Gå til innhold

WCMC, a designer mediacenter


Anbefalte innlegg

Sponsor!

coolink_logo_black_frame.jpg

EK-Logo1.jpg

Dette er altså Coolinks bidrag:

 

Coolink_vifter.jpg

chill.jpg

 

 

Mer info

 

De sponser dette prosjektet med 3 stk 120mm SWiF2 1201 vifter, samt en tube med Chillaramic kjølepasta! For de som er ukjent med denne produsenten er dette søstermerket til velkjente Noctua.

 

Tusen takk, Coolink! :w00t:

 

Vanntank%20montert%202.JPG

Slik ser maskinen ut per 01.05.2011

 

Da er jeg altså bundet til å fullføre dette prosjektet, og jeg kan sette igang produksjonen. Den generelle idéen har jeg forklart i denne PDF'en. For de av dere som ikke ønsker å laste ned en 2.77mb PDF kan dere se de samme bildene her:

 

 

 

frontpage.JPG

concept1.JPG

concept2.JPG

 

 

 

Forklaring

 

Målene på denne klumpen er tenkt til å være 600x600x450 [mm]. Puten, som dere ser, kan tas av slik at man kommer til på datamaskinens bakpanel. Denne puten har altså et hulrom, og dette hulromet skal selvsagt stives av. Detter gjør jeg veldig enkelt ved å lage en ramme eller en åpen boks av tre.

 

Hovedpunktene for dette prosjektet er som følger:

 

  • vannkjøling
  • lavt støynivå
  • liten lufgjennomstrømning
  • høy WAF (wife acceptance factor)
  • design</li><li>stor vanntank
  • stor vanngjennomstrømning
  • stor radiatoroverflate

 

I den grad det er noen reell nytte i det vil jeg prøve å anvende den teorien jeg kjenner fra fag som energi og prosesstyring, fluidmekanikk og termodynamikk med tanke på beregninger, men det er lite sannsynlig at det vil la seg gjøre. Disse fagene er mer rettet imot industrien, og ikke veldig små systemer slik som dette.

 

Kommentartråd

 

Edit:

-Forklaring av skissene er lagt til

-Lenke til det forrige prosjektet er lagt til

-Hamburger av kalunpanetter er fantastisk godt

-Sponsor lagt til, Coolink

Endret av Marius5051
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøling

Jeg er fristet til å bruke en 3x120 radiator ifra MIST.

 

WEB_ImagePLID109778_0Dim600x600SMWAbsSMHMinSTrue_0_largeA.Jpeg

 

Mer info

 

Et stort radiatorareal vil åpenbart gi bedre kjøling enn et mindre areal. Denne radiatoren vil jeg kjøle med eksempelvis 3 stk 120mm Noctuavifter på lavt turtall.

 

WEB_ImagePLID126061_0Dim600x600SMWAbsSMHMinSTrue_0_largeA.Jpeg

 

Mer info

 

Pumpe er jeg mer usikker på men jeg tror noe som ligner på en Eheim 1250 vil gi nok kraft til en singel loop. Med en løftehøude på godt under 40cm skal denne pumpen kunne levere 40 L/min, dog nærmere 20 L/min er nok mer sannsynlig pga tap i slanger, kjøleblokker osv.

 

WEB_ImagePLID109754_0Dim600x600SMWAbsSMHMinSTrue_0_largeA.Jpeg

 

Mer info

 

Hovedkort

 

Tilgjengelig plass og bruksområde tilsier at bør gå for et M-ATX hovedkort av noe slag. Jeg har ikke bestemt meg for noe enda, da jeg ikke vet hvilken socket og prosessor jeg skal bruke. Tips tar jeg mer enn gjerne imot!

 

Skjermkort

 

Denne PC'n skal ikke brukes til spilling, men blue-ray burde jo strengt tatt være med i et slikt produkt. Jeg må innrømme at dette ikke er min ekspertise, så her vil jeg gjerne ha en pekepin.

 

Harddisk

 

Jeg skal kun ha en liten SSD-disk som systemdisk. Disse diskene egner seg godt til dette prosjektet da de avgir lite varme og kommer ikke til å trenge noen særlig kjøling. Det er mer praktisk å spille av filmer enten over nettverk eller ved streaming fra internett, noe som blir stadig mer utbredt.

 

Strømforsyning

 

Her har jeg et lite spørsmål. Hvilke temperaturer tåler egentlig strømforsyningen? Jeg har en liten utfording nå det kommer til orientering av denne, dvs, hvis jeg skal bruke den radiatoren som jeg har nevnt over, så har jeg det.

