Gå til innhold

Ny kontorlaptop HP/Dell/Fujitsu Siemens


Anbefalte innlegg

Hei, jeg skal begynne i ny jobb og har fått muligheten til å velge meg en laptop selv :)

 

Hva skal maskinen brukes til?

Maskinen skal brukes til java-programvareutvikling, samt kjøre applikasjonsserver og database som programvaren er avhengig av.

 

Prisantydning?

Hi-end.

 

Skal maskinen overklokkes?

Nei, ønsker at maskinen er så stille som mulig.

 

Fortrinnsvis AMD eller Intel-basert?

Ønsker meg en av de nye Intel CPUene, i5-520m eller i5-540m

 

Jobben har gode avtaler med HP, Dell og Fujitsu Siemens, så det hadde vært naturlig å kjøpe fra noen av de. Men jeg har ikke noen erfaring med noen av de, så det hadde vært kjekt med innspill på om noen av de har produkter/modeller tilsvarende IBM sine Thinkpad.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Det er da mye mer gunstig med en kraftig stasjonær (workstation) og heller bruke RDP mot den.

 

Fatter ikke hvorfor alle skal ha disse laptop'ene til å gjøre alt mulig som de ikke egner seg til.

Lenke til kommentar

Skal du jobbe på den innebygde skjermen bør du finne en med så stor skjerm som mulig. Skal du ha PCen med rundt en del er det selvsagt en fordel å ha en mindre skjerm som også gir en mindre maskin. Jeg jobber på laptop, en 15-tommers Lenovo, men med ekstern skjerm. Kunne jeg valgt fritt ville jeg gått for større skjerm, men jeg vil uansett sterkt anbefale en ekstern skjerm i tillegg, eventuelt bruke den innebygde som ekstraskjerm til ting du ikke bruker hele tiden.

 

Ellers virker en i5 som det opplagte valget for en (relativt) high end bærbar i øyeblikket. Jeg ville også prioritert 7200 rpm disk siden diskytelsen er ganske viktig ved store rebuilder, hvis du skal kjøre en DB lokalt osv. I øyeblikket ser det ut til at leverandørene er midt i innfasingen av i5, så slik sett er du nok noen uker tidlig ute.

 

Andre ting som kan være nyttig er eSATA slik at du kan få full diskytelse med en ekstern disk, og 64 bits OS hvis jobben din godtar det slik at du kan gå over 4GB minne, enten med en gang eller som en oppgradering senere.

 

Jeg har dessverre ikke noen konkrete forslag, jeg var innom diverse leverandørsider for et par uker siden og da var det fortsatt veldig tynt med i5-bærbare. Det var nesten lettere å finne i7 og de har jo fire kjerner, men det er så vidt jeg vet foreløpig bare i5 som bruker ny 32nm teknologi.

 

Edit: Forsåvidt enig med Tiltman at bærbar ikke svaret på alt, men de fungerer helt flott til programutvikling.

 

Edit2: Ble litt usikker etter å ha skrevet om i7 og fire kjerner (de nye i7-6xx har jo to og er 32nm teknolgi) så jeg sjekket noen av de modellene som er tilgjegelige og de jeg fant var i7-7xx og altså 45nm og 4 kjerner. Finner du en i7-6xx så kan det være et godt alternativ til i5.

Endret av se#
Lenke til kommentar
Det er da mye mer gunstig med en kraftig stasjonær (workstation) og heller bruke RDP mot den.

 

Fatter ikke hvorfor alle skal ha disse laptop'ene til å gjøre alt mulig som de ikke egner seg til.

Jeg er enig med deg, jeg har tenkt på muligheten. Men forskjellen på maskinytelsen er ikke så stor, og tror det hadde vært mer behagelig å ha veldig lav latency når man jobber.

Lenke til kommentar

Takk for svar, jeg er enig i mye du skriver.

 

Skal du jobbe på den innebygde skjermen bør du finne en med så stor skjerm som mulig. Skal du ha PCen med rundt en del er det selvsagt en fordel å ha en mindre skjerm som også gir en mindre maskin. Jeg jobber på laptop, en 15-tommers Lenovo, men med ekstern skjerm. Kunne jeg valgt fritt ville jeg gått for større skjerm, men jeg vil uansett sterkt anbefale en ekstern skjerm i tillegg, eventuelt bruke den innebygde som ekstraskjerm til ting du ikke bruker hele tiden.

Ja, jeg må høre med de om ekstern skjerm, tror en 13"-15" blir for lite i lengden.

 

Ellers virker en i5 som det opplagte valget for en (relativt) high end bærbar i øyeblikket. Jeg ville også prioritert 7200 rpm disk siden diskytelsen er ganske viktig ved store rebuilder, hvis du skal kjøre en DB lokalt osv. I øyeblikket ser det ut til at leverandørene er midt i innfasingen av i5, så slik sett er du nok noen uker tidlig ute.

