Gå til innhold

støy i mørke partier, selv ved iso 100-200?


Anbefalte innlegg

morn

 

har tatt en del test bilder med eos450d nå, med 18-55mm IS(for å sjekke skarpheten til linsa ved forskjellige blender åpninger) og til min forundring, så kan jeg se støy i mørke partier på inne bilder,tatt under dårlige lysforhold? Er dette normalt eller?

 

Trodde egentlig bilder tatt med et moderne speilrefleks var helt rene for støy, så lenge man holdt seg ved iso 100-200?

Endret av dan83
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
morn

 

har tatt en del test bilder med eos450d nå, med 18-55mm IS(for å sjekke skarpheten til linsa ved forskjellige blender åpninger) og til min forundring, så kan jeg se støy i mørke partier på inne bilder,tatt under dårlige lysforhold? Er dette normalt eller?

 

Trodde egentlig bilder tatt med et moderne speilrefleks var helt rene for støy, så lenge man holdt seg ved iso 100-200?

 

Har du brukt manuelle innstillinger, og på ISO?

Lenke til kommentar
morn

 

har tatt en del test bilder med eos450d nå, med 18-55mm IS(for å sjekke skarpheten til linsa ved forskjellige blender åpninger) og til min forundring, så kan jeg se støy i mørke partier på inne bilder,tatt under dårlige lysforhold? Er dette normalt eller?

 

Trodde egentlig bilder tatt med et moderne speilrefleks var helt rene for støy, så lenge man holdt seg ved iso 100-200?

 

Har du brukt manuelle innstillinger, og på ISO?

 

seff, brukt Av funksjonen og som jeg hinter til ganske klart i tråden, så har jeg brukt iso 100 og 200:)

 

Kan vell også nevne at jeg tokk dem i raw og behandlet dem via LR2 etterpå. Uansett, dette er ikke støy som veldig tydelig når man ser på bilde i normal størrelse, men når man zoomer en del inn, så så jeg litt tegn til luminance støy i de mørke områdene!?

Endret av dan83
Lenke til kommentar

Tja er ikke det beste bilde jeg har sett nei, vel mye støy. Men ser ut som du har fokus på lyset. Men så er heller ikke objektivet ditt av de skarpeste. Er vel omtrent som du kan forvente med oppsettet ditt.

 

Prøv med helt manuelle innstillinger, hvor du selv velger blender og lukker og sett iso til 100 / 200 - bruk stativ. prøv også med å sette iso på auto.

 

Bruker selv for det meste manuelle instillinger - blender, lukker og iso. Har da bedre kontroll. Bruker også ofte manuell fokus for full kontroll, når det er hensiktsmessig.

 

Skal du får bedre resultat bør du nok i det minste oppgradere objektivet ditt. Kan være stor forskjell fra objektiv til objektiv i denne prisklassen.

 

Er en del som har fått seg en overraskelse når de har gått over til xxD serien fra xxxD. Men ville nok først og fremst brukt penger på bedre objektiv fram for kamera. Bruker selv objektiver fortrinsvis i L serien, eller Sigma sin DG serie, da disse kan burkes på alle Canon sine kamera.

 

Et 50mm 1,4 er en god invistering og med stort bruksområde.

Lenke til kommentar
Tja er ikke det beste bilde jeg har sett nei, vel mye støy. Men ser ut som du har fokus på lyset. Men så er heller ikke objektivet ditt av de skarpeste. Er vel omtrent som du kan forvente med oppsettet ditt.

 

Prøv med helt manuelle innstillinger, hvor du selv velger blender og lukker og sett iso til 100 / 200 - bruk stativ. prøv også med å sette iso på auto.

 

Bruker selv for det meste manuelle instillinger - blender, lukker og iso. Har da bedre kontroll. Bruker også ofte manuell fokus for full kontroll, når det er hensiktsmessig.

 

Skal du får bedre resultat bør du nok i det minste oppgradere objektivet ditt. Kan være stor forskjell fra objektiv til objektiv i denne prisklassen.

 

Er en del som har fått seg en overraskelse når de har gått over til xxD serien fra xxxD. Men ville nok først og fremst brukt penger på bedre objektiv fram for kamera. Bruker selv objektiver fortrinsvis i L serien, eller Sigma sin DG serie, da disse kan burkes på alle Canon sine kamera.

 

Et 50mm 1,4 er en god invistering og med stort bruksområde.

 

Satser på at det er objektivet som har litt skylden ja; vet at 18-55mm IS ligger ca midt på treet og har selvfølgelig tenkt til å oppgradere så raskt jeg får råd(17-40mm) 450d har jo fått god krtikker når det kommer til støy, så må vell nesten være litt mangel på skarphet som har skylden da, kombinert med at bildene ble tatt inne under meget dårlige lysforhold(kamera har fokusert på de lyse områdene?)