 

Det er mine tanker rundt hardware for denne gang!

Endret av Marius5051
Lenke til kommentar

Støydemping

 

Jeg har funnet flere gode alternative støydempningsmaterialer, som jeg har tenkt å dekke store deler av kabinettets innside med. Det er Torshov bilrekvisita som selger disse produktene, og de er svær rimelige. Å avgjøre hvilket av alternativene som egner seg best er en oppgave som i seg selv kunne blitt et lite prosjekt, men ikke denne gangen. Alternativene er som følger:

 

Alternativ 1:

8mm tykk filt

Pris per m2: kr 59,-

 

Dette er det billigste alternativet. Det vil gi demping av viftestøy og muligens også resonans i kabinettet

 

Alternativ 2

10mm tykk brannsikker og selvklebende skumplastmatte dekket med en aluminisert polyesterfolie

Pris per m2: kr 119,-

 

Brannsikkerhet setter sikkert frue og svigermor stor pris på. Jeg er ikke så kjent med dette materialet, men slik jeg forstår det er det det samme materialet man finner under panseret på mange biler.

 

Alternativ 3

2x40x50 [mm] selvklebende asfaltplater

Pris per stk: kr 66,-

 

Disse tunge platene vil hjelpe imot vibrasjoner i kabinettet, noe som vannpumpen(e) kan forårsake. Selvsagt kan pumpene også monteres slik at de ikke har direkte kontakt med kabinettet, og det er mulig at dette ikke blir et problem i det hele tatt.

 

Så, hva tror dere om disse alternativene?

 

Jeg har en snerten liten idé i tankene på hvordan jeg skal ha tilgang til blue-ray-drevet, uten at det går utover designet i noen stor grad. Denne idén krever litt fintenking og en del skisser, men jeg skal prøve å få ut noe til i morgen, i det minste.

 

Det var det jeg rakk idag, gitt!

Lenke til kommentar

En liten idé

 

Jeg har tenkt en del på hvordan jeg skal løse problemet med plassering av blue-ray drevet i dette prosjektet. Én løsning er å skjule alt bak puten, det er jo tross alt nok så uproblematisk å løfte puten vekk ved behov. En svært enkel men lite elegant løsning.

 

Dette er en annen løsning:

 

pushdrive_explanation.jpg

 

Jeg synes denne løsningen er langt mer "fancy", og den er mye morsommere for meg å lage.

Problemet med denne løsningen er at den strider noe med prosjektets hovedpunkter.

  1. løsningen kan potensielt ha en negativ effekt på støynivået
  2. Forandrer det stilrene designet jeg i utgangspunktet er ute etter

Jeg skal tegne opp flere alternative løsninger, se om jeg kommer på noe bedre som unngår disse problemene.

 

Noen som har noen tanker rundt dette? Det er det kommentartråden er til!

Endret av Marius5051
Lenke til kommentar

Da begynner produksjonen! Som nevnt i forste post fikk jeg idag en sponsor, nemlig Coolink, som som bidrar med 3 stk 120mm vifter.

 

Vanntanken

 

Det første jeg vil begynne med er vanntanken. Dens størrelse avhenger av arbeidstykket jeg får tak i. Jeg skal lage tanken av akryl.

 

Framgangsmåte

 

Skjære ut en ramme fra et stort arbeidsstykke, lage inlet og outlet på kortsidene av denne rammen og deretter lukke sidene av rammen med plater av det samme materialet. Skisse kommer senere, samt maskintegning, når jeg får tak i et passende arbeiddstykke.

 

Skisse

 

 

watertank.jpg

 

 

 

Bunnplate

 

En av de mest grunnleggende delene av denne stolen er den tykke bunnplaten som vil gi den stivheten jeg tenger, for å kunne sitte på den. Platen skal være 600x600, men med et hull for radiatoren og for strømforsyningen. En relativt enkel statikkberegningn vil gi en god pekepinn på hvor tykk denne bunnplaten trenger å være.

 

Mål og figur

 

 

sketch_and_measurements.jpg

 

 

Bilder vil komme når jeg har kommet igang med disse to delene.

Endret av Marius5051
Lenke til kommentar

µ-utdate

 

Først et sprøsmål, er egentlig en post som denne her av noen særlig interesse for dere her på hw? I så fall så fortsetter jeg å poste slik, ellers gjør jeg det ikke.

 

Men tilbake til saken, dette er altså en liten utdate, som er av liten verdi akkurat nå, men jeg rakk akkurat en 5-minutters FE-analyse (finite element analysis) før jeg måtte ile avgårde til middag hos frøkenen.

