Gå til innhold

BSD/UnixFreeBSD 5.1 ute fra i morgen av


Anbefalte innlegg

Da er ventetiden over. Den siste versjonen av FreeBSD står klar for levering og overføres til de ulike serverene for nedlasting i løpet av kvelden / natten.

 

Jeg har brukt betaen siden 9. mai, og har merket små endringer siden versjon 5.0 ble lansert 17. januar i år. Hva endringene er, beror oftest på feilrettinger, oppdateringer osv. Hva som er direkte nytt i denne versjonen er foreløpig lite skrevet om, men dette vil antakelig fremgå av pressemeldingen som sendes ut i morgen.

 

Vet noen her noe mer om dette? La oss bruke denne tråden til å diskutere det nye systemet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er jo rimelig mye i følge errata siden til 5.0 som er blitt fikset i 5.1, derav mye viktige ting.

 

Kjører selv 5.1-RELEASE på hoved webs erveren vår og den har funka fint lenge på -BETA og kjører n¨å -RELEASE og regner ikke med at ting skal bli værre av den grunn.

 

[ftpman@web01 ftpman]$ uname -a

FreeBSD web01.securedomainservice.net 5.1-RELEASE FreeBSD 5.1-RELEASE #5: Wed Jun 4 09:35:50 CEST 2003 [email protected]:/usr/obj/usr/src/sys/WEB01 i386

[ftpman@web01 ftpman]$ uptime

12:01PM up 12:08, 2 users, load averages: 0.13, 0.03, 0.01

 

:)

 

--

rasmus fauske

Lenke til kommentar

Hele rc-systemet er nytt. /etc/rc.XX-skripta er flytta inn i /etc/rc.d. En av fordelene er at rekkefølgen på ting i /etc/rc.conf ikke lenger vil bety noe. Det nye rc-systemet er ikke fra Linux/Sysv, men fra NetBSD. Det var mange forandringer i /etc/defaults/rc.conf.

 

Dette gjør at mergemaster-kjøringa tar lang tid hvis man oppgraderer fra 5.0. Jeg kom til å slette /etc/master.passwd siden jeg var litt for rask med å trykke på "i" mens jeg kjørte mergemaster. Lur som jeg er har jeg ikke backup. Aargh!

 

Visstnok kom elf-prepinding(?) med i 5.1, og dette kan gjøre at ting går fortere, spesielt i applikasjoner som kde.

Lenke til kommentar

Foreløpig er intet nytt på FreeBSD.org - antakelig fordi dagen knapt er begynt på vestkysten av USA.

 

Det er inkludert en ny bootloader i den nye versjonen, utviklet av Scott Long. Den gir deg flere alternativer, blant annet å:

 

- Starte uten ACPI

- Starte i Single-User-Mode

- Starte i Safe Mode

 

Et screenshot av den nye loaderen foreligger her (litt treg link):

http://www.cnfug.org/tmp/freebsd-newloader.gif

 

I denne tråden diskuteres den nye loaderen (BSDForums.org):

http://www.bsdforums.org/forums/showthread...6&highlight=5.1

 

OPPDATERING:

Det er også enda en ny funksjon i 5.1, nemlig noe kalt LibMap. Beskrivelsen er som følger:

 

Sakset fra MANUAL PAGES - FreeBSD 5.1 RC1

libmap.conf -- configuration file for dynamic object dependency mapping

 

The libmap functionality of ld-elf.so.1 allows dynamic object dependen-

cies to be mapped to arbitrary names.

 

By using this, people can try the new threading model provided by FreeBSD (libkse/libthr) without compiling all the programs.

 

Det er sagt at dette skal bedre ytelsen, men det er ikke lagt frem noen tabeller foreløpig, naturlig nok.

 

Dette blir spennende!

Lenke til kommentar

Står at jeg kjører 5.1 release etter cvsup da. Av en eller annen grunn misliker wine den nye kernelen (unhandled exception på diablo 2), prøver å oppdatere til current. Mulig jeg er forvirret med current/stable og at jeg ikke har lastet ned 5.1-release src.

 

edit: Oppdaterte til current, fikset problemet til en viss grad, men wine kræsjer etterhvert uansett (til forskjell fra linux versjonen av en eller annen grunn). Noen som har klart å få winex til å virke i freebsd?

 

Det ser ut til at offisiell 5.1 RELEASE ikke kommer før 9. juni

Lenke til kommentar

Jepp, det ser ut til at det vil bli klart til mandag den 9. juni.

 

Scott Long skrev dette i går:

"I'm uploading the cd images to the server as we speak. It'll be a few days before alpha, pc98, and sparc64 images are uploaded, and then a few more days will be allocated for the mirrors to get ready. In short, they will be ready for download early next week.".

 

Det er godt at BSD-Teamet bruker taktikken, "når vