Gå til innhold

Usikker på kjøp,råd ønskes :-)


Anbefalte innlegg

Hei alle fotofanatics :)

 

Har skummet dette forum i noen uker nå,å må si jeg syns det virker som et av de bedre hjelpende og støttende fotoforum jeg har sett,mange gode råd og mye nyttig info å finne her.

 

Litt om hva jeg er på jakt etter og mitt bruksområde.

 

Jeg er ovehodet ingen erfaren fotograf på noen som helst måte,har kun hatt 2 apparater i min levetid (38 år) og de var begge helautomatiske digital kamera,nå sist et canon G-5 og før det et olympus som jeg ikke husker mod betegnelsen på.

 

Har lenge hatt et ønske om å kjøpe meg et godt speilreflekskamera til å ta med meg ut i skog å mark for å ta landskap og evnt dyrebilder.

Det kommer også til å bli brukt en del til macro fotografering og nattfoto,så iso delen av kamera må være god.

Var faktisk litt inne på olympus e-620,men syns det ble for dårlig på iso og store utskrifter,jeg er allergisk mot støy :whistle: .

 

Jeg er veldig kresen (alt for kresen i forhold til lommeboka dessverre :-) ) ,maks pris inkl objektiver er satt til 15000.

 

De jeg har sett meg ut så langt er :

 

Nikon D300s og Canon 7D,hvor jeg har canon som en favoritt av en eller annen ukjent grunn,har fått best intrykk av dette via div reviews på bla youtube og i forskjellige artikler på nettet.

Video biten på dette kamera er jo også kjekk og litt bedre enn på nikon.

 

Bildene kommer til å bli sett mest på skjerm full HD tv og full HD pc skjerm,de bildene som kommer til å bli printet/fremkalt vil bli i poster størrelse A1.

 

Hvilket av disse to anbefaler du,eller kanskje du har et helt annet kamera å anbefale ?

 

Eller kanskje jeg bør vente siden (om jeg har forstått det rett)alle de store produsentene i løpet av våren kommer med nye modeller ?

 

Alle råd og forslag taes imot med stor takknemlighet.

 

På forhånd tusen takk :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Begge kameraene er gode,bare småtteri som skiller de.

Du burde heller prøve dem og se hva du liker best.

 

Tillegg utstyr er også viktig å sjekke,du burde finne ut hva for noe mer du trenger.

 

Disse kameraene burde du sette gode objektiver på og ikke en billig supezoom,det du trenger er et normalzoomobjektiv og et telezoomobjektiv,en vidvinkel til landskapsfotografering er også kjekt og ha.

 

Hvis du skal ha bedre bilder med et speilreflekskamera en de du fikk med kompaktkameraet må du lære deg et minimum innen det grunnleggende angående fotografering.Jo mer du lærer deg,jo bedre blir resultatene.

 

 

Edit:velkommen til forumet forresten :)

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Hei og takk for svar.

 

Jeg trenger nok en del tid til innføring og det å lære meg å bruke et speilrefleks ja,er ganske blank her,men har lærevilje til tusen :whistle: .

 

Si at jeg velger canon 7D,hvilke objektiver anbefaler du ? er jo rene jungelen av merker og alternativer å velge i,ser sigma går igjen og forstår det slik at disse stort sett leverer kvalitet.

 

Jeg trenger nok først og fremst normalzoom og vidvinkel,tele og macro får jeg ta meg råd til senere,ser prisene på div objektiv er ganske stiv.

 

Takker og bukker.

Lenke til kommentar

Du får et kit med 7D og 18-135 IS,det burde dekke det meste til å begynne med.

 

Eller du kan kjøpe 7D og 15-85 IS,da får du et bedre objektiv men da trenger du et teleobjektiv i tillegg.

 

Når det gjelder teleobjektiv er det tre som er aktuell i første omgang,55-250 IS,70-300 IS og 70-200 f/4,disse objektivene er gode men 70-200 f/4 er det beste.

 

Bare ikke la deg lure til og kjøpe et UV-filter i tillegg,det er noe du absolutt ikke har brukt for.

 

Edit:Sigma har noen spesifikke objektiver som er veldig gode,standard zoom-objektiver til en rimelig penge ville jeg holdt meg unna.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Får ta meg turen rundt omkring til helgen å sjekke ut litt,kittet med15-85 som du linket til er kanskje den jeg kan komme til å gå for.

 

Så får jeg heller bygge på med div objektiver senere,får se hva det blir til.