 

Dette resulterte i svært forenklede (les: riv ruskende gale) constraints og loads.

 

Det dere ser her er nedbøyningen av bunnplaten når den er festet i to ender, dvs de blå endene med en jevnt fordelt last på 1 kN.

 

 

bunnplate_sim2.jpg

 

 

Dette skulle tilsvare at bunnplaten står på fire hjul og en kar på 100 kg satt på den. Nedbøyningen på midten, dvs det røde området av bunnplaten ble på 0.041mm.

 

For de spesielt interesserte har jeg også antatt at bunnplaten er laget av isotrop rød eik med en E-modul lik 13000. Dette finnes som kjent ikke.

Endret av Marius5051
Lenke til kommentar

En liten hardware-update

 

Jeg har vært litt syk de siste dagene, og det har vært litt mye å gjøre med studiet, så det går litt tregt med meg. Men jeg kan i det minste poste mine planer for hardware så langt,

 

Inntil videre er jeg ser det ut som om jeg er nødt til ofre en annen PC jeg har for å fullføre dette prosjektet. Det er en HTPC som jeg bruker ofte og den fungerer svært godt. Jeg kan nevne at jeg fikk til slutt denne datamaskinen svært svært stillegående (les knapt hørbar). Derfor er det litt kjedelig å måtte ta den ifra hverandre. Det jeg skal låne ifra den er som følger:

 

Hovedkort

Gigabyte GA-73PVM-S2H

Dette er et M-ATX hovedkort med integrert hdmi-skjermkort. Jeg er litt usikker på om dette vil være bra nok til å spille av blue-ray, men det vil altså tiden vise. Hvis dette kortet fungerer godt til denne oppgaven kan det hende at jeg fortsetter å bruke det, kanskje.

 

Prosessor

Intel Core 2 Duo E4400 2.0Ghz Socket LGA775

 

Om enn unødvendig kraftig til en mediacenter så er det denne jeg har. Den sto tidliger i den stasjonære datamaskinen jeg har nå, før jeg oppdaterte den.

 

Minne

Crosair TWIN2X 6400C4 DDR2 2048MB CL4 ( 2x1042)

 

Helt ok minne, verken mer eller mindre.

 

Strømforsyning

Nexus NX-8050 80Plus Modular 500W

 

Detter merket likter jeg svært godt. Jeg er svært fornøyd med både strømforsyningen samt kabinettet og viftene jeg har av det samme merket. Denne strømforsyningen er svært stillegående.

 

Harddisk

OCZ Core SSD 32GB 2.5" SATAII

 

En SSD disk utvikler svært lite varme og trenger ikke så mye kjøling som mange andre komponenter. Det kan hende jeg plasserer denne litt for seg selv på utsiden av det store rommet i kabinettet, slik at den skal bli unødvendig varm.

 

 

Denne hardware'n vil egne seg godt som et testoppsett, da det er likt det oppsettet jeg så for meg i utgangspunktet. Hvis det er slik at jeg trenger et kraftigere skjermkort for avspilling av blue-ray, så er jeg nødt til å bruke et dedikert skjermkort. Da passer det med andre ord ikke med et hovedkort med integrert skjermkort til dette prosjektet.

 

Jeg har også noe gammelt utstyr jeg kan bruke til vannkjølingen inntil videre. Etterhvert som jeg har råd kan jeg byttet ut de delene som ikke passer. Det jeg har som jeg kan bruke er som følger:

 

Pumpe

Lenke

Denne pumpen med tank ifra merket MIST er helt kurrant. Den yter angivelig 700 liter per min. Grunnen til at jeg ikke vil bruke denne til dette prosjektet er først og fremst vanntanken. Joda, det skader ikke med en ekstra vanntank, men det hjelper ikke stort heller.

 

Vannblokk til CPU

 

CPUcooler.jpg

 

En sak ifra et vannkjølingssett ifra gigabyte

 

Vannblokk til GPU

 

GPUcooler.jpg

 

Blokken ifra en skjermkortkjøler fra gigabyte, kalt blue eye

Lenke til kommentar

Jeg har blitt litt ivrig på å tegne i de siste dagene, så idag endte jeg opp med å lage et bitte lite tegnekurs. Jeg må pressisere at jeg på ingen måte er noe tegnetalent, men jeg prøver å vise fram er enkle og svært effektive.

 

Jeg nevner dette her da det er et fint verktøy å bruke når man skal designe utseendet på en casemod, iallfall for oss gammeldagse som ikke er så alt for begeistret for sketch up o.l.

