty i dine planer, noe du bør ha dersom du liker å game, så finner du rom for radeon 5870.

 

Oppsettet i den videoen fra Tomshardware er faktisk noe svakere en det areh anbefaler, og som du ser driver et slikt oppsett 3 skjermer flytende.

Lenke til kommentar

Har aldri tenkt over det egentlig, en gang så jeg to skjermer sammen og det så greit nok ut.. Men dette så awsome ut!

Har ikke råd til 2skjermer til dough.. =P men hva fremtiden bringer er det vel ingen som vet..

 

Så oppsettet jeg har fått er bedre =) =) det er jo bare sykt digg!

Skjønte ikke helt det sokkel greiene, bulldozer etc.

- anbefaler du at jeg får tak i et hovedkort/cpu på sokkel AM3?

 

Edit:

nvm.. glemte at det var AM3 socket som ble brukt i mitt oppsett xD

Endret av tho_kva2
Lenke til kommentar

Veldig fornøyd med oppsettet, men en ting jeg nettopp fant ut! At grafikkortetet ikke kommer ut før 1.april.. Det var litt vel lenge til, hadde tenkt å skaffe meg PC-en til neste uke; fordi da har jeg ferie og tid til å kose meg med ny PC!

 

Så da må jeg mase/spøre litt til.. Noe annet grafikkort å anbefale?

Lenke til kommentar

Hei jeg har tatt utgansgpunkt i det de hadde foreslått over, men lagt inn noen endringer med lagervarer - handlevogn her. Jeg la inn AMD955 for å spare 200,-. Den er like grei. Minnebrikkene så la jeg inn litt høyere frekvens siden du skal overklokke etterhvert. harrdisk så la jeg inn en med noe høyere buffer og i mine øyne en bedre harddisk og større. HD5870 er også en del bedre enn HD5850 og de hadde HD5870 på lager. Alt i alt en topp spillmaskin i mine øyne. Ny vifte til prosessoren kan du kjøpe senere, du kan fint overklokke 10-20% med BOX-kjøleren.

Lenke til kommentar

@Jørn,jeg kan ikke si at jeg er ening med at det der er et godt AMD oppsett, hovedårsak er hovedkortet, med kun x4 ved Crossfire, slik at det er vanskelig å si at det er god Crossfirestøtte. Hovedkortet har heller ikke usb3.0. Jeg regner med at det er ikke lenge før vi ser USB 3.0 gamer mus. Om det gir fordel over usb 2.0 mus i gaming er jeg usikker på, men i mange game spiller millisekunder inn.

 

Men enhver gamer bør holde mulighet for et godt eyefinety oppsett åpent, med en skjerm er det ikke noe behove for CF av 5870, men med 3 skjermer så vil behovet etter hvert melde seg.

 

Det er tross alt ikke mer en 100 lappen ekstra for et 790x chipset med iallefall x8 crossfirestøtte.

 

Det er 2 forskjeller på PHII 955 og PHII 965 revisjon c3. C3 versjonene er ca 200-300 mhz mer klokkevennlig en c2 revisjonen, mens 955 gjerne stopper med 3,8-3,9 ghz, går 965 c3 til 4-4,2 ghz. I tillegg så er det bedre minnekontroller på C3 revisjonen.

 

Men for moderat klokking så er de like gode.

 

@trådstarter

 

Det går greit å velge hvilket som helst radeon 5870, de fleste er basert rundt refereansdesginet til AMD, og så er det endel dyrere versjoner med bedre kjøler, og en liten fabrikkoverklokking.

Lenke til kommentar

@Osse hovedkortet har USB3 støtte. Hovedkortet var et helt bevisst valg for å spare penger. Jeg mener det der Crossfire-supporten er noe hysterisk, selv om jeg er enig med deg at 100,- kr fra eller til så velger han det med 8X. Trådstarter har aldri OC før, så jeg tviler på at han OC så mye første gang ut at han må putte PCen i fryser'n. Han klarer seg helt sikertmed 955en :) Utover det så synes jeg det var et bra oppsett.....

Lenke til kommentar

Med et 790x hk så er det godt.

 

Og jeg er som sagt ening at dersom en ser bort i fra eyefinety, så er ikke crossfire støtte så viktig. Men enhver gamerigg i denne prisklassen opp mot 10k bør ha den utvidelsmuligheten.

 

:), flott at asus også har kommet med usb 3.0, den var gått meg hus forbi.