 

Frem til da så får jeg hive innpå med div fotolitteratur,ser speilrefleksverdenen har mye å by på i form av lære :ohmy:

 

Tusen takk så langt Nautica :thumbup:

Lenke til kommentar
Har lenge hatt et ønske om å kjøpe meg et godt speilreflekskamera til å ta med meg ut i skog å mark for å ta landskap og evnt dyrebilder. Det kommer også til å bli brukt en del til macro fotografering og nattfoto,så iso delen av kamera må være god.

Litt av alt med andre ord. Dette krever et godt utvalg objektiver:

- Vidvinkel(zoom) for landskap

- Telezoom for dyrebilder

- Makro for .. ja nettopp

- Et stativ for nattfoto, evt. i tillegg til lyssterk optikk dersom det er snakk om bevegelige motiver.

 

,maks pris inkl objektiver er satt til 15000.

 

De jeg har sett meg ut så langt er : Nikon D300s og Canon 7D,

D300s til 10k og optikk til 5k

7D til 12k og optikk til 3k

 

Jeg mener du har en alt for stor prioritering av kamerahus og alt for lite på objektivene.

En bedre balanse ville vært ~5k på kamerahus og ~10k på optikk. Er Nikon D90 og Canon 50D helt uinteressante hvis jeg sier du vil få vesentlig bedre bilder med de på grunn av at en større del av budsjettet går til optikk?

 

 

Bildene kommer til å bli sett mest på skjerm full HD tv og full HD pc skjerm,

Dette krever "null og niks" av oppløsningen på kameraet og objektivene. Full HD = 2 megapixler.

 

de bildene som kommer til å bli printet/fremkalt vil bli i poster størrelse A1.

A1 vil kreve mye av objektivene hvis posterne skal finstuderes på nært hold. (Alle nyere kameraer har god nok oppløsning 10+ megapiksler), i tillegg må du passe på å redusere støy og skarpe opp bildene i programvare før utskrift.

 

Eller kanskje jeg bør vente siden (om jeg har forstått det rett)alle de store produsentene i løpet av våren kommer med nye modeller ?

Det som muligens kan komme snart er etterfølgere til Nikon D90 og Canon 50D. Begge ble lansert for over et år siden og begge produsentene har for vane å komme med oppfølgere med 1-1,5 års mellomrom i det segmentet.

 

PS. Et annet kamera som egner seg godt for å ha med seg rundt i naturen er Pentax K-7. Det er regntett, støvtett, kommer med like tett kit-objektiv, har innebygget stabilisator som kan redusere behovet for å bruke høy ISO eller dyr, lyssterk optikk. Det er også gode muligheter for å blakke seg på knallgod optikk senere.

Lenke til kommentar

Har selv et Nikon D90 med 16-85 objektiv som gir bra bilder. Dette er også en utrustning som ikke er blant de tyngste, noe som er greit når man ferdes i skog og mark.

Så en pakke bestående av Nikon D90, Nikon 16-85 og Nikon 70-300 skulle være mulig å få til rundt 15k. På FotoVideo koster det i underkant av 15400,-.

 

De fleste produsentene har nok utstyr som skulle passe greit til ditt formål så det er bare å prøve seg frem å finne ut hvilket som ligger best i handen.

Lenke til kommentar
Vurdér også Nikon D90, som har tilsvarende bildekvalitet som D300s, men gir deg mer til overs for kvalitetsobjektiv(er). Det er lett å overse at objektivet er vel så viktig som selve kamerahuset. :)

 

 

Hei Thunderhead.

 

Hmm kanskje ikke så dumt med tanke på pris det nei,vel og merke om kvaliteten er tilsvarende D300s.

 

Vet du hvordan den er på "værtetting" ? noe jo 7D er veldig bra på.

 

Jeg får sjekke ut litt tester på D90 også nå da,takk så mye for tipset :yes:

Lenke til kommentar

Se her ja,snakker meg om bra forum,svarene hagler jo inn,takk takk :new_woot:

 

Hmm Pentax har jeg ikke sett på,mulig jeg bør gjøre det,også mye mulig jeg har satt prioriteringene helt feil når det gjelder kamerahus kontra objektiv.

 

Men har lyst til å finne meg et merke jeg holder meg til,med tanke på evnt kjøp av objektiver,men dette er nok ting dere allerede kan :p .

 

Kjøper jeg feks Nikon nå,så vil jeg helst holde meg til det også i fremtiden,blir dyrt å bytte til et nytt system fremover når jeg kanskje har 6-7 objektiver,derfor vil jeg være helt sikker før jeg går til inkjøp.

 

Er det noe merke som stikker seg ut som "mest for pengene" når det gjelder objektiv ? men selvfølgelig har kvaliteten i behold.