 

In other news, jeg lover å poste bilder fra byggingen snart, jeg er bare nødt til å finne de riktige platene for å dimensjonere denne greia godt nok med tanke på stivhet osv.

 

Døgnrytme, det er kjekt det!

Endret av Marius5051
Lenke til kommentar

Jeg har bestemt meg for å bruke mitt "gamle" Geforce 9600 GT som skjermkort. I min leting etter en kompitabel vannblokk til dette kortet kom jeg over en nettbutikk som heter Preformance-pcs.com.

 

I håp om sponsing har jeg tatt kontakt med nettbutikken, men jeg har ikke hørt noe ifra dem enda. Jeg er nødt til å vite størrelsen på de forkjellige delene jeg skal bruke før jeg kan lage den ferdige maskintegningen til kabinettet. Jeg vil altså vente til jeg har hørt ifra dem før jeg begynner skru ting sammen.

 

Det som er sikkert et at jeg skal bruke eik som tremateriale. Bunnplaten skal være omlag 20mm tykk, og til veggene vil jeg for enkelhetsskyld bruke vanlige hobbyplater, som i utgangspunktet er 18mm tykke. Selv om dette kan virke noe "klumpete" vil det ikke påvirke designet. Det vil deriomt gi en god stivhet, samt at det vil bli lett å jobbe med.

Lenke til kommentar

Jeg har bestemt meg for å bruke mitt "gamle" Geforce 9600 GT som skjermkort. I min leting etter en kompitabel vannblokk til dette kortet kom jeg over en nettbutikk som heter Preformance-pcs.com. Merk, dette gjelder kun hvis det integrerte skjermkortet ikke holder mål. Jeg vil derfor kjøpe et blue ray drev og sjekke om oppsettet jeg har nå klarer å drive dette godt. Hvis ikke, må jeg ha et dedikert kort. Jeg skal også sjekke hvor godt 9600 GT kortet gjør jobben, før jeg bestiller.

 

Jeg er nødt til å vite størrelsen på de forkjellige delene jeg skal bruke før jeg kan lage den ferdige maskintegningen til kabinettet.

 

Det som er sikkert et at jeg skal bruke eik som tremateriale. Bunnplaten skal være omlag 20mm tykk, og til veggene vil jeg for enkelhetsskyld bruke vanlige hobbyplater, som i utgangspunktet er 18mm tykke. Selv om dette kan virke noe "klumpete" vil det ikke påvirke designet. Det vil deriomt gi en god stivhet, samt at det vil bli lett å jobbe med.

Endret av Marius5051
Lenke til kommentar

Da har jeg lagt in en bestilling av varer hos microplex, hvor jeg har bestilt følgende:

 

  • MIST radiator, 3x120, u/nipler
  • LITEON Blu-ray Spiller SATA bulk Sort
  • Albue, L, plast, 1/2"ID
  • Albue, L, plast, 1/4"ID
  • Slangenippel, 1/4"BSPx1/2"ID
  • Danger Den FillPort, 1/2"ID, Sort
  • T-Kobling, plast, 1/2"ID

 

Noen av disse varene var merket med "ubekreftet, 27.02.2010", mao, gudene vet når jeg får varene, men de er iallfall bestilt. Jeg har vurdert litt fram og tilbake om hvorvidt jeg skulle betille ifra en utenlandsk eller en norsk side, men jeg falt altså for sistnevnte. Det er strengt tatt ikke mye å spare her, med mindre jeg reiser dit selv (og man ser bort i fra prisen av reisen). Det er i grunn utvalget som frister!

 

Den 18. mars flykter denne karen til varmere strøk for en stund, og det blir ikke noen oppdateringer før tidligst rundt den 10. april. Men før den tid håper jeg at jeg har fått gjort følgende:

 

  • få den ferdige bunnplaten på hjul
  • begynnt på vanntanken
  • mottatt varene jeg har bestilt, og satt opp et testsystem
  • vunnet i lotto

 

Da venter iallfall jeg i spenning på en pakke ifra microplex!

Lenke til kommentar

Da ble det en liten update, gitt!

 

I utgangspunktet hadde jeg bestilt en rekke deler ifra microplex, men jeg ombestemte meg brått da jeg ble kjent med hvor mange gode produkter Koolance har. Jeg har kontaktet dem angående sponsing, men jeg kommer mest sannsynligvis til å handle alle vannkjølingsprodukter ifra dem. Det kommer en oppdatering på dette når jeg har hørt ifra Koolance.

 

Byggingen begynner!

