Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ufiksbar feil, vet ikke hvordan jeg skal forklare det.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mitt tips er at du kjører memtest på nytt på de nye brikkene. Om du får feil igjen kjør gjerne med brikker enkeltstående eller skifte minnespor for å utelukke flere feilkilder. Du kan jo faktisk ha fått levert defekte nye brikker. Strengt tatt burde fått testet brikkene dine på et annet hovedkort med memtest for kunne si noe om feilkilden kan være på selve hovedkortet. Og det bør du få avklart før du eventuelt reklamerer på de nye brikkene .

 

Det er desverre bare en vei å gå, nemlig via feilsøk og atter feilsøk.

lykke til

Lenke til kommentar

Feilsøking av noe som virker delvis er nesten alltid meget krevende - faktisk lettere når det ikke virker.

 

Første trinn etter min mening vil være å utelukke malware og/eller softwareproblemer.

- Kjør en fullstendig sjekk mot malware/virus - du finner anbefalinger her på forumet.

- Start opp i sikkerhetsmodus (F8) og sjekk hvordan maskina virker da.

- Personlig prøver jeg også å kjøre en Linux Live-distro fra minnepenn.

 

Skulle f.eks sikkerhetsmodus eller Live-distro gi noen ytelsesproblemer så må man jakte på synderen blant kjørende prosesser.

 

Nå er det andre indikasjoner her som kan tyde på hardwareproblemer. I og med at problemene ikke løste seg ved skifte av minne ligger problemer med hovedkort nærmest i tankene. Her kan faktisk en "fysisk" sjekk hjelpe. Se nøye etter om du ser "antydninger" til kondensatorer/strømreguleringer som "lekker" eller "brente" punkt. En slik del som er degradert kan skape mye med problemer.

 

Men i realiteten er eneste muligheten å teste del for del. Lettest er det om man har venner med samme sokkel hvor man kan teste CPU, minne etc. Om man ikke har det er som oftest eneste mulighetene enten å kjøpe et rimelig HK eller CPU eller får hjelp der man kjøpte delene. Du får tak i demokort (P45 brikkesett) til ca 350 kr og en Celeron til ca det samme for testing. Jeg har selv måttet gjøre det en gang hvor jeg ikke viste om det var HK eller CPU som var røket.

 

Om hovedkort har røket, er et billig hovedkort til 350 - 650 kr helt OK, så lenge det støtter CPU-en. Forskjellen på et rimelig og dyrere kort går "aldri" på kortet sin ytelse (alle kort med samme brikkesett yter omtrent likt). Forskjellen går på overklokkingsegenskaper (deler som tåler mer varme) og tillegg som flere USB, SATA, bedre lydkort etc.

 

Edit: Og som torfinns skriver, å kjøre memtest på brikkene enkeltvis og helst på et annet hovedkort er nesten helt nødvendig for å komme videre.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
Bruker du Avast antivirus ? Hva slags firewall ?

 

Hva slags andre programmer bruker du ?

 

Kan du trykke Ctrl > Alt > Del og legge ut bilde av Process og Performance ?

Var det var meg du spurte :-)

Avast antivirus free edition, ser ikke ut til å ha firewall, men den fant maleware som AVG tydeligvis overså, eller kanskje det var det den kjempet med i bakrunnen uten å melde fra eller var i stand til å slette.

 

Foreløbigt er jeg fornøyd med Avast som jeg lastet ned herfra:

 

http://www.avast.com/free-antivirus-download

 

Får ikke til å legge ut bilder :-)

Endret av reiras
Lenke til kommentar

Jeg er så dritt lei pc'en, så jeg har egentlig ikke lyst til å gjøre noe som helst med den lenger, har bare lyst til å knuse hele dritten. Er det ikke noen tester jeg kan ta for å teste deler? Har ikke penger til å bruke på prosessor eller hovedkort nå, og dessuten må jeg jo vente alle de dagene før pakken kommer.