 

Takk igjen folkens :yes:

Lenke til kommentar
Kjøper jeg feks Nikon nå,så vil jeg helst holde meg til det også i fremtiden,blir dyrt å bytte til et nytt system fremover når jeg kanskje har 6-7 objektiver, derfor vil jeg være helt sikker før jeg går til inkjøp.

Godt poeng. Systembytte kan bli en dyr affære hvis man kjøper mye før man finner ut at et annet system er mer fristende.

 

Er det noe merke som stikker seg ut som "mest for pengene" når det gjelder objektiv ? men selvfølgelig har kvaliteten i behold.

Egentlig ikke. Alle merkene er omtrent like dyre på tilsvarende objektiver. Det eneste er 3.parts produsentene (Tamron, Sigma, Vivitar, Tokina) som stikker seg ut med lavere priser, men de leverer som regel objektivene til alle de vanlige merkene så det gir egentlig ingen merke-favør. Kvaliteten varierer alt fra veldig billig og tilsvarende kvalitet til helt på høyde med kameraprodusentenes ekstra påkostede versjoner i både pris og ytelser.

 

Når det gjelder bildestabilisering så er det en systematisk forskjell på merkene uten sensorstabilisering (Canon, Nikon) og de med (Pentax, Sony, Olympus(delvis)). Canon/Nikon tar seg som regel vesentlig bedre betalt for de stabiliserte versjonene av objektivene enn de ikke stabiliserte (med unntak av billige kit-objektiver). Pentax, Sony og Olympus tar seg ikke ekstra betalt for stabilisering siden det er en del av kamerahuset og kamerahusene generelt ikke er dyrere enn tilsvarende fra Canon og Nikon. Tenk gjerne på det som gratis stabilisering på alle objektiver du måtte finne på å bruke.

 

Alle merkene har meget godt utvalg av objektiver, men Canon og Nikon ligger nok et hestehode foran på blant annet tele. På den andre siden har de øvrige merkene en fordel med stabilisering i kombinasjon med samtlige objektiver. Canon/Nikon har ikke mye stabilisering å tilby når det kommer til vidvinkel eller stor lysstyrke (f.eks f/1,4).

 

Dette faktum sammen med en del andre (drivere, råfilformat, værtetting, byggekvalitet, batteriløsning, kit-objektiv, kompatibilitet med gamle K-objektiver med mer) fikk meg til å bytte fra Canon til Pentax for et par år siden. Det kostet meg ikke så mye den gangen på grunn av at jeg bare hadde tre objektiver, men jeg synes det var verd pengene når jeg ser tilbake på det. Det har spart meg en del penger i ettertid. Eller sagt på en annen måte: Jeg har kjøpt mer og bedre optikk enn jeg ville gjort med Canon. Det er selvsagt ting jeg missunner Canon/Nikon-folket, men alt i alt er jeg tilfreds med valget jeg gjorde da.

 

Det virker som Pentax, Sony, Olympus, Panasonic og Sigma får mindre oppmerksomhet enn fortjent fordi Canon/Nikon har så store markedsandeler at de gjerne tar nesten all oppmerksomheten i media. De som skal kjøpe sin første digitale speilrefleks tror jeg er spesielt utsatt for skjevernæring på info om de ulike merkene.

 

Et argument jeg ofte hører for Canon/Nikon er at man kan oppgradere til fullformat kamera senere. Det som ikke nevnes så ofte er at objektivene man hadde på sitt Canon/Nikon crop-kamera enten ikke kan brukes på fullformat eller ikke egner seg på fullformat på grunn av endrede effektive brennvidder og andre kvalitetskrav. Dvs. at en overgang fra f.eks Canon crop-kamera til Canon fullformat kan bli like dyr som å gå fra Pentax crop-kamera til Canon fullformat. Skal man gjøre hobby til yrke så kan også mellomformat være en vei å gå og der tilbyr ingen av produsentene noen kompatibel oppgraderingsvei. De aller fleste av de som klatrer til fullformat eller mellomformat på utstyrsstigen beholder også sitt gamle crop-kamera som reserve eller bare til lettere og annerledes bruk.

Lenke til kommentar
Et argument jeg ofte hører for Canon/Nikon er at man kan oppgradere til fullformat kamera senere. Det som ikke nevnes så ofte er at objektivene man hadde på sitt Canon/Nikon crop-kamera enten ikke kan brukes på fullformat eller ikke egner seg på fullformat på grunn av endrede effektive brennvidder og andre kvalitetskrav.