 

Merket også at denne støyen var minst ved f11, mindre en det eksemplet jeg viste deg nå, som var tatt med blender f/8

Lenke til kommentar
hvis du skyter i raw kan du antagelig overeksponere et trinn i forhold til lysmåleren, det vil alltid oppstå litt støy i mørke områder.

 

Vill det oppstå støy i mørke områder, selv på modeller som 5d og 1d?

 

Skyter alltid i raw og vet også at man kan overeksponere litt for å unngå støy, men trodde seriøst ikke at man fikk noe som helst tegn til støy ved iso 100-200 på et såpass nytt dslr som 450d, selv under veldig vanskelige lysforhold?

Endret av dan83
Lenke til kommentar
Satser på at det er objektivet som har litt skylden ja; vet at 18-55mm IS ligger ca midt på treet og har selvfølgelig tenkt til å oppgradere så raskt jeg får råd(17-40mm) 450d har jo fått god krtikker når det kommer til støy, så må vell nesten være litt mangel på skarphet som har skylden da, kombinert med at bildene ble tatt inne under meget dårlige lysforhold(kamera har fokusert på de lyse områdene?)

 

Objektivet lager ikke støy, det skjer på bildebrikken og i behandligen av data fra bildebrikken. Antakelig er problemet her at du lysner mørke områder av bildet når du "fremkaller" det; da får du støy omtrent uavhengig av hvor godt utgangspunktet er. Dessuten vil du alltid finne bildestøy på et fotografi, bare du ser godt nok etter (uavhengig av om det er analogt eller digitalt, fra kompaktkamera eller fra profesjonelt speilrefleks).

 

-trygve

Lenke til kommentar

Hvordan er råfilen behandlet? Om du har justert eksponering eller levels, så kan det ha fremprovosert litt støy. Disse mørke gråtonene du har er er veldig vanskelige.

 

Canon pleier ikke å være plaget med luminansstøy på lav iso, men kan få litt stygg, lavfrekvent fargestøy ("blotching") i skyggene alt ved moderat iso.

Lenke til kommentar

det er ikke mulig at det kan være noe galt med sensoren i kameraet mitt, slik at det produserer litt mer støy en normalt?

 

Som sagt, så er dette støy som kun syntes når man zoomer en del inn på de mørke områdene. Denne lille støyen var også der på de ubehandlet raw filene, så kommer ikke pgr av etterbehandling

 

Men skal sis at bilder som ble tatt under gode lysforhold var helt rene for støy

Endret av dan83
Lenke til kommentar

Du vil alltid få støy når du har et bilde som har større dynamisk omfang enn kameraet greier å oppfatte. Kameraet velger automatisk en mellomting, og da vil du i slike bilder som du har postet over få støy i mørke partier, mens de lysere partiene vil ofte bli delvis utbrent. Prøv å velg spot-lysmåling, så ser du kanskje litt andre resultater.

 

Du må som oftest velge mellom 2 "onder" (alt ettersom en ser på det), enten eksponerer du det mørke partiet riktig, eller så eksponerer du det lyse partiet riktig. Går du for sistnevnte vil som oftest det mørke partiet bli nærmest usynlig, det samme vil det lille av støyen som er der være. Velger du førstnevnte alternativ vil høylysene bli utbrent, og støyen vil være kamuflert der også.

Endret av andrvas
Lenke til kommentar
Du vil alltid få støy når du har et bilde som har større dynamisk omfang enn kameraet greier å oppfatte. Kameraet velger automatisk en mellomting, og da vil du i slike bilder som du har postet over få støy i mørke partier, mens de lysere partiene vil ofte bli delvis utbrent. Prøv å velg spot-lysmåling, så ser du kanskje litt andre resultater.

 

Du må som oftest velge mellom 2 "onder" (alt ettersom en ser på det), enten eksponerer du det mørke partiet riktig, eller så eksponerer du det lyse partiet riktig. Går du for sistnevnte vil som oftest det mørke partiet bli nærmest usynlig, det samme vil det lille av støyen som er der være. Velger du førstnevnte alternativ vil høylysene bli utbrent, og støyen vil være kamuflert der også.

 

Så det er med andre ord helt normalt å få litt støy i mørke, undereksponerte områder(hvis man ser nærme/zoomer inn) ved lav iso verdi, selv med proffe dslr modeller?

 

Og jeg som trodde nå at jeg skulle slippe å få noe som helst tegn til støy(på iso 100-200) på kvelds bilder med litt dramatisk himmel(mørke skyer) og litt vanskelige lysforhold? :hm:

Endret av dan83
Lenke til kommentar
Så det er med andre ord helt normalt å få litt støy i mørke, undereksponerte områder(hvis man ser nærme/zoomer inn) ved lav iso verdi, selv med proffe dslr modeller?