 

Edit: Når jeg kjører spill får jeg opp en '' Disc Read Error ''

 

Edit2: VIKTIG: Jeg har en ekstern harddisk koblet til pc'en, som ikke er reformatert, kan den overføre virus som ødelegger så mye? Skal kjøre Malwarebytes, HijackThis, Ccleaner og Defraggler

 

Malware Bytes

 

Malwarebytes' Anti-Malware 1.44

Database version: 3510

Windows 6.1.7600

Internet Explorer 8.0.7600.16385

 

18.02.2010 16:30:44

mbam-log-2010-02-18 (16-30-44).txt

 

Scan type: Full Scan (C:\|D:\|F:\|)

Objects scanned: 180638

Time elapsed: 22 minute(s), 12 second(s)

 

Memory Processes Infected: 0

Memory Modules Infected: 0

Registry Keys Infected: 0

Registry Values Infected: 0

Registry Data Items Infected: 1

Folders Infected: 0

Files Infected: 0

 

Memory Processes Infected:

(No malicious items detected)

 

Memory Modules Infected:

(No malicious items detected)

 

Registry Keys Infected:

(No malicious items detected)

 

Registry Values Infected:

(No malicious items detected)

 

Registry Data Items Infected:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies\Explorer\NoActiveDesktopChanges (Hijack.DisplayProperties) -> Bad: (1) Good: (0) -> Quarantined and deleted successfully.

 

Folders Infected:

(No malicious items detected)

 

Files Infected:

(No malicious items detected)

 

 

HijackThis

 

Logfile of Trend Micro HijackThis v2.0.2

Scan saved at 16:06:52, on 18.02.2010

Platform: Unknown Windows (WinNT 6.01.3504)

MSIE: Internet Explorer v8.00 (8.00.7600.16385)

Boot mode: Normal

 

Running processes:

C:\Program Files (x86)\Skype\Phone\Skype.exe

C:\Program Files (x86)\Spybot - Search & Destroy\TeaTimer.exe

C:\Program Files (x86)\DNA\btdna.exe

C:\Program Files (x86)\Logitech\G35\G35.exe

C:\Program Files (x86)\Avira\AntiVir Desktop\avgnt.exe

C:\Program Files (x86)\Mozilla Firefox\firefox.exe

C:\Program Files (x86)\Lavasoft\Ad-Aware\AAWTray.exe

C:\Program Files (x86)\Windows Live\Messenger\msnmsgr.exe

C:\Program Files (x86)\Windows Live\Contacts\wlcomm.exe

C:\Program Files (x86)\Trend Micro\HijackThis\HijackThis.exe

 

R1 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Search Page = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=54896

R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=69157

R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Default_Page_URL = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=69157

R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Default_Search_URL = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=54896

R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Search Page = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=54896

R0 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=69157

R0 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Search,SearchAssistant =

R0 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Search,CustomizeSearch =

R0 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Local Page = C:\Windows\SysWOW64\blank.htm

R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Toolbar,LinksFolderName =

F2 - REG:system.ini: UserInit=userinit.exe

O2 - BHO: Spybot-S&D IE Protection - {53707962-6F74-2D53-2644-206D7942484F} - C:\Program Files (x86)\Spybot - Search & Destroy\SDHelper.dll

O2 - BHO: (no name) - {5C255C8A-E604-49b4-9D64-90988571CECB} - (no file)

O2 - BHO: Windows Live Sign-in Helper - {9030D464-4C02-4ABF-8ECC-5164760863C6} - C:\Program Files (x86)\Common Files\Microsoft Shared\Windows Live\WindowsLiveLogin.dll

O2 - BHO: Ask Toolbar BHO - {D4027C7F-154A-4066-A1AD-4243D8127440} - C:\Program Files (x86)\Ask.com\GenericAskToolbar.dll

O3 - Toolbar: Ask Toolbar - {D4027C7F-154A-4066-A1AD-4243D8127440} - C:\Program Files (x86)\Ask.com\GenericAskToolbar.dll

O4 - HKLM\..\Run: [startCCC] "C:\Program Files (x86)\ATI Technologies\ATI.ACE\Core-Static\CLIStart.exe" MSRun

O4 - HKLM\..\Run: [ATICustomerCare] "C:\Program Files (x86)\ATI\ATICustomerCare\ATICustomerCare.exe"

O4 - HKLM\..\Run: [Logitech G35] C:\Program Files (x86)\Logitech\G35\G35.exe

O4 - HKLM\..\Run: [avgnt] "C:\Program Files (x86)\Avira\AntiVir Desktop\avgnt.exe" /min

O4 - HKCU\..\Run: [skype] "C:\Program Files (x86)\Skype\Phone\Skype.exe" /nosplash /minimized

O4 - HKCU\..\Run: [spybotSD TeaTimer] C:\Program Files (x86)\Spybot - Search & Destroy\TeaTimer.exe

