Gå til innhold

Studere psykologi - hvilke muligheter har jeg?


Harding1

Anbefalte innlegg

Jeg trenger noen råd og tips.

 

For tiden er studerer jeg psykologi, målet mitt er å bli psykolog. Dette studieåret tar jeg fag opp igjen, for å forbedre karakterene. Men jeg begynner å lure på hva som skjer dersom jeg ikke kommer meg inn på profesjonsstudiet til høsten. Hvilke muligheter har jeg da?

 

I dag kom jeg til å tenke på at UiO har direkte opptak til profesjonsstudiet via Samordna opptak. Da slipper man det presset at man må få A på alle eksamner første året. Men, er det lurt å søke der, når man allerede har to år bak seg på årsstudiet? Og hva er egentlig sjansen for å komme inn der? Regner selvsagt med at konkurransen er stor.

 

En annen ting er jo at jeg må flytte, og det blir ganske langt, da jeg pr. nå studerer på en helt annen kant av landet. Så det er ikke bare bare å skulle søke seg til Oslo.

 

Et annet viktig punkt er selvsagt lånekassen, og at jeg ikke kommer til å få støtte de siste to-tre årene av min utdannelse, og nå begynner jeg å bli engestelig for om det vil gå rundt økonomisk.

 

Noen som har vært i en liknende situasjon som har noen råd å komme med?

 

Er takknemmelig for alle innspill.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I dag kom jeg til å tenke på at UiO har direkte opptak til profesjonsstudiet via Samordna opptak. Da slipper man det presset at man må få A på alle eksamner første året. Men, er det lurt å søke der, når man allerede har to år bak seg på årsstudiet? Og hva er egentlig sjansen for å komme inn der? Regner selvsagt med at konkurransen er stor.

 

http://www.samordnaopptak.no/dok/poenggren...vara_hoved.html

 

I fjor var poenggrensene på psykologi profesjonsstudium i Oslo høst og vår henholdsvis 56.4 og 54.6 (førstegangsvitnemål). Hvis du fyller 22 eller mer i opptaksåret (og ikke lenger søker med førstegangsvitnemål) vil nok poenggrensene være radikalt høyere enn dette.

Endret av operg
Lenke til kommentar
I fjor var poenggrensene på psykologi profesjonsstudium i Oslo høst og vår henholdsvis 56.4 og 54.6 (førstegangsvitnemål). Hvis du fyller 22 eller mer i opptaksåret (og ikke lenger søker med førstegangsvitnemål) vil nok poenggrensene være radikalt høyere enn dette.

 

Hva menes med førstegangsvitnemål?

Lenke til kommentar

Førstegangsvitnemål er navnet på det som tidligere het primærvitnemål, og er det vitnemålet du får når du går ut av videregående. Hvis du forbedrer en karakter fra videregående ved å ta eksamen etter du har gått ut, havner karakteren fra eksamen ikke på førstegangsvitnemålet. Når man søker i kvoten for førstegangsvitnemål, søker man med de rene karakterpoengene fra førstegangsvitnemålet (altså karaktersnitt * 10), realfagspoeng og kjønnspoeng. I ordinærkvoten søker man med karakterpoengene fra det ordinære vitnemålet (som inkluderer karakterer som er forbedret etter vgs), alderspoeng, militærpoeng og andre tilleggspoeng.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...