Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Er jeg en alkoholiker?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg er en 21 år gammel student som har tatt på meg noen uvanlige drikkevaner den siste tiden. Etter at jeg flyttet hjemmefra har jeg begynt å drikke alene. Kanskje en gang i uken eller mer sitter jeg å drikker meg selv full foran pcen, foran world of warcraft. For en tid tilbake (halvt år siden) begynte jeg med dette. Da var jeg sterkt deprimert og dreit egentlig i det som var å drite i, jeg startet derfor å drikke (og kjøpte meg en pakke røyk selv om jeg hadde sluttet), etter en stund på kvelden kunne jeg virkelig smile til meg selv i speilet og si "nå har jeg det virkelig bra". Denne følelsen fant jeg ingen andre steder.

 

Nå er jeg ikke lenger deprimert (i alle fall ikke alvorlig). Jeg går på alle studier, henger med venner minst en gang i uken og er ute på byen mins en gang i uken. Alike vel like jeg veldig godt å drikke alene foran pcen. Spiller wow og storkoser meg med høy musikk og spennende samtaleemner på wow og på forumer. Jeg gjør ikke dette nå for å finne en ekstrem ting å gjøre, men fordi jeg rett og slett liker det. Kan føle en kveld at "i dag hadde det vært godt med litt øl", og ser virkelig fram til kvelden jeg tar flaska fatt.

 

Jeg vet dette er en ekstremt apatisk ting å gjøre, men alikevel så er jeg absolutt ingen asosial person, jeg liker bare å ha fylle-tankene for meg selv noen ganger. Spørsmålet er vel egentlig hva dere syns om dette? Er det sjokkerende, er jeg en alkoholiker, nærmer jeg meg tilstanden hvor jeg vil være avhengig av alkohol etc.?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først vil jeg si at jeg ikke kan noe som helst om alkoholisme.

 

Det virker for meg som at du startet med alkohol den gangen da du var deprimert, pga du ga faen og liksom skulle "ta livet av deg" eller som å trøstespise på en måte. Jeg som trener pleier av og til å spise usunn mat om jeg går på en vegg, for da "gir jeg faen".

 

Nå som det går bedre for deg, men du fremdeles drikker, tror jeg dette har å gjøre med at du har blitt vant med drikkingen og du føler deg rett og slett bra når du drikker. Det gir en trygghetsfølelse. Tror egentlig ikke du er på vei til å bli alkoholiker, da ville du vært mer klar over det selv. Tror dette mer kan sammenlignes med en stressende person som blir introdusert til en tur til badekaret med skum og stearinlys, oppdager at det er digg, og fortsetter med det i etterkant, selv om personen ikke stresser lenger. Du har rett og slett funnet noe du liker, noe du også kunne gjort uten å ha vært deprimert først.

 

Kan også være at du liker å drikke for deg selv noen ganger siden det er noe som er ditt, noe eget. Som en hemmelighet. Jeg tror alle mennesker liker å holde noe for seg selv, ha hemmeligheter. Du "liker å ha fylletankene for deg selv noen ganger", som du sier.

 

Tror ikke det kan kalles alkoholisme før du er på det stadiet at du ikke kan kontrollere trangen etter alkohol og dette styrer livet ditt.

Lenke til kommentar

Nå nevner du ikke mengde alkohol du drikker og hvor mange dager i uken du drikker. Så kan ikke si noe egentlig.

 

Men

 

Nå må det sies at en kose øl eller to ikke er i nærheten av alkoholisme.

 

Du er sosial og henger med på skolen. Å drikke en øl eller to er det samme som at noen drikker brus.

 

Men hvis du ser at mengden alkohol og antall dager du drikker øker bør du tenke på å at det kanskje er på tide å trappe ned hvis du skjønner .

Lenke til kommentar
Gjest bbbbooobb

Kan godt ta meg et par tre øl alene jeg om iblant foran MW2. Føler meg ikke videre alkoholiker av det.

 

Tror det stemmer det som andre sier at når alkoholen begynner styre hverdagen din, da er du alkoholiker.

 

Jeg røykte ganske mye før, og kjenner følelsen av å være avhengig av noe. Tror det er liknende følelse du får hvis du er alkoholiker?

Lenke til kommentar

å ta et par pils for nytelsen er ikke alkoholisme men når du ikke klarer deg over en stund uten rusen er det vel heller alkoholisme.

 

jeg kan også da meg et par flasker øl eller cider til kos forran pcen isteden for en brus.

men noe mer enn det føler jeg er ukomfortabelt.

 

jeg prøver selv å holde meg til å ikke gå ut for å drikke mer enn 2 ganger i uka, men å gå på pub og ta 2 pils blir noe annet.

 

drikker aldri når jeg er bakrus (dette er noe som lett kan føre til alkoholisme, altså at man reparerer bakrusen med f.eks. en pils eller to. da man kan "lure" hjernen til at alkohol er noe man "trenger" om du forstår hva jeg mener.

Lenke til kommentar
Gjest Ælghoinn

Jeg kjenner meg veldig igjen her. Er forresten like gammel som deg, 21 år.Jeg kan også finne på å sette meg ned i godtolen fremfor datan å drikke alkohol. Det er umulig å si om du er alkoholiker eller ikke utifra det du skriver. Hadde du skrevet hvor mye og hvor ofte du drakk så har det vært hakket enklere. Men uansett kan ikke en diagnose stilles på nettet. Men å ta seg en øl alene en gang i blandt betyr ikke at man er alkoholiker. Men skjer det ofte og du føler et sug etter det så er det lurt å tenke seg om litt. Tror at de aller fleste som drikker alkohol kan finne på å drikke alene av og til, og de er jo nødvendigvis ikke alkoholikere av den grunn. Du kan jo skrive her hvor mye du drikker og hvor ofte? :)

 

Når det gjelder meg, så vet jeg at jeg har et problem med drikkingen min. Får ofte høre hos venner og familie at jeg bør roe meg ned. På videregående skjedde det 2 ganger at lærere kjente at det luktet alkohol av meg. Da hadde jeg drukket på kvelden og natta før skolen. Ble sendt hjem umiddelbart + en del møter med rektor.

