Gå til innhold

[Løst]Valgets kval: 35mm eller 50mm?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg føler jeg trenger et mer lyssterkt objektiv enn jeg har i dag og har pekt meg ut to fastalternativer. Per dags dato er jeg i besittelse av et Nikon D80 med Nikon 18-135mm kitobjektiv, Tokina 12-24mm f/4 og et Nikon 70-300mm VR.

 

Føler at kitobjektivet ikke fyller området mellom vidvinkelen og teleobjektivet godt nok og vil ha skarpere bilder med tynnere DOF og muligheten til å ta blinkskudd med mindre lys tilgjengelig. Jeg har forsøkt å rusle rundt med kitobjektivet innstilt på henholdsvis 35mm og 50mm og har vel egentlig kommet til den konklusjonen at man oftere kan redde et bilde ved å fotzoome fremover enn bakover, hvor man kan risikere å treffe på vegger etc.

 

Jeg tar ytterst sjelden portrettfoto og i de tilfellene det skulle være nødvendig tror jeg det skulle være mulig å bevege seg nærmere eventuelle ofre. Poenget med dette emnet er hovedsaklig å få en bekreftelse på at valget jeg tar vil være det riktige, eventuelt la meg omvende til å gå for 50mm i stedet for 35mm :O)

 

$200 - Nikon 35mm f/1.8G AF-S DX versus $125 - Nikon 50mm f/1.8D AF

 

Jeg tilbringer dette halvåret i USA og trenger et nytt objektiv. Det kan også nevnes at jeg har tilgang til en 18-55mm (D40-kitobjektiv) hjemme i Norge om dette burde ha noe å si for valget jeg tar.

 

Noen som har noen argumenter for eller mot ett eller begge alternativer utover (eller inkludert) brennvidde? Disse tas imot med glede.

 

Takk :O)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til DX-formatet et det ikke tvil: 35mm!

Som du selv sier: "man oftere kan redde et bilde ved å fotzoome fremover enn bakover"

Med 50mm løper du en stor risiko for at du mange genger ikke får med alt du vil på bildet!

Får du med for MYE med 35mm'en, så kan du jo alltids beskjære.

Lenke til kommentar
Takk for tilbakemeldingene deres.

 

Var ikke stort mer som skulle til for at jeg fikk bestemt meg. Har nå plassert en ordre på 35mm. Blir et par lange dager mens man venter på nyanskaffelsen, får håpe det er verdt ventingen :O)

 

Gratulere med et kanon kjøp. Dette objektivet får knallgode kritikker overalt.

 

Jeg har erfart litt med Sigma 70mm Macro f/2,8.

Det fungerer overraskende greit innendørs til portrett bilder.

Men blir nok for trang hvis man skal ha med flere personer på et bilde.

Jeg tror faktisk at jeg ønsker meg 50mm før 35mm. Men ender nok opp med begge etterhvert. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...