O4 - HKCU\..\Run: [steam] "F:\Steam\Steam.exe" -silent

O4 - HKCU\..\Run: [bitTorrent DNA] "C:\Program Files (x86)\DNA\btdna.exe"

O4 - HKCU\..\Run: [msnmsgr] "C:\Program Files (x86)\Windows Live\Messenger\msnmsgr.exe" /background

O4 - HKUS\S-1-5-19\..\Run: [sidebar] %ProgramFiles%\Windows Sidebar\Sidebar.exe /autoRun (User 'LOCAL SERVICE')

O4 - HKUS\S-1-5-19\..\RunOnce: [mctadmin] C:\Windows\System32\mctadmin.exe (User 'LOCAL SERVICE')

O4 - HKUS\S-1-5-20\..\Run: [sidebar] %ProgramFiles%\Windows Sidebar\Sidebar.exe /autoRun (User 'NETWORK SERVICE')

O4 - HKUS\S-1-5-20\..\RunOnce: [mctadmin] C:\Windows\System32\mctadmin.exe (User 'NETWORK SERVICE')

O4 - Startup: Logitech blank Produktregistrering.lnk = C:\Program Files (x86)\Logitech\G35\eReg.exe

O9 - Extra button: (no name) - {DFB852A3-47F8-48C4-A200-58CAB36FD2A2} - C:\Program Files (x86)\Spybot - Search & Destroy\SDHelper.dll

O9 - Extra 'Tools' menuitem: Spybot - Search && Destroy Configuration - {DFB852A3-47F8-48C4-A200-58CAB36FD2A2} - C:\Program Files (x86)\Spybot - Search & Destroy\SDHelper.dll

O13 - Gopher Prefix:

O16 - DPF: {D27CDB6E-AE6D-11CF-96B8-444553540000} (Shockwave Flash Object) - http://fpdownload2.macromedia.com/get/shoc...ash/swflash.cab

O23 - Service: @%SystemRoot%\system32\Alg.exe,-112 (ALG) - Unknown owner - C:\Windows\System32\alg.exe (file missing)

O23 - Service: AMD External Events Utility - Unknown owner - C:\Windows\system32\atiesrxx.exe (file missing)

O23 - Service: Avira AntiVir Scheduler (AntiVirSchedulerService) - Avira GmbH - C:\Program Files (x86)\Avira\AntiVir Desktop\sched.exe

O23 - Service: Avira AntiVir Guard (AntiVirService) - Avira GmbH - C:\Program Files (x86)\Avira\AntiVir Desktop\avguard.exe

O23 - Service: @%SystemRoot%\system32\efssvc.dll,-100 (EFS) - Unknown owner - C:\Windows\System32\lsass.exe (file missing)

O23 - Service: @%systemroot%\system32\fxsresm.dll,-118 (Fax) - Unknown owner - C:\Windows\system32\fxssvc.exe (file missing)

O23 - Service: @keyiso.dll,-100 (KeyIso) - Unknown owner - C:\Windows\system32\lsass.exe (file missing)

O23 - Service: Lavasoft Ad-Aware Service - Lavasoft - C:\Program Files (x86)\Lavasoft\Ad-Aware\AAWService.exe

O23 - Service: @comres.dll,-2797 (MSDTC) - Unknown owner - C:\Windows\System32\msdtc.exe (file missing)

O23 - Service: @%SystemRoot%\System32\netlogon.dll,-102 (Netlogon) - Unknown owner - C:\Windows\system32\lsass.exe (file missing)

O23 - Service: @%systemroot%\system32\psbase.dll,-300 (ProtectedStorage) - Unknown owner - C:\Windows\system32\lsass.exe (file missing)

O23 - Service: @%systemroot%\system32\Locator.exe,-2 (RpcLocator) - Unknown owner - C:\Windows\system32\locator.exe (file missing)

O23 - Service: @%SystemRoot%\system32\samsrv.dll,-1 (SamSs) - Unknown owner - C:\Windows\system32\lsass.exe (file missing)

O23 - Service: SBSD Security Center Service (SBSDWSCService) - Safer Networking Ltd. - C:\Program Files (x86)\Spybot - Search & Destroy\SDWinSec.exe

O23 - Service: @%SystemRoot%\system32\snmptrap.exe,-3 (SNMPTRAP) - Unknown owner - C:\Windows\System32\snmptrap.exe (file missing)

O23 - Service: @%systemroot%\system32\spoolsv.exe,-1 (Spooler) - Unknown owner - C:\Windows\System32\spoolsv.exe (file missing)

