Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Prøvekjøring ved kjøp og salg av mc


Anbefalte innlegg

Hei

Hvordan er det vanlig å gjøre det med prøvekjøring ved kjøp og salg av mc. Jeg lurer på dette spesielt fordi jeg har en lett mc som det er aktuelt å selge i løpet av sesongen, men også generelt hva som er vanlig.

 

Jeg ville aldri kjøpt en mc brukt uten å prøvekjøre den først. Samtidig har jeg betenkeligheter med å bare låne ut en mc til en helt ukjent person. Jeg vil ikke sitte på med en gal og fremmed fyr på en sykkel han aldri har kjørt før, så det er uaktuelt. Dersom han kjører alene og stikker av med den ville jeg ikke kommet godt ut av et forsikringsoppgjør, da jeg har levert ifra meg både sykkel og nøkler. Man kan jo kreve en eller annen form for pant, men dette kan jo også være problematisk. Jeg ville ikke vært helt ukritisk til å levere fra meg bankkort eller pass til en fremmed selger. Det er ikke sikkert noe slikt hjelper så mye heller.

 

Dersom noen vet hva forsikringsselskapene sier om saken ville det naturligvis vært veldig kjekt å vite. Hva om han kjører sykkelen i grøfta og kommer tilbake med et kondemnert vrak?

Endret av grizzlyx
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da jeg kjøte lettsykkelen min satt jeg bakpå med han som eide den. Men det var vel kanskje mest fordi jeg på daværende tidspunkt ikke hadde førerkort. Du snakker jo nå også om lettsykkel, og de går jo som oftest til 16-åringer, og de har jo ofte med seg foreldre som da kan stå igjen mens sønnen eller datteren tar seg en prøvetur.

 

Det som går ann er vel hvis kjøper har med seg noen, da er det jo en som står igjen i "pant", eller om han/hun har med seg bil eller liknende.

 

Dette er jo en problemstilling som skjer ofte, og det går jo som oftest greit. Noen ganger kan det hende du bare må stole på menneskekjenneren i deg. Kommer det en kar med en bulka volvo 240 og caps fra Biltema ville jeg vært mer forsiktig enn om det kom en i en helt vanlig Passat... Skjønner tegninga?

Lenke til kommentar

Et visst minimum av tillit bør det vel være mellom selger og kjøper?

 

Helt kurant av selger å kreve bankkort/pass el lign som identifiserer kjøperen (i tilfelle han stikker av). Stoler ikke kjøper på selger såpass at han legger igjen dette ved prøvekjøringen, så bør man kanskje gå videre til neste selger til man finner en man stoler på.

 

Ad prøvekjøring med MC så er dette klart mer risikofylt for selger enn ved f.eks. bil med tanke på at sykkelen er uvant for kjøper osv. Fikk en historie av kjørelærer om ei som hadde prøvekjørt en MC etter 3 timer kjøreskole-opplæring (dvs bare såvidt krypkjøring på bane ennå). Hun kjørte rett fram og ut på en åker i første sving... ble til at hun kjøpte den MC'en.

 

Synes vel derfor det er en grei regel - prøvekjører du og vræker MC'n så har du kjøpt den.

 

Alternativt får man kjøpe usett/ukjørt og få med en klausul i salgskontrakten om at man kan angre kjøpet en uke eller no sånt (mot fratrekk av tilsvarende leiepris el lign). Man må da selvfølgelig være forberedt på at selger heller selger til andre som har mindre krav dersom det er en attraktiv MC/pris.

 

Uansett veldig smart å ha med standardkontrakten fra finn.no eller tilsvarende. Det gir trygghet for både selger og kjøper. Hvis ikke det er aktuelt for selger så er det bare å si hadet og se etter neste...

Lenke til kommentar
Synes vel derfor det er en grei regel - prøvekjører du og vræker MC'n så har du kjøpt den.

Det går kanskje an å få dette skriftlig? Altså en slags "prøvekjøringskontrakt" hvor kjøper plikter å kjøpte til en avtalt pris dersom det skulle gå galt. Ingen som vet hva forsikringsselskaper sier om sånt?

 

 

Et visst minimum av tillit bør det vel være mellom selger og kjøper?

Det er ikke alltid så godt å vite. Ofte er det svindlerne som er de hyggeliste og vennligste. Men selvsagt er flertallet (heldigvis) ærlige og rederlige.

Endret av grizzlyx
Lenke til kommentar

Sant, sant.

 

For å si det kort så tror jeg ikke det finnes noen helt risiko-fri måte å gjennomføre prøvekjøring på. Uansett om føreren er verdens beste og mest ærlige, så beskytter ikke det mot f.eks. påkjørsel av en bil...

 

For min egen del vil jeg ikke tillate prøvekjøring hvis jeg skal selge min MC privat, fordi forsikringen kun dekker meg som sjåfør. Da er det mer aktuelt å legge inn klausuler i salgskontrakten om at sykkelen er i garantert bra teknisk stand og ikke har noen kjente feil og ikke er kollisjonsskadet f.eks. Her er det f.eks. viktig å kunne vise kvitteringer for at sykkelen har hatt alle servicer. Så kommer kjøperen med innbetaling og bekreftelse på forsikring og kan kjøre avgårde.

 

Akkurat når MC'en skifter eier så kan selvfølgelig mye skje dersom en av partene ikke er til å stole på - helt risikofritt blir det ikke.

 

Den minste risikoen får man ved å ta det via en forhandler eller megler med godt rykte - men sikkerheten koster selvfølgelig ekstra for både selger og kjøper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...