Gå til innhold

Ny (hovedsakelig) kontorpc


Anbefalte innlegg

Hei godtfolk!

 

Jeg er i ferd med innkjøp av ny stasjonær pc og håper noen har vil være behjelpelig med å sette sammen eller foreslå en komplett maskin for meg. En stund siden jeg var oppdatert på hardware..

 

Det er en pc som hovedsaklig skal brukes til kontorapplikasjoner som office, photoshop, programmering, nett etc.

 

Det må være et skjermkort med to hdmi-uttak da jeg har to skjermer.

 

Trenger ikke være helt ræva å spille på.. Trenger ikke spille det nyeste av det nyeste, men gøy å ta seg en runde med spilling innimellom.

 

Det viktigste er at den er kjapp med tanke på mange programmer og oppgaver oppe samtidig og at den ikke bråker noe helt sinnsykt =)

 

Pris? Hmmm... rundt 3 til maks 6k? Er det oppnåelig?

 

Fyr løs!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Godt oppsatt benny, trenger dog ikke vifteløst skjermkort, holder med et lydsvakt skjermkort.

 

Dette om trådstarter ønsker spilleegenskaper.

 

Det er ikke noe problem med hdmi, er bare å bruke et dvi til hdmi adapter.

 

Men som sagt radeon 5xxx gir støtte for opptill 3 skjermer så det er godt satt opp og greie anbefalinger det der, hadde det ikke vært for at jeg er dritlei av å være "kontorotte" så hadde nok min kontor pc sedd noe slikt ut.

Lenke til kommentar

Har du proff høytalere så kan dedikert lydkort kanskje gi deg litt bedre lyd.

 

For 3 skjermer er det slike utganger på 5xxx, litt avhenging av produsent

 

1 displayport

1 hdmi - denne er koblet med en dvi port, slik at enten hdmi eller dvi

2 dvi

 

du kan bruke adapter displayport til hdmi dersom skjermen ikke har displayport inngang

 

Men jeg personlig likte å slappe av med et spill i ny og ne, slik at jeg nok ville valgt et 5770 radeon kort

 

Edit

 

Og da saphire radeon vapor, dette er et stille kort.

Endret av Osse
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Digital utgang bruker du om du kobler til et stereoanlegg som er egnet til å ta imot denne typen signal. Da kjøper du det billigste lydkortet du finner for det brukes nemlig ikke.

 

Analog utgang benyttes dersom signalet bare skal forsterkes til høytalere. Da står lydkortet for konverteringen til analog lyd. Dette er typisk ved bruk av "pc høytalere" etc.

Lenke til kommentar
Lurer på om jeg har missforstått noe her nå.. Sånne vanlige line-in kabler (hvit og rød eller svart og rød).. Er det digitalt eller analogt signal..? Det er vel slike som er normalt å bruke inn til forsterkeren..?

 

 

Rød og hvit /svart og hvit er analoge kabler, også kalt rca. De fleste recievere har digital lydinngang (optisk og koaxial)mens stereoforsterkere ofte har kun rca. Bruker du de digitale kablene mellom feks pc og forsterker så er det Dac'n (digital analog converter) i forsterkeren som gjør om fra digitalt til analogt. Bruker du analoge kabler fra pc (rød/hvit eller typisk hodetelefon kontakt) så er det lydkortet sin dac som gjør jobben.

 

edit: Det er altså ikke noe poeng med dyrt lydkort hvis du bruke digitale kabler.

Endret av magb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...