 

Jeg har gjort et par framsteg på byggingen idag. Jeg har funnet en plate som jeg skal brukte til å lage bunnplaten med. Dette er en 36mm tykk eikeplate som jeg skal skjære ut en 600x600 del av. Jeg skal også frese ned en 25mm kant langs den ene enden hvor veggene skal stå. Maskintegning kommer.

 

 

bottom.jpg

Beklager det noe grumsete bildet, det ble tatt med mobilen i en mørk garasje, men dette er altså platen det hele begynner med.

 

bunnplate.jpg

Dette er altså de planlagte målene for bunnplaten.

 

bunnplate_fem1_i_sim1.jpg

FE-analyse av den nye bunnplaten. Denne gangen er den modellert sik at den står på 4 hjul og er jevnt belastet med 2kN. Grunnen til denne belastningen er at jeg ikke får til å belaste den riktig :thumbdown:

Uansett er det en god indikator, og den største utbøyningen er fortsatt ikke på mer enn 0,004mm

 

 

 

Jeg har hentet de tingene jeg trenger ifra den forrige arbeidsloggen. Det er en hovedkortplate og to splittere som jeg skal bruke. Jeg har også demontert htpc'n, som jeg er nødt til å låne/stjele deler ifra.

 

 

motherboard.jpg

Dette er altså hovedkortet jeg planlegger å bruke, et Gigabyte GA-73PVM-S2H. Kortet har et integrert HD-readu skjermkort, og det har fungert meget tilfredsstillende så langt.

splitter.jpg

Dette er en splitter ifra et vannkjølingssett som heter 3d galaxy, et sett ifra gigabyte jeg kjøpte for lenge siden.

 

 

 

Hovedkortplaten er for øyeblikket unødvendig stor. Derfor har jeg merket den slik at jeg kan kappe den til en størrelse som passer et M-ATX hovedkort

 

 

boradandmb.jpg

her sitter hovedkortet slik det skal på hovedkortbrettet. Jeg merket så hvor jeg skal kutte, 11mm ut ifra hovedkortet slik at jeg kan brette ned kanten etter at jeg har kappet platen.

cutmarked.jpg

De svarte strekene angir hvor jeg skal kappe platen. Til dette skal jeg bruke en platesaks.

 

 

Endret av Marius5051
Lenke til kommentar

Store framskritt i helga!

 

Det er tre gode nyheter i denne oppdateringen. Mye har altså skjedd siden forrige oppdatering, og denne runden vil det altså bli litt bilder (endelig).

 

 

Først og fremst har jeg mottatt pakken ifra Coolink, som jeg igjen vil takke for deres bidrag :thumbup:

 

Viftene ser bra ut, jeg er ingen stor-fan av den lime-grønne fargen på selve viften, men det er jo en bagatell, det er jo ikke engang sikkert at de kommer til å synes. De virker solide og benytter den godt prøvde SWIF2-teknologien, så disse ser jeg fram til å prøve ut.

 

 

coolink_contribution.jpg

Dette er altså 3 stk 120mm vifter samt en pakke med kjølepasta.

 

 

 

 

Jeg får maskinert bunnplaten i en CNC-fres

 

Ja, det er altså slik at jeg har fått muligheten til å få maskinert bunnplaten i en CNC-fres på NTNU. Det er jo flott med noen perks som student!

For de som ikke vet hva en CNC-fres er, så er det datastyrt fres hvor man kun behøver å mate den med måldata og så freser denne automatisk ut delen for deg.

Jeg vil selvsagt legge ut bilder av denne prosessen, som jeg forventer at skal være igang i morgen eller på onsdag.

 

 

Blu-ray-spilleren er herved anskaffet

 

Jeg kjøpte en Lite-on 8x blu-ray spiller over disk på Mamoz i Trondheim, da denne var rimelig og den eneste spilleren i Trondheim akkurat der og da.

 

 

Liteon_BR.jpg

Denne spilleren ser altså slik ut, ikke så veldig spennende, men her er den!

 

 

 

I går skulle jeg teste denne i et lite test-oppsett jeg har laget. Jeg fant jo fort ut at spillerens software i utgangspunktet ikke var noe særlig kompitabel med Ubuntu, så jeg har prøvd den på min stasjonære PC istedet. Jeg er rimelig fornøyd med resultatet, men programmet (Power DVD, 8.0 BR-edition) var veldig tregt uten at jeg kan forstå hvorfor. Bildet og lyden ble dog meget bra.

 

 

Testoppsettet så langt

 

Jeg har altså satt sammen et lite testoppsett for å finne ut om hovedkortets integrerte skjermkort klarer å dra blu-ray i en tilfredsstillende grad.

 

 

test_setup.jpg

 

 

Her har jeg:

  • Montert hovedkort på hovedkortbrettet
  • Montert temperatursensor på kjøleblokken til CPU'n
  • Montert kjøleblokk på CPU
  • Koblet opp sensor med tilhørende kontrollpanel
  • Koblet opp strømforsyningen

 

 

CPUblock_with_sensor.jpg

Her har jeg teipet fast sensoren så nær kontaktflaten til prosessoren som mulig, slik at jeg skal få best mulige avlesninger.

 

CPU_with_chill.jpg

Prosessoren er her dekket med kjølepastaen (chilloramic)

 

applicator.jpg

Jeg påfører som regel pastaen med et knivblad som dette. De er akkurat passe store, veldig rette og jeg har alltid noen liggende. De har i utgangspunktet et lite lag med olje på seg, så det kan være en fordel å vaske dem før man bruker dem!

 

CPUblock_on.jpg

Her er blokken montert slik den må stå i kabinettet når det er ferdig.

 

 

 

Alt dette ligger nå på skrivebordet og skal kun stå slik til jeg har prøvd BR-spilleren på dette oppsettet, eventuelt med et dedikert skjermkort.

 

Det som gjenstår å gjøre er å bytte ut Ubuntu med Vista, installere spilleren og teste systemet.

Endret av Marius5051
Lenke til kommentar

Kjøling er bestilt!

 

Jeg klarte endelig å finne en nettbutikk, performansce-pcs.com som hadde alle delene jeg ville ha på lager, og endelig har jeg fått bestilt de delene jeg trenger.

 

Jeg ønsker ikke å avsløre hva det er jeg har kjøpt enda, men Koolance er et viktig stikkord!

 

Jeg håper at fresingen av bunnplaten begynner idag. Hvis den gjør det skal jeg legge ut bilder i kveld.

 

Dessuten har jeg bestemt meg for å lage topplaten av den samme 36mm tykke eikeplata jeg har, og jeg skal frese ut denne i samme slengen. Den vil altså bli seende slik ut:

 

 

topplatefigur.jpg

 

 

Den ned freste kanten er hvor eikehobbyplatene på 18mm skal pinnes og limes fast. Dette tror jeg vil bli en stiv og god løsning, noe som er viktig for støynivå mtp vibrasjoner i fra pumpen.

Endret av Marius5051
Lenke til kommentar

Fresingen er ferdig!

 

Jeg skulle i utgangspunktet få med bilder av selve freseprosessen, men dette ble gjort imens jeg ikke var tilstede. Her er iallfall et bilde av platen, hvor den ligger klar for fresing.

 

 

Plate_fres_NTNU.jpg

 

 

 

Ut fra denne platen kappet altså maskinen ut disse to delene:

 

 

bunnplate1.jpg

Dette er bunnplaten

 

topplate.jpg

Dette er topplaten

 

 

 

Fresen etterlot seg noen få små trefliker her og der, og disse må selvsagt vekk. Til det har jeg brukt tre verktøy; en kjekk sak ifra Fine, en fres med avrundingshode (6mm) og en pussemaskin ifra Black & Decker. Jeg har selvsagt også brukt sandpapir og pusset for hånd.

 

Her er bilder ifra denne prosessen:

 

 

pusse_fine.jpg

bunnplate_detalje.jpg

bunnplate_detalje2.jpg

Jeg startet først med Fine sagen for å fjærne det fresen ikke tok vekk.

 

pusse_kanter_borte.jpg

Slik ble det etter jeg saget vekk flikene.

 

hull_frese.jpg

frestkant.jpg

Jeg avrundet så kanten på hullet hvor ledningene skal gå, med en radie på 6mm.

 

grovpusset_detalje.jpg

grovpusset_detalje2.jpg

Finpussingen på kantene for jeg for hånd, Dette er viktig for at sidene skal komme ordentlig til, slik at det ikke blir så store sprekker. Sprekkene skal senere tettes med noe som kalles plastisk tre.

 

pusse_start.jpg

grovpusset.jpg

Til slutt pusset jeg over med pussemaskinen. Jeg startet med 80-papir og avsluttet med 120.

 

 

 

Dette ble altså resultatet av grovpussingen. Finpussingen og sparklingen begynner etter at jeg har fått satt på sideveggene. Disse skal også lages av eik, og jeg vil bruke vanlige 18mm hobbyplater. Jeg har planer om å begynne med dette senere i kveld.

