Gå til innhold

Netbook + Intel X25-M fin kombinasjon eller overkill?


Anbefalte innlegg

Jeg skal ha ny laptop. I den anledning vurderer jeg å putte i en lynrask ssd disk. Her er maskinen jeg vurderer:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=49350...led#ProductTabs

 

Jeg har lyst til å putte inn denne disken i maskinen over:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=485983

 

Er dette en "god" ide? Tingen er at jeg tror ikke jeg vil få en maskin raskere enn den over vist jeg bruker pengene til ssd og kjøper en maskin til 8000. Jeg finner ingen maskin til 8000 som oppfølger kravene. (Batteri hele dagen).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Etter min mening er det litt overkill med en kjapp SSD i denne maskinen. Har selv en ASUS eee PC 1005PE med en 250gb disk, denne harddisken er ganske rask. Jeg ser for det meste at det er prosessoren som senker hastigheten program startes på. Den 500gb harddisken i den laptopen du linker til er antagligvis raskere enn den jeg har.

 

Har Win 7 på min, den starter opp Win 7 raskere enn min stasjonære men 4 disker i RAID0.

Jeg tror du ikke vil merke særlig forskjell om du bytter ut disken mot en SSD, fordi prosessor er ikke av sprekeste sort. Ser på min maskin at jeg får full prosessorbruk og harddisken bare "venter" på prosessor skal bli ferdig så den får sende avgårde mer data.

 

edit: På ASUS'en min er det Windows 7 Starter, det er lettere å dra enn de andre versjonene. Om du skal bruke enn annen versjon er det mulig du merkere mer til forskjellen ved å bytte harddisk.

Endret av The-Flu
Lenke til kommentar

Maks oppløsning på VGA porten vet jeg ikke, men tror du kan regne med den klarer 1920x1080 (FullHD).Hvor glatt alt vil gå vet jeg ikke siden det er intergrert grafikkbrikke som deler minne med systemet (bruker av RAM til maskinen.

 

Etter det jeg har lest så skal denne maskinen klare å spille av 1080p (MERK: jeg har lest), så da regner jeg nesten med at den klarer oppløsningen også.

 

Hilsen en annen bergensboer :)

 

Enda mer edit: Youtube, 720p fant en video der de ser ut til å spille av 720p, med det er på maskinen og ikke en ekstern skjerm

Endret av The-Flu
Lenke til kommentar

Har Asus UL30A selv, og har kjørt 1080p filmer via HDMI til 46" FullHD skjerm, noe som fungerer greit. Eneste jeg har å utsette på det er at dersom du "spoler" i windows media player, bruker maskinen noen sekunder på å ta seg inn i filmen igjen(Dvs noen sekunder med hakking før det går glatt igjen).

 

Forøvrig føler jeg ikke at det er riktig å sammenligne denne med en Asus eee pc, da det er vesentlig forskjell på prosessorene.

 

I UL30A sitter det en Core 2 Duo på 1,3GHz(to kjerner), mens i en eee pc sitter det en Atom drevet prosessor(en kjerne).

Har testet UL30A opp mot Acer One, og UL30A har vesentlig mer prosessorkraft.

 

Om du bytter ut hardisk, vil den sikkert få bedre ytelse på enkelte områder, men ville selv ikke ha ofret så mye hardiskplass+de ekstra kronene for noe ytelsesøkning og muligens en økning i batteritid. Hvorfor trenger du en raskere hardisk foresten? Hva skal du bruke pcen til?

Lenke til kommentar

Leste litt på kommentarene hos komplett under ssd disken:

 

Stappet denne inn i en atom-basert acer (aspireOne 751), i håp om at den skulle bli kjappere, og det kan jeg bare bekrefte at den ble. Oppstartstiden gikk ned til under det halve: fra 1:57 til 0:47, og programmene jeg starter "spretter" opp.

 

Testet den med PerformanceTest, både i AspireOne og en Core2Quad 2,6Ghz, og det virker som om den kommer enda bedre til sin rett i raskere maskiner (uten at jeg har testet det som systemdisk)

 

Spesielt testene med random seek / RW scorer utrolig bra, og det er nettop det OS'et driver med.

 

Treg maskin? En slik kan gjore susen! (krympet partisjon på eksisterende systemdisk med Acronis Disc Director suite til å passe på den nye, og dupliserte disken over på ny med Paragon på Hirens Boot CD, hele byttet gjort på under en time)

 

Er jo en fin pekepinne.

Virker fristende å bytte ut hardisken på min egen, men 80GB blir i det minste laget for meg, i tillegg til at jeg syns prisene på ssd er litt vell stive enda.

Lenke til kommentar

The-Flu: Ja, jeg leste at den skulle ha hw støtte for avspilling av hdvideo. Tenkte og koble den til en 24" når jeg er hjemme og jobber. Så det er fint med god oppløsning.

 

Viewety: Tøft! Jeg registrerte ikke at den har HDMI. Maskinen skal brukes til utvikling med eclipse. Nesten litt irriterende at den så stor disk, det smaker litt mindre med 80GB vs 500Gb. På en annen side så skal jeg ikke ha serier/filmer tilgjengelige når jeg er på lesesalen uansett. Med tiden så blir det kanskje en oppdatering av disken, jeg må vente til jeg får den og prøvd maskinen før jeg bestemmer meg. (Vente til prisene på gode ssd blir litt bedre kanskje?)

Endret av Algific
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...