Enig med deg, tror diskytelsen er noe av det viktigste, jeg må prøve å finne en modell med 7200rpm eller SSD.

 

Andre ting som kan være nyttig er eSATA slik at du kan få full diskytelse med en ekstern disk, og 64 bits OS hvis jobben din godtar det slik at du kan gå over 4GB minne, enten med en gang eller som en oppgradering senere.

Ikke dumt med eSATA, tenkte ikke på det, skal prøve å finne en med eSATA. Angående OS er jeg litt usikker på hva de godtar, men jeg oppfattet det slik at dersom man kan holde maskinen sin oppdatert og beskyttet mot malware, så står man fritt til å velge OS.

 

Jeg har dessverre ikke noen konkrete forslag, jeg var innom diverse leverandørsider for et par uker siden og da var det fortsatt veldig tynt med i5-bærbare.

Ja, var ikke lett å finne maskiner med i5, men vet du om hva de andre sine produsentene kaller sine "High-end"/Thinkpad modeller?

 

Edit2: Ble litt usikker etter å ha skrevet om i7 og fire kjerner (de nye i7-6xx har jo to og er 32nm teknolgi) så jeg sjekket noen av de modellene som er tilgjegelige og de jeg fant var i7-7xx og altså 45nm og 4 kjerner. Finner du en i7-6xx så kan det være et godt alternativ til i5.

Er ikke helt sikker, men oppfattet det slik at alle mobile-cpuene til i5 og i7 er dual core, hvor hver core kan kjøre to tråder samtidig.

Lenke til kommentar
Ja, var ikke lett å finne maskiner med i5, men vet du om hva de andre sine produsentene kaller sine "High-end"/Thinkpad modeller?

 

Dell kaller sine proffmaksiner Latitude, men hvorfor vet jeg ikke, muligens byggekvalitet. Dell har mye overlap mellom seriene sine og du kan få vel så bra spec på en Inspiron eller Studio serien. Dell har også en serie bærbare "arbeidsstasjoner" som de kaller "Precision" og der får du i hvertfall i7 quad core.

 

Jeg har ikke oversikt over seriene til HP og Fujitsu Simens.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Det er da mye mer gunstig med en kraftig stasjonær (workstation) og heller bruke RDP mot den.

Jeg er enig med deg, jeg har tenkt på muligheten. Men forskjellen på maskinytelsen er ikke så stor, og tror det hadde vært mer behagelig å ha veldig lav latency når man jobber.

Uhm.. Jeg har fire statsjonære maskiner i utviklingsmiljøet, hvor alle har hver sine oppgaver. Jobber på en og kjører RDP mot de 3 andre. Hjemmefra kobler jeg meg opp mot den ene jeg vanligvis jobber via når jeg er på kontoret.

 

Disse maskinene gjør en del oppgaver også om natten, f.eks backup, kompilering av dokumentasjon og produkter, ftp distribusjon etc. Hele miljøet vil være svært vanskelig å gjøre flyttbart (dvs til laptop(er)) delvis på grunn av disse oppgavene. Jeg regner med at du blir en del av et team og noen allerede har etablert rutiner for slike ting, noe som gjør ting litt greiere.

 

Fordelen mitt oppsett at jeg kan benyttes en hvilken som helst laptop/pc/nettpc til utvikling via RDP. Svært dynamisk sånn sett, uansett hvor jeg måtte befinne meg. Selvfølgelig blir det litt latency enkelte steder (og noen steder problemer med brannvegger), men dette blir jo stadig bedre her i verden. Hjemme (18/2.5 Mbit) merker jeg omtrent ikke forskjell fra om jeg satt på jobben. Over mobilnettet er det imidlertid lagg så det holder, "umulig" å bruke for lengre økter.

Skjerm/tastatur er ofte problematisk, særlig på laptop's hvor de ennå ikke har satt noen standard på hvor ting befinner seg. Drar jeg på ferie tar jeg med skjerm og tastatur om jeg har mulighet.

 

Når det gjelder prestanda så er det en del å hente pga flere disker i RAID0, 12Gb RAM samt bedre CPU enn hva som kan skaffes i bærbare. Nødvendigheten av dette er jo seff. litt avhengig av hvilke datamengder/algoritmer en arbeider med. Det er forøvrig ikke udelt positivt med rå prosessorkraft i utviklingsmiljøet siden brukerne av sluttproduktet ofte ikke er i nærheten av samme prestanda, svartidene kan derfor bli urealistisk gode. Krav til optimalisering er vel dog noe testerene må finne ut av.

 

Dersom du går for lappis til utvikling, så prøv å unngå fristelsen det å bruke den til alt mulig annet. Det er tidvis underlig hvilke ting som påvirker hverandre her i verden (dvs hva som egentlig følger med i diverse installasjoner).