 

Topplaten knakk desverre. Jeg var klar over at platen hadde sine sår, men så alvorlig trodde jeg ikke det skulle være. Men frykt ikke, neste oppdatering vil inneholde en redningsoperasjon jeg skal foreta, hvor jeg høvler ned og limer sammen delene igjen.

 

Jeg har tatt en liten styrketest for å finne ut om bunnplaten skulle lide av samme sjebne, men den holdt. Den vil i stor grad bli stivet av når jeg monterer sideveggene, så det burde ikke være noe problem. Dessuten kan bunnplaten stives av enda mer (hvis nødvendlig) ved å lime på en tynn plate av tre på tvers av fiberene på undersiden.

 

Så langt er jeg veldig fornøyd med resultatet, og jeg vil takke Bjarne ved NTNU for at han tok seg tid til å frese ut disse delene for meg.

 

Jeg ønsker litt flere kommentarer på prosjektet, så bare trykk på lenken i min signatur og si noen ord!

Endret av Marius5051
Lenke til kommentar

Tilpasser hovedkortbrettet til M-ATX

 

For at delene skal passe sammen er jeg nødt til å modifisere hovedkortet ifra lian-li. Jeg skal kappe det, som nevnt i en tidligere post slik at det passer et M-ATX hovedkort.

 

Jeg begynte med å kappe vekk det som var overflødig:

 

 

bordsag.jpg

kappet.jpg

Jeg kappet først hovedkortet slik det var merket. Til dette brukte jeg en bordsag.

 

haandsag.jpg

haandsag2.jpg

Den siste biten kappet jeg bort med en håndsag.

 

 

 

Det var da jeg skulle gjøre det siste kuttet (måtte fjerne en leppe på ca 2mm som var i veien) at jeg oppdaget at jeg kunne gjort dette me mer elegant. Ved å borre ut pop-naglene hadde det vært en enklere sag å kappe denne platen, men det gjorde jeg altså ikke. Bedre sent enn aldri, hører jeg folk si.

 

Jeg tok til vett og borret ut naglene slik at jeg fikk sepparert alle de tre delene hovedkortet består av. Deretter var det lett å ta det siste kappet på en metallklipper.

 

 

 

nagl1.jpg

nagl2.jpg

Det var pinlig fort gjor å ta ut de 7 naglene som måtte fjærnes.

 

klippe_vekk.jpg

Det var den delen merket merket med sort tusj som skulle vekk.

 

 

 

Så var det på tide å bøye til denne hovedkortplaten. Det var egentlig ganske rett fram.

 

 

kutt_hjorne.jpg

Jeg startet med å kappe vekk et lite hjørne. Det andre hjøre hadde jeg allerede fjærnet da jeg kappet av den overflødige delen av brettet. Deretter bøyde jeg den ene siden. Med tre sider bøyd var det bare å forberede den siste bøyen,

 

kutt_hjorne2.jpg

Ved å kappe bort en liden del av hvert hjørne ble det akkurat plass til å bøye den siste siden.

 

boye.jpg

boye2.jpg

Så var det bare å nagle den sammen igjen. Jeg la til et par nye nagler, ettersom noen forsvant når jeg kappet bort platen.

 

 

 

 

Resultatet ble ikke så aller værst, så lenge denne delen ikke skal synes, hviket er delvis sant i dette tilfellet. Den er for det meste skjult bak puten.

 

 

ferdig.jpg

 

 

Endret av Marius5051
Lenke til kommentar

Har ikke tid til så mye tekst denne runden, men bildene taler for seg selv:

 

 

maskert_plate.jpg

Her maskeres en 1500*300*18mm eikeplate

 

kappet_plate.jpg

Kappet opp delene på en bordsag. Endene kappet 45 grader slik at de danner en (foreløpig) åpen boks.

 

bjarne_feil.jpg

Han som freste gjorde én liten feil, som gjorde denne kanten 2mm for kort, hvilket jeg må ta høyde for.

 

bjarne_korreksjon.jpg

Kapper av en liten flik på2mm.

 

bjarne_korrigert.jpg

Måtte runde av kanten pga radiusen på pinnefresen

 

side_paa_plass.jpg

Nå passer de fint inn.

 

forste_mock_up.jpg

Slik skal de stå når det er ferdig.

 

framtidig_plassering.jpg

En omtrendtlig plassering av hovedkort og PSU.

 

vindu_maskert.jpg

Må ha et hull til den planlagtevindusglasstanken.

 

hull_ferdig.jpg

Slik ble hullet.

 

ande_mock_up.jpg

Slik ser det altså ut med hullet på plass.