 

Ble ferdig med videregående, fikk meg en jobb på en vindusfabrikk. Så skjedde det igjen. Like før jul i 2009.

Da hadde jeg drukket på natten igjen, sto opp på morgenen og følte meg litt uggen etter nattens rangling. Hadde 1 øl igjen i kjøleskapet og den drakk jeg opp på sykkelen på vei til jobben. Trodde ikke at det skulle lukte alkohol av 1 øl, men så feil kan man ta. Ble tatt blodprøve av, og den prøven viste at jeg hadde 0,34 promille en time etter at jeg ble fersket. Leverprøve ble tatt i samme veiva, og det viste seg at det var "for høye verdier" av et eller annet. Så det ble foreslått at jeg skulle kutte ned. Noe som jeg ikke har gjort, slike hendelser fører bare til skuffelse og skamfullhet noe som i mitt tilfelle fører til mer drikking...Men etter den siste episoden så har jeg bestemt meg for å kun holde meg til helger, fri-dager og ferier. Får jeg veldig lyst så kjøper jeg 1 øl eller 2 på butikken i en ukedag, men noe mer tar jeg ikke sjangsen på siden det er jobb dagen etterpå.

 

Her får du en test om alkoholisme, svarer man ja på 4 spm eller mer så har man et problem.

 

Link: http://www.anonymealkoholikere.no/aafordeg/aafordeg_12sp.php

 

Selv svarte jeg JA på 9 av 12 spm. Er ikke overrasket :ermm:

Lenke til kommentar
Jeg kjenner meg veldig igjen her. Er forresten like gammel som deg, 21 år.Jeg kan også finne på å sette meg ned i godtolen fremfor datan å drikke alkohol. Det er umulig å si om du er alkoholiker eller ikke utifra det du skriver. Hadde du skrevet hvor mye og hvor ofte du drakk så har det vært hakket enklere. Men uansett kan ikke en diagnose stilles på nettet. Men å ta seg en øl alene en gang i blandt betyr ikke at man er alkoholiker. Men skjer det ofte og du føler et sug etter det så er det lurt å tenke seg om litt. Tror at de aller fleste som drikker alkohol kan finne på å drikke alene av og til, og de er jo nødvendigvis ikke alkoholikere av den grunn. Du kan jo skrive her hvor mye du drikker og hvor ofte? :)

 

Når det gjelder meg, så vet jeg at jeg har et problem med drikkingen min. Får ofte høre hos venner og familie at jeg bør roe meg ned. På videregående skjedde det 2 ganger at lærere kjente at det luktet alkohol av meg. Da hadde jeg drukket på kvelden og natta før skolen. Ble sendt hjem umiddelbart + en del møter med rektor.

 

Ble ferdig med videregående, fikk meg en jobb på en vindusfabrikk. Så skjedde det igjen. Like før jul i 2009.

Da hadde jeg drukket på natten igjen, sto opp på morgenen og følte meg litt uggen etter nattens rangling. Hadde 1 øl igjen i kjøleskapet og den drakk jeg opp på sykkelen på vei til jobben. Trodde ikke at det skulle lukte alkohol av 1 øl, men så feil kan man ta. Ble tatt blodprøve av, og den prøven viste at jeg hadde 0,34 promille en time etter at jeg ble fersket. Leverprøve ble tatt i samme veiva, og det viste seg at det var "for høye verdier" av et eller annet. Så det ble foreslått at jeg skulle kutte ned. Noe som jeg ikke har gjort, slike hendelser fører bare til skuffelse og skamfullhet noe som i mitt tilfelle fører til mer drikking...Men etter den siste episoden så har jeg bestemt meg for å kun holde meg til helger, fri-dager og ferier. Får jeg veldig lyst så kjøper jeg 1 øl eller 2 på butikken i en ukedag, men noe mer tar jeg ikke sjangsen på siden det er jobb dagen etterpå.

 

Her får du en test om alkoholisme, svarer man ja på 4 spm eller mer så har man et problem.

 

Link: http://www.anonymealkoholikere.no/aafordeg/aafordeg_12sp.php

 

Selv svarte jeg JA på 9 av 12 spm. Er ikke overrasket :ermm:

 

Jeg anbefaler deg STERKT! til å i det minste kontakte AA.

Faren min hadde også store drikkeproblemer, han starta på vei til bilen om morgenen med en støyt av hva han nå hadde i garasjen, dette holdt han på med i flere år og jeg var ukentlig offer for en satans til kjefting fra han uten noen grunn bare fordi han hadde det jævlig.

 

på 18års dagen min skulle vi ut å spise for å feire, fadern tryna på vei ut og måtte på legevakta, mamma ble med han på legevakta mens jeg og søstersen måtte varme oss en grandis.

 

den dagen konfronterte jeg pappa (fordi han var først og fremst tilnærmet edru etter å ha kommet fra legevakta)

og han hadde innsett hvor ille dette var selv, dagen etter gikk han på AA møte, har aldri drukket en dråpe siden. og jeg har fått tilbake pappan jeg husket fra da jeg var mindre.

 

så gjør deg selv og alle nær deg en tjeneste å i det minste ta kontakt med AA. du har ingen skade av det (tvert imot)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...