Gå til innhold

Studie spess eller Media?


zaler

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg skal velge skole snart og lurer på om jeg skal velge studiespesialisering eller media og kommunikasjon.

Jeg har lyst til å utdanne meg til advokat eller kanskje eiendomsmegler, så jeg vil ha mye mer utnytte av studiespesialisering enn MK på grunn av fag som markedsføring og rettslære.

 

Men jeg har engelsk fordypning på ungdomskolen som vil si at jeg må ha et språkfag i 3 år om jeg velger studie spess, noe jeg milt sagt ikke vil. Samtidig er jeg over middels data kyndig og kan bruke programmer som Dreamweaver og Sony vegas og vil gå så langt som å si at jeg er flink i Photoshop. Men jeg har ingen planer om å utdanne meg innenfor data.

 

Jeg sitter igjen med generell studie kompetanse uansett, lurer bare på hvor stor fordel det er å ha med seg merkedføring & ledelse og rettslære.

 

Kommer foresten til å søke elvebakken:)

Endret av zaler
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gikk selv allmennfaglig med tyngden på realfag og rettslære. Studerer i dag master i jus, ved UIB.

 

Min erfaring er at rettslære faget på VGS er så overfladisk at det i liten grad kan brukes på profesjonsstudiet. Riktig nok lærer man en del om oppbygningen av systemet, og det er jo forsåvidt greit - men måten man skriver på og tenker på er litt mer omstendelig på profesjonsstudiet (inngående argumentasjon med vilkår drøftelser) enn "oppslagsmetoden" på VGS. I Statsforfatning er det imidlertid greit som sagt å ha kjennskap til det mest grunnleggende..

 

Kjenner flere som har gått media, som har søkt seg på samme studie som meg.. Virker som de slipper noe lettere unna med tunge fordypningsfag som du nevner, men mediabiten i tillegg til studiekompetanse er jo greit å få med seg uansett :)

 

Det er litt hipp som happ hva du velger etter mitt syn, så lenge du holder høye nok karakterer til at du ikke må ta opp haugevis med fag for å komme inn på universitetet :)

 

Lykke til!

Endret av Star
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...