Endret av Osse
Lenke til kommentar

@Osse Joda enig med det 790-kortet :) Jeg får et ok oppsett hos Netshop til 7600,-, men uten CF.

@areah veldig enig i det du sier. Nesten utsolgt for billige HD5850 rundt omkring så jeg synes 500,- er for lite å spare, derfor grunnen til at jeg nå i prinsippet bare vurderer HD5870

 

7600,- er kanske for billig, men det funker i hvertfall. Da har trådstarter noen alternativer:

 

Lancool PC-K56, Miditower, Sort

Produsert av Lian Li 100+

495,- 495,-

 

 

Club3D HD5870 1024 MB GDDR5 PCIe 2.0

Display port/ native HDMI/ DVI 10

2 995,- 2 995,-

 

 

 

Mushkin DDR3 4GB Essential Series

ES3-10666 2x2048MB 1333MHz. (9.9.9.27) 1

895,- 895,-

 

 

AMD Phenom II X4 955 Black Edition

Socket AM3 3,2Ghz 8MB cache, 125W, Boxed 1

1 245,- 1 245,-

 

 

Western Digital Caviar 640GB S-ATA II

Caviar Black 32MB cache 7200rpm 11

495,- 495,-

 

 

Sony DVD-brenner AD-5240S intern

SATA, 24X Double layer sort, bulk 15

195,- 195,-

 

 

OCZ StealthXStream strømforsyning 600W

20/24pin ATX/BTX/PCI Express/SATA 11

589,- 589,-

 

 

Gigabyte GA-770TA-UD3, Socket-AM3

AMD 770+SB710, ATX, DDR3 , USB3.0, SATA 3

750,- 750,-

 

 

Sum 6 111,-

Miljøavgift 0,-

Fraktforsikring 0,-

Frakt inkl. evt. gebyr 0,-

Mva 1 528,-

Totalt 7 659,-

 

Pris vises eks. mva.

Endret av jornboss
Lenke til kommentar

Det der oppsettet skal du se nøye på trådstarter....du ser prisen kr 7700, du har budsjett på 10k, og vet du hva dette gir deg rom for, jo nemlig 2 ekstra skjermer, slik at du har 3 skjermers eyefinety.

 

Oppsettet er der er tilsvarende i ytelse som det oppsettet fra videoen hos tomshardware. Konge.

Endret av Osse
Lenke til kommentar
Det der oppsettet skal du se nøye på trådstarter....du ser prisen kr 7700, du har budsjett på 10k, og vet du hva dette gir deg rom for, jo nemlig 2 ekstra skjermer, slik at du har 3 skjermers eyefinety.

 

Oppsettet er der er tilsvarende i ytelse som det oppsettet fra videoen hos tomshardware. Konge.

ok, men jeg har egentlig ikke helst lyst på eyefinety; er ikke helt sikker på hvorfor men sånn er det.. (i hvert fall i skrivende stund)

 

Så hardware opp mot 10000 når jeg først er i gang hadde jeg tenkt meg :p

Kan skaffe meg eyefinety ved en senere anledning hvis jeg ønsker det (er ikke penger det står på egentlig, mer det at jeg ikke ser "helt" fornuften i å bruke 20000 på en PC som er "utdatert" om 1år uansett..

 

Takker for svar!

Lenke til kommentar

Trikset er og kjøpe det som er mest "bang for buck" ikke hva som er best... betale 2 ganger mer for noe som er litt bedre? no thank you.... det er ivertfall sånn meg da <.> ville gjort en del research på eyeinfinity hvis jeg var deg... kanskje det faller litt mer i smak da..

Endret av Smurfn
Lenke til kommentar
Trikset er og kjøpe det som er mest "bang for buck" ikke hva som er best... betale 2 ganger mer for noe som er litt bedre? no thank you.... det er ivertfall sånn meg da <.> ville gjort en del research på eyeinfinity hvis jeg var deg... kanskje det faller litt mer i smak da..

Det jeg er litt i tvil på er at det ser mer ut som det blir strukket utover istedenfor at du får bredere oversikt; vet ikke om det er slikt..

Også er det det at det blir en karm mellom de forskjellige skjermene, dette må da ødeleger "kontinuiteten" i bildet!?

Det er min mening om det..

 

Jeg er enig med at man skal til dels ta det som gir god valuta for pengene (så lenge det er bra).. btw. "bang for buck" hørtes ut som noe annet :p

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...