Gå til innhold

Kjøpt nytt EOS 7D - Kan det være brukt..?


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte nylig et EOS 7D gjennom den lokale Elkjøp-butikken. Nå har jeg hatt det et par uker, men jeg har oppdaget at filene heter _MG_4435, _MG_4436 osv osv... Og såvidt meg bekjent er jo kontinuelig filnummerering standard på alle Canon-kamera. Er da dette en klar indikator på at kameraet er heftig brukt, og deretter solgt som nytt til meg, eller kan det være andre årsaker..?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg kjøpte nylig et EOS 7D gjennom den lokale Elkjøp-butikken. Nå har jeg hatt det et par uker, men jeg har oppdaget at filene heter _MG_4435, _MG_4436 osv osv... Og såvidt meg bekjent er jo kontinuelig filnummerering standard på alle Canon-kamera. Er da dette en klar indikator på at kameraet er heftig brukt, og deretter solgt som nytt til meg, eller kan det være andre årsaker..?

Det vil jeg tro ja... Canon er ille nok om det ikke skal være brukt også :D

 

Edit:

Gå til butikken du kjøpte det og be de forklare seg, det er ulovlig å selge brukte varer som ny... er du fornøyd med kamera, krev prisavslag, hvis ikke så bytter du det inn.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar
Jeg kjøpte nylig et EOS 7D gjennom den lokale Elkjøp-butikken. Nå har jeg hatt det et par uker, men jeg har oppdaget at filene heter _MG_4435, _MG_4436 osv osv... Og såvidt meg bekjent er jo kontinuelig filnummerering standard på alle Canon-kamera. Er da dette en klar indikator på at kameraet er heftig brukt, og deretter solgt som nytt til meg, eller kan det være andre årsaker..?

Det vil jeg tro ja... Canon er ille nok om det ikke skal være brukt også :D

 

Edit:

Gå til butikken du kjøpte det og be de forklare seg, det er ulovlig å selge brukte varer som ny... er du fornøyd med kamera, krev prisavslag, hvis ikke så bytter du det inn.

Det som er greia er at jeg tidligere jobbet på denne butikken, og stoler fullt og helt på selgeren. Jeg var der samme dag som de fikk inn kameraet, og pakket faktisk opp esken fra Fotosentralen selv - før det i det hele tatt var mottatt i datasystemet. Så i så fall må den norske distributøren ha sendt meg et ombyttekamera...

Men det kan ikke ha noe med videoopptak å gjøre? At hver frame i videoene jeg tar teller som ett bilde i filnummereringen?

Lenke til kommentar
Brukte du en gammel minnebrikke uten å formatere?

Har gjort samme tabbe selv - sjekk nummerering på gamle foto først.

 

Bra tips.

Jeg hadde Nikon D700 tidligere, og ser at det siste bildet derfra ender med 4309, så det stemmer jo sånn ca.... men bokstavene er _DCS - noe som er standard for Nikon. Kan ikke se hvordan dette kan overføres. Men ja, kortet er ikke formatert.

Lenke til kommentar

Hvis jeg ikke bommer helt nå så er det nok brukt før ja - og med det antallet skudd du oppgir som første nummer minus 1. Huset husker selv hvor det er i nummerene uavhengig av minnekort eller formatering.

 

Det samme skjedde med meg da jeg kjøpte mitt 400D, og fikk da avslag eller tilbud på nytt. Det er nok ikke bevist, men kun slurv som gjør at selger ikke har fått med seg at kameraet er tatt inn igjen i retur.

 

Tor

Lenke til kommentar
Formateringen kan være årsaken.

 

Pakket selv opp et i går,slo på kameraet og justerte klokka/språk,ikke noe mer.

 

Du kan gå inn i kameraet og sjekke antall eksponeringer.Gå på meny,verktøy 3 og batteri-info,der finner du antall lukker sykluser.

Konge! Lukkertelleren stod på 189, noe som kan stemme veldig bra! Problem solved! :w00t:

Lenke til kommentar
Formateringen kan være årsaken.

 

Pakket selv opp et i går,slo på kameraet og justerte klokka/språk,ikke noe mer.

 

Du kan gå inn i kameraet og sjekke antall eksponeringer.Gå på meny,verktøy 3 og batteri-info,der finner du antall lukker sykluser.