 

Av laptop's har vi brukt HP i mange år og jeg er vel bra fornøyd. Den jeg bruker på tur nå er en "oppgradert" nc6320 (dual core) og den er vel så gammel (2+ år ca) at den neppe selges lenger. Byttet disk et par ganger (før de tok kvelden) samt RAM. Har den på en Lian-Li kjøler så den ikke skal lide sånn (irriterende lyd av vifta dersom den starter). Jeg har inst. en kompilator/linker (samt kjernen i kildekoden vår) på den for å kunne "teste teorier" når jeg er uten nett ellers går det altså i VPN/RDP mot miljøet (når jeg er ute på tur). Treig (i forhold til hva jeg er vant med), men ellers ok. Tastaturet er, som på alle laptop's, håpløst. Skjermen liten (15"), men god.

Lenke til kommentar

Hei, takk for at du tok deg tid til å svare!

Disse maskinene gjør en del oppgaver også om natten, f.eks backup, kompilering av dokumentasjon og produkter, ftp distribusjon etc. Hele miljøet vil være svært vanskelig å gjøre flyttbart (dvs til laptop(er)) delvis på grunn av disse oppgavene.

Teamet har en dedikert maskin til slike oppgaver, denne blir brukt til lignende oppgaver.

 

Når det gjelder prestanda så er det en del å hente pga flere disker i RAID0, 12Gb RAM samt bedre CPU enn hva som kan skaffes i bærbare. Nødvendigheten av dette er jo seff. litt avhengig av hvilke datamengder/algoritmer en arbeider med.

Utvikleropplevelsen blir nok bedre med raskere maskiner :) Men programmene som vil være kjørende er hovedsakelig en eller flere "lette" databaser (PostgreSQL, MySQL eller JavaDB), applikasjonsserver (Glassfish/Tomcat), utviklingverktøy (Eclipse ++). Selve datamengden vil være mindre på utviklingsmaskinene, større tester vil bli kjørt på den dedikerte maskinen.

 

Dersom du går for lappis til utvikling, så prøv å unngå fristelsen det å bruke den til alt mulig annet. Det er tidvis underlig hvilke ting som påvirker hverandre her i verden (dvs hva som egentlig følger med i diverse installasjoner).

Enig med deg, liker ikke å "søple" til maskiner, uavhengig av ytelse på maskinen :)

 

Har den på en Lian-Li kjøler så den ikke skal lide sånn (irriterende lyd av vifta dersom den starter).

Ikke dumt med Lian-li kjøleren om viften blir litt for aktiv!

 

Treig (i forhold til hva jeg er vant med), men ellers ok. Tastaturet er, som på alle laptop's, håpløst. Skjermen liten (15"), men god.

Ja, tastaturet er viktig, eventuelt blir det eksternt tastatur på kontoret.

Lenke til kommentar

Så sant jeg skal jobbe på ett sted en stund stabler jeg laptopen opp på et eller annet for å få bedre høyde på skjermen og plass til ekstrent tastatur. Det finnes masse varianter av laptopstativer som gir esktra høyde, og i verste fall gjør noen bøker nytten. 3M har for eks en billig plastmodell som er lite nok til å ta med seg.

 

Når det gjelder søppel på maskinen så er virtuelel maskiner utrolig nyttig når det er noe som skal testes ut, da er det bare å slette den virtuelel maksinen hvis noe går galt.

Lenke til kommentar

HP Elitebook er veldig gode maskiner.

Har selv denne maskinen og er veldig fornøyd med den. Har speca den litt opp med 8gb ram, og SSD.

Den bør være kraftig nok til det meste av arbeids oppgaver, bruker den selv til til testlab for servere og klient med VMvare. Og HP sine DreamColor skjermer er også bare helt nydelig å jobbe på.

 

Men ville nok kanskje ha ventet litt nå hvis du har mulighet, da HP kommer med 8740 serien om ikke veldig lenge. Da får du bla. USB 3.0, DDR3, og en del annet snacks ;)

Lenke til kommentar
HP Elitebook er veldig gode maskiner.

Har selv denne maskinen og er veldig fornøyd med den. Har speca den litt opp med 8gb ram, og SSD.

Den bør være kraftig nok til det meste av arbeids oppgaver, bruker den selv til til testlab for servere og klient med VMvare. Og HP sine DreamColor skjermer er også bare helt nydelig å jobbe på.

Nice, bruker du noen ekstern skjer/tastatur til den? Hvordan er tastaturet?

 

Men ville nok kanskje ha ventet litt nå hvis du har mulighet, da HP kommer med 8740 serien om ikke veldig lenge. Da får du bla. USB 3.0, DDR3, og en del annet snacks ;)

Ja, ser ut som de fleste produsentene kommer med nye CPUer, chipset og andre oppgraderinger nå, ser ut som jeg kanskje må bruke min private laptop i starten.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...