Gå til innhold

[Løst]Problemer med lisensnøkkel XP


Minsc

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg formaterte nettopp en Asus EEE 1000h netbook. Brukte en Windows XP Home Edition ISO-fil som jeg lasta ned til å installere (uten lisensnøkkel), sånn at jeg kunne bruke den jeg hadde fra før av. Jeg hadde ikke noe XP installeringscd, siden pcen ikke kommer med CD-ROM, regner jeg med.. Jeg fant ut lisensnøkkelen før jeg starta formateringa ved hjelp av Magic Jelly Bean Keyfinder, og når jeg skulle skrive inn nøkkelsen så fikk jeg beskjed om at den var ugyldig. Kan dette være fordi jeg hadde norsk XP før (Home Edition), og den jeg lasta ned er engelsk XP (Home Edition)?

 

Beklager hvis dette blir en dobbelposting.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har du noen forslag til hva jeg kan gjøre?

Jeg tror ikke problemet er norsk vs. engelsk versjon, eller at hvilken service pack du har spiller noen rolle.

 

Når du kjøper en PC med forhåndsinstallert Windows, så er det som regel en såkalt OEM-versjon av Windows som er installert. Disse bruker andre produktnøkler enn de Windows-versjonene du får kjøpt separat (som den XP Home-CD'en du brukte, antar jeg).

 

Du trenger med andre ord en Windows-CD som passer sammen med produktnøkkelen din, eventuelt en såkalt Recovery-CD som setter opp harddisken i samme tilstand som den var da maskinen var ny. Asus burde derfor være de rette å kontakte, men hvis du kan få lånt CD'en til noen annen med samme PC som deg, så burde det også fungere fint.

Lenke til kommentar

Vel, jeg har ikke brukt noen CD. Jeg installerte gjennom en USB stick, siden EEE maskinene ikke har CD-ROM. Men da må jeg altså bruke en recovery-cd og legge over innholdet på usb sticken jeg brukte, og boote fra den? Eller eventuelt laste ned en OEMversjon av XP som jeg kan bruke? Hvis det fins.. Takk for hjelpa.

Lenke til kommentar
Vel, jeg har ikke brukt noen CD. Jeg installerte gjennom en USB stick, siden EEE maskinene ikke har CD-ROM. Men da må jeg altså bruke en recovery-cd og legge over innholdet på usb sticken jeg brukte, og boote fra den? Eller eventuelt laste ned en OEMversjon av XP som jeg kan bruke? Hvis det fins.. Takk for hjelpa.

Ja, om du bruker CD eller USB-stick spiller ingen rolle - det er innholdet på plate/stick som betyr noe. Hvis du får tak i en CD (eller ISO-fil) fra ... noen du ikke kjenner så godt, så er det alltids en liten risiko for at det følger "en nisse med på lasset". (Ferdiginstallerte key-loggere og denslags godis ...)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...