 

 

 

Jeg kan nevne hva jeg har brukt av verktøy:

  • Bordsag til alle kutt bortsett ifra ett av kuttene til vinduet, som ble tatt med fres.
  • Hammer og meisel
  • Sandpapir
  • Håndsag (kunne ikke ta alt med bordsagen, pga sagbladets radius)

 

En ekstra nyhet er at jeg kommer til å få vanntankens ramme frest på CNC'n også, som er gode nyheter!

 

Rammen kommer til å ha den ytre dimensjonen 150*300*30 og være 10mm tykk.

 

Det var det for denne gang. Det blir en liten pausen nå, må både vente på deler, ha hjelp til å lime sammen deler og i tillegg ta innspurten før ferie på studiene.

Endret av Marius5051
Lenke til kommentar

Da er pakken ifra performance-pcs mottatt og jeg var pent nødt til å begynne på litt montering.

 

Igjen er det slik at jeg har litt lite tid, og det blir snevert med forklarende tekst og tanker, men bilder blir det!

 

 

 

pakke.JPG

Dette er hva jeg jeg har handlet ifra performansce-pcs. Jeg skal oppdatere med handlelisten senere.

 

hjulmontert.JPG

Hjul (fra Jula) må man jo ha på en puff som dette, den blir jo tross alt blytung!

 

radmontert.JPG

Etter en time med pussing fikk jeg endelig på plass radiatoren. Det er fortsatt noe trangt, så jeg ser ikke bort ifra at det må pusses litt mer. Det ser iallfall bra ut så langt, spør du meg!

 

viftermontert.JPG

To av viftene montert på radiatoren. Venter med den siste til jeg har fått koblet til slangene.

 

nbren.jpg

Her har jeg tatt av den orginale kjøleribben og rengjort northbridge.

 

nbpasta.JPG

nbpastatemp.JPG

nbmontert.JPG

Litt kjølepasta på blokken, plasserte temperatursensoren under festet til hovedkortet, og så var den på sin plass.

 

ram35.JPG

ram35dual.JPG

ram35montert.JPG

Jeg må si at jeg virkelig liker utseendet på disse ran-35-kjøleblokkene. To av disse koblet jeg sammen slik at de kjøler begge minnebrikkene, i den grad det egentlig er nødvendig.

 

delvismontert.JPG

Dette er en liten prøvemontering. Pumpen var litt større enn jeg trodde den skulle være, samt at plasseringen av strømregulatoren var litt uheldig for akkurat denne designen gjør at jeg må finne på noe lurt. Den slik orientering av strømforsyningen ser ut til å løse dette problemet ganske enkelt.

 

 

 

Det var alt for i kveld, jeg skal være på jobb klokken 0600 i morgen tidlig, må jo finansiere dette prosjektet også :thumbup:

Endret av Marius5051
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Redningsoppdraget så langt

 

De følgende bildene viser hvordan jeg setter sammen de forskjellige delene med lim og trepinner. Jeg har måttet rette opp en del skjeve kutt, og konsekvensene av det har jeg klart å begrense til en 2mm sprekk som jeg må tette på et eller annet vis.

 

Vanntanken derimot, virker lovende. Alle delene er rette og fine, og idag fikk jeg limet (acrifix) som skal brukes til å "sveise" sammen delene. Dessverre kan jeg ikke begynne med det før jeg har fått to 90-graders nipler, som utgjør tankens inlet og outlet.

 

Her er iallfall noen bilder av monteringen av veggene:

 

 

Liming1.jpg

 

liming%201%20ferdig.jpg

 

del2.jpg

 

lime%20del%201%20og%202.jpg

 

avstiver.jpg

Den pinnen som er lagt til her kommer ikke fram i tegningene, ettersom jeg var usikker på om jeg skulle lage denne av tre eller stål, eller om jeg trengte den i det hele tatt. Det hullet som vi ser på toppen her skal lukkes med et lokk, slik at jeg enkelt kan komme til de viktigste delene for instillinger og eventuelt bytte av HW.

 

tyngde.jpg

Det er viktig med litt "tyngde" når man jobber med slike prosjekter=P Noen som tok den?

 

lime%20vegg%20hylle%20del%201%20og%202.jpg

Her limes det hele sammen.

 

 

 

Veggen med vinduet var dessverre ubrukelig, og jeg er nødt til å kjøpe en ny plate før jeg får laget den. Det er litt ergelig, da en slik plate koster 700kr!

 

Det begynner jo såvidt å ligne på noe likevel dette, om man ikke ser så veldig nøye etter. Kanskje litt sparkel kan skjule resten :whistle:

Endret av Marius5051
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...