 

Og jeg som trodde nå at jeg skulle slippe å få noe som helst tegn til støy(på iso 100-200) på kvelds bilder med litt dramatisk himmel(mørke skyer) og litt vanskelige lysforhold? :hm:

 

Nei, du slipper aldri helt unna støyen. Foton-innsamlingen er en statistisk prosess, så selv om to piksler "burde" samle inn like mange fotoner vil det likevel være forskjeller. Denne effekten er viktigst i mørke områder siden ett foton fra eller til blir viktigere da. Denne kilden til støy kan ikke fjernes, men ved å ha større piksler blir effekten redusert (jfr speilrefleks i forhold til kompaktkamera).

 

I tillegg vil det alltid være en del støy som produseres av elektronikken selv. For eksempel vil en del elektroner løsrives selv om de ikke treffes av et foton, men på grunn av termisk bevegelse. Dette er effekter som kan reduseres ved å forbedre bildebrikken og ved å redusere temperaturen på brikken (jeg har sett et bilde fra en nitrogen-kjølt CCD der det kun var 20 fotoner forskjell mellom helt hvitt og helt svart).

 

Støyen som kommer fra disse tilfeldige prosessene blåses opp siden signalet fra brikken må forsterkes for å kunne brukes. Selve forsterkningen tilfører også noe støy. Jo mer forsterkning man krever (altså høyere ISO), jo mer blir støyen forsterket.

 

I tillegg forsterkes ofte støyen noe i etterbehandlingen av bildet, siden man som regel bruker en tonekurve som har stigningstall større enn 1 i enkelte områder. Da vil piksler som er litt for lyse i utgangspunktet bli gjort ytterligere lysere enn nabopikslene.

 

Kort sagt vil du aldri få et støyfritt bilde. Men hvis du sørger for å eksponere så riktig som mulig får du et best mulig resultat. Hvis du undereksponerer bildet, for så å justere opp lysnivået i etterbehandlingen må du regne med å få et resultat som har (minst) like mye støy som om du hadde eksponert bildet riktig ved å justere opp ISO.

 

-trygve

Lenke til kommentar
Og jeg som trodde nå at jeg skulle slippe å få noe som helst tegn til støy(på iso 100-200) på kvelds bilder med litt dramatisk himmel(mørke skyer) og litt vanskelige lysforhold? :hm:

Det er en instilling (i Cusatom Functions, tror jeg) som heter Long exposure noise reduction (eller lignende) som du kan slå på. På lukkertider rundt et sekund og lengre, så slår den til, og da vil den fjeren en del av den støyen. Ulempen er at du dobler lukkertiden - kamera tar to bilder, det du ser, og et med lukkeren igjen. Så trekkes støyen i den andre fra det første og du får et bedre resultat.

Lenke til kommentar

Så ikke noe galt, alt er normalt?

 

Lurer på om man finner variabler på støy mengde på de samme modellene med de samme sensorene(selvsagt), som feks eos450d?

 

Og hvorfor er det slik at jeg ser litte granne antytdning til mindre støy ved blender f/11 enn ved blender f/8, når begge bildene er tatt under helt identiske lys forhold(som de test bildene jeg tokk i går)?

Kan dette komme av at dybde skarpheten er bedre og derfor er fokusen bedre på de mørke områdene i bakgrunnen?

Endret av dan83
Lenke til kommentar
Og hvorfor er det slik at jeg ser litte granne antytdning til mindre støy ved blender f/11 enn ved blender f/8, når begge bildene er tatt under helt identiske lys forhold(som de test bildene jeg tokk i går)?

Kan dette komme av at dybde skarpheten er bedre og derfor er fokusen bedre på de mørke områdene i bakgrunnen?

 

Sannsynligvis var de bildene riktigere eksponert. Hvis du kan poste eksempler (med exif inntakt) er det lettere å svare.

 

-trygve

Lenke til kommentar
Og hvorfor er det slik at jeg ser litte granne antytdning til mindre støy ved blender f/11 enn ved blender f/8, når begge bildene er tatt under helt identiske lys forhold(som de test bildene jeg tokk i går)?

Kan dette komme av at dybde skarpheten er bedre og derfor er fokusen bedre på de mørke områdene i bakgrunnen?

 

Sannsynligvis var de bildene riktigere eksponert. Hvis du kan poste eksempler (med exif inntakt) er det lettere å svare.

 

 

 

-trygve

 

 

begge bildene skulle i teorien bli likt eksponert, siden det ble brukt stativ og under de samme omstendighetene og instillingene

(bortsette fra blender åpningen selvsagt)

 

Har derssverre slettet de test bildene nå, så får ikke vist noe eksempler. Men jeg går nå utifra at dette er helt normalt og at jeg bare hadde litt for høye forventinger og var litt for pirkete:)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...