Konge! Lukkertelleren stod på 189, noe som kan stemme veldig bra! Problem solved! :w00t:

 

Merkelig. Hvis jeg har tatt f.eks 200 bilder med mitt 50D og så stapper kortet rett i 7D'n så skaper den en egen mappe og fortsetter nummerrekkefølgen der det stoppet sist på 7D'n. Altså påvirker ikke formatering eller hva som eventuelt ligger på kortet fra før eller hvilket kort man bruker etc at den korrekte nummereringen fortsetter som vanlig (noe som er logisk og må være slik).

 

F.eks var siste filnummer 6172 når kortet var fullt, så er det samme hvilket kort, formatert eller ei man stapper i, neste nr blir på det nye(eller litt brukte av et annet hus) kortet 6173.

 

Hvis lukkertelleren så viser mye mindre som det du sier så finner jeg det høyst merkverdig. Lukkertelleren vil uansett ikke gi samme nummer som filnummer etter en stund av naturlige årsaker. Jeg vet ikke om det er mulig å nulle ut/resette lukkertellingen (noe det burde kunne ved f.eks utskifting av lukkermekanismen), og at det da kan være gjort, mens den kontinuerlige filnummereringen ikke ble/eller kan nulles ut.

 

Begge deler lagres vel på et flashminne tror jeg(?) men hver for seg.

 

Tor

Lenke til kommentar
vis jeg har tatt f.eks 200 bilder med mitt 50D og så stapper kortet rett i 7D'n så skaper den en egen mappe og fortsetter nummerrekkefølgen der det stoppet sist på 7D'n. Altså påvirker ikke formatering eller hva som eventuelt ligger på kortet fra før eller hvilket kort man bruker etc at den korrekte nummereringen fortsetter som vanlig (noe som er logisk og må være slik).

 

F.eks var siste filnummer 6172 når kortet var fullt, så er det samme hvilket kort, formatert eller ei man stapper i, neste nr blir på det nye(eller litt brukte av et annet hus) kortet 6173.

 

Hvis lukkertelleren så viser mye mindre som det du sier så finner jeg det høyst merkverdig. Lukkertelleren vil uansett ikke gi samme nummer som filnummer etter en stund av naturlige årsaker. Jeg vet ikke om det er mulig å nulle ut/resette lukkertellingen (noe det burde kunne ved f.eks utskifting av lukkermekanismen), og at det da kan være gjort, mens den kontinuerlige filnummereringen ikke ble/eller kan nulles ut.

 

Begge deler lagres vel på et flashminne tror jeg(?) men hver for seg.

 

Tor

Den oppførselen som trådstarter har opplevd er vanlig for Canon. Hvis du har nullstill alle tellere eller kamera er nytt, og du setter inn et minnekort som er brukt i et annet kamera, så begynner kamera tellingen fra det kortet. Også hvis det er brukt i et kamera fra et annet merke ...

 

Når kamera har vært brukt litt, så oppfører det seg mer forutsigbart.

 

Tom

Lenke til kommentar
vis jeg har tatt f.eks 200 bilder med mitt 50D og så stapper kortet rett i 7D'n så skaper den en egen mappe og fortsetter nummerrekkefølgen der det stoppet sist på 7D'n. Altså påvirker ikke formatering eller hva som eventuelt ligger på kortet fra før eller hvilket kort man bruker etc at den korrekte nummereringen fortsetter som vanlig (noe som er logisk og må være slik).

 

F.eks var siste filnummer 6172 når kortet var fullt, så er det samme hvilket kort, formatert eller ei man stapper i, neste nr blir på det nye(eller litt brukte av et annet hus) kortet 6173.

 

Hvis lukkertelleren så viser mye mindre som det du sier så finner jeg det høyst merkverdig. Lukkertelleren vil uansett ikke gi samme nummer som filnummer etter en stund av naturlige årsaker. Jeg vet ikke om det er mulig å nulle ut/resette lukkertellingen (noe det burde kunne ved f.eks utskifting av lukkermekanismen), og at det da kan være gjort, mens den kontinuerlige filnummereringen ikke ble/eller kan nulles ut.