O23 - Service: @%SystemRoot%\system32\sppsvc.exe,-101 (sppsvc) - Unknown owner - C:\Windows\system32\sppsvc.exe (file missing)

O23 - Service: Steam Client Service - Valve Corporation - C:\Program Files (x86)\Common Files\Steam\SteamService.exe

O23 - Service: @%SystemRoot%\system32\ui0detect.exe,-101 (UI0Detect) - Unknown owner - C:\Windows\system32\UI0Detect.exe (file missing)

O23 - Service: @%SystemRoot%\system32\vaultsvc.dll,-1003 (VaultSvc) - Unknown owner - C:\Windows\system32\lsass.exe (file missing)

O23 - Service: @%SystemRoot%\system32\vds.exe,-100 (vds) - Unknown owner - C:\Windows\System32\vds.exe (file missing)

O23 - Service: @%systemroot%\system32\vssvc.exe,-102 (VSS) - Unknown owner - C:\Windows\system32\vssvc.exe (file missing)

O23 - Service: @%systemroot%\system32\wbengine.exe,-104 (wbengine) - Unknown owner - C:\Windows\system32\wbengine.exe (file missing)

O23 - Service: @%Systemroot%\system32\wbem\wmiapsrv.exe,-110 (wmiApSrv) - Unknown owner - C:\Windows\system32\wbem\WmiApSrv.exe (file missing)

O23 - Service: @%PROGRAMFILES%\Windows Media Player\wmpnetwk.exe,-101 (WMPNetworkSvc) - Unknown owner - C:\Program Files (x86)\Windows Media Player\wmpnetwk.exe (file missing)

 

Endret av Romis
Lenke til kommentar

@romis: Du må legge ut bilde av prosesser med vis alle brukere avkrysset. Da får du med deg også de prosessene som er skjult for deg som bruker, men allikevel rusler og går.

 

En eventuell synder finner vi trolig her. Men det er lite som indikerer programvarefeil i prosesser og performance.

 

Nå er jeg ikke spesialist på HijackThis, men jeg likte ikke helt at den angav så mange filer som "missing". Om det faktisk skulle være at noe mangler, så kan det få mange rare konsekvenser.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Det spiller ingen rolle om det bare er en aktiv bruker. I Windows 7 (og også i Vista tror jeg), skjules en lang rekke av prosessene for den normale bruker. De ser man når man velger vis alle brukere.

 

Edit: Windows kjører også med en lang rekke "systembrukere", SYSTEM, LOCAL SERVICE, NETWORK SERVICE, selv om de ikke gjør dette så gjennomført som på *nix. Når man krysser av "Show processes from all users", så kommer alle disse fram i lyset. Faktisk er det bare noen svært få brukerrelaterte prosesser for brukeren SYSTEM som vises om du ikke har krysset av, normalt en 3 - 6 stk. Brukeren SYSTEM kjører fort vekk en 20 - 35 prosesser, LOCAL SERVICE en 5 - 15 og NETWORK SERVICE en ca 5 +-.

 

På min bærbare med Win 7 tok skjulte SYSTEM prosesser opp mer enn 200 MB minne, blant annet Avast var i denne gruppa. Jeg har da kun startet maskina.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

2zi3k8z.png

 

Resten er bare system og system idle et eller annet.

Jeg prøvde å kjøre safe mode, og problemet lå der fortsatt, ettersom jeg vet at RAM brikkene ikke er problemet, at pc'en ikke blir for varm, at det ikke er virus/malware/spyware/ad-aware/ormer etc, så er det kun noen ting som står igjen:

 

Enten er det harddisken, ellers så er det hovedkortet, ellers så er det prosessoren.

 

Edit:

 

Det som skaper problemer, er når jeg kjører nye programmer, starter en film på youtube, starter steam, starter et spill, etc. Ting som tar litt ressurser.

 

Edit2:

 

Kan også nevnes at jeg ikke får startet spill, får error meldingen '' Disc Read Error '' på noen spill gjennom Steam.

Endret av Romis
Lenke til kommentar
Jeg ville kvittet meg med Adaware og Spybot S&D

Disse to programmene har tapt seg såpass mye at det ikke er noen vits i å bruke de.

 

Bruk heller SAS og MBAM.

 

 

Har det egentlig noe å si nå? Prøver bare å få fikset problemet, og det er vel ikke noen type viruser i alle deres former når jeg kjører safe mode?

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...