Her er det kanskje verdt å presisere at Canons crop-objektiver ikke passer fysisk på Canons fullformathus, mens hos Nikon er det akkurat samme fatning og fullformathusene kan settes til automatisk crop, dvs utnytter mindre del av sensoren. I noen brennvidder kan faktisk crop/DX objektiver fylle hele fullformat/FX sensoren også.

 

Ikke helt treffende eller rettferdig å dra både Nikon og Canon gjennom samme kammen i denne sammenheng. :)

 

 

Vet du hvordan den er på "værtetting" ? noe jo 7D er veldig bra på.

 

Jeg får sjekke ut litt tester på D90 også nå da,takk så mye for tipset :yes:

 

D300(s) er klart bedre værtettet enn D90, men om det er avgjørende er noe du må vurdere. Ellers er det jo mye D300 brukt til salgs også... ;)

Lenke til kommentar
Her er det kanskje verdt å presisere at Canons crop-objektiver ikke passer fysisk på Canons fullformathus, mens hos Nikon er det akkurat samme fatning og fullformathusene kan settes til automatisk crop, dvs utnytter mindre del av sensoren. I noen brennvidder kan faktisk crop/DX objektiver fylle hele fullformat/FX sensoren også.

 

Ikke helt treffende eller rettferdig å dra både Nikon og Canon gjennom samme kammen i denne sammenheng. :)

Jeg vil påstå det er ganske irrelevant fordi "ingen" ønsker å bruke Nikon DX optikk på FX kamera annet enn i nødsituasjoner eller for å demonstrere/teste at det er mulig. I praksis er det nesten like lite brukt som EF-S på EF-kameraer.

Lenke til kommentar

Du har ikke vurdert canon 50D i stedet for 7D da? da sitter du igjen med mye penger til optikk. Dersom ikke videofunksjonen er viktig for deg da. Hvilke nødvendigheter har 7D som ikke 50D har? dersom du ser bort fra video.

 

Edit: Eller 60D dersom det kommer snart.

Endret av to88he
Lenke til kommentar
Jeg vil påstå det er ganske irrelevant fordi "ingen" ønsker å bruke Nikon DX optikk på FX kamera annet enn i nødsituasjoner eller for å demonstrere/teste at det er mulig. I praksis er det nesten like lite brukt som EF-S på EF-kameraer.

 

Dét for i såfall stå for din regning, jeg vil likevel påstå at det er et hav av forskjell mellom tilrettelagt og fult mulig, og fysisk umulig.

 

Ellers har jeg med hell brukt DX-objektiv på FX-hus, og det var hverken i nød eller testsammenheng. :)

Lenke til kommentar
Det virker som Pentax, Sony, Olympus, Panasonic og Sigma får mindre oppmerksomhet enn fortjent fordi Canon/Nikon har så store markedsandeler at de gjerne tar nesten all oppmerksomheten i media. De som skal kjøpe sin første digitale speilrefleks tror jeg er spesielt utsatt for skjevernæring på info om de ulike merkene.

 

Dette er grunnen for at jeg gikk for en av de 2 store,det er så mye mer oppmerksomhet rundt de to på alle plan.

Lenke til kommentar

Hei igjen.

 

Her var det mange gode utfyllende svar og råd som jeg må tygge litt på.

 

Kommer til å ta turen på japan photo her i haugesund til helgen å prøve litt forskjellig,bla hvordan de føles i hånda og om de tenner meg :dribble:

 

Men for øyeblikket så har jeg en knapp på 7d,er liksom så mange muligheter med det virker det som,mulig jeg er helt på jordet,men det virker litt mer intuitivt og fremtidsrettet enn mange konkurrerende modeller.

Men hadde også sansen for bla Pentax K-7 (takk for tips Simen1) mye mulig jeg havner på en mye rimeligere modell en 7D eller D300s.

 

Likte veldig godt dette med innebygget stabilisering i bla Pentax og Olympus.

 

Kjenner jeg meg rett så overstiger jeg vel budsjettet en del :no:

 

Takk så langt alle sammen for veldig utfyllende og GODE svar :love:

 

Mvh

Helge

Endret av Viewmaster
Lenke til kommentar

Heisann, jeg vil bare si lykke til med valget og ha et åpent sinn for alle merkene, uansett om selgeren vil lede deg en eller annen retning.

 

Alle merkene leverer kameraer som er gode på noe og dårlige på noe annet, slik er det uansett, men finn det kamera med best grep og som passer dine behov.

 

En annen ting som kan være greit er å få prøvd kamera med batteri, samt se hvordan knappeplassering og menysystemet funker for deg.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...