 

Begge deler lagres vel på et flashminne tror jeg(?) men hver for seg.

 

Tor

Den oppførselen som trådstarter har opplevd er vanlig for Canon. Hvis du har nullstill alle tellere eller kamera er nytt, og du setter inn et minnekort som er brukt i et annet kamera, så begynner kamera tellingen fra det kortet. Også hvis det er brukt i et kamera fra et annet merke ...

 

Når kamera har vært brukt litt, så oppfører det seg mer forutsigbart.

 

Tom

 

Der må jeg være uenig, for det har aldri jeg opplevd med mine 3 Canonhus. F.eks da jeg tok de første skudd med 7D'n så brukte jeg et kort som stod i 50D'n med allerede noen hundre filer tatt med dette, men 7D'n skapte en egen mappe og begynnte fra 0001. og jeg bytter og veksler ofte i hytt og pine med kortene, og ganske normalt ligger det kanskje filer fra et annet kamera allerede på kortet, men både 50D'n og 7D'n (og 400D'n tidligere) ser vekk i fra dette og forsetter ufortrødent med å telle videre fra siste skudd. Har aldri hatt kluss med dette og jeg tar rimelig mye bilder og.

 

Hadde f.eks 7D'n startet på 4000 et eller annet når jeg tok mine første skudd så ville jeg straks bedt om en forklaring av butikken for det lukter svidd. Noe som altså skjedde med 400D'n og som da viste seg at det var faktisk brukt før, en kunde hadde levert det tilbake på angrefristen og lageret hadde glemt å føre på esken at det da var en "B" vare som så skal prises med x% i rabatt.

 

Tor

Lenke til kommentar
Brukte du en gammel minnebrikke uten å formatere?

Har gjort samme tabbe selv - sjekk nummerering på gamle foto først.

 

Nettop,det kan være at du brukte en gammel brikke, eller at butikken har prøvd det og brukt en gammel brikke som ikke ble formatert først .

 

Edit: Ser at trådstarter bekrefter denne mistanken, ikke den første som har gjordt det der

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Når jeg putter inn kortet fra 30D i 7D får jeg 104-4477,og på et formatert kort får jeg 100-0107 i 7D og visa versa i 30D.

 

Merkelig, for dersom det med hva som er på et gammelt minnekort skulle påvirke nummereringen på et annet kamera så må dere begge da ha hatt eksisterende filnummer fra før på noe over 4000.

 

Jeg sjekka nettopp tilbake hos meg selv for sikkerhets skyld. På kortet jeg stappet i 7D'n ved oppstart lå det en mappe med filer fra 50D'n som avsluttet på 8749. 7D'n laget en egen mappe, og begynte på 0001. Og det samme skjer alltid når jeg bytter korter om hverandre, også fra 7D til 50D. Aldri har dette klusset seg til eller gitt feil nr. Hver gang skaper huset som overtar kortet sin egen mappe og fortsetter nummer fra sitt eget minne.

 

Filnummer skal jo ikke påvirkes av hva som er/har vært på et kort, for da vil den infoen gått tapt ved formatering, noen den ikke gjør. Kameraet husker nummerne selv, og lager sin egen mappe som dets filer legges i og skal ikke bry seg meg hva som ligger på kortet fra før, eller har vært på kortet.

 

Jeg må si jeg undres på hva som skjer hos dere, for det har aldri skjedd hos meg, og aldri har filnummerering feilet på noen av mine canonhus uansett formatering eller ikke, eller hva hus som sist brukte kortet etc. Mulig jeg er "heldig" men det er ingen forklaring på hva og hvorfor disse forskjellene. Dette sagt slik at jeg selvsagt ikke drar deres opplevelser i tvil, bare en undring på forskjellene, for hos meg har dette funket 100% som bankers alltid med mange mange tusen bilder og 3 hus.

 

(100 og 104 foran betyr vel det samme som meg, dvs at det 100 betyr første mappe som da blir hetende dette helt til fil nr 9999 og så skiftes mappen til 101 osv. Dermed kan det kanskje stemme at du har tatt tilsammen ca 44473 bilde med ditt 30D? Hvis 30D bruker samme system for mapper og nummer som f.eks 400D, 50D og 7D)

 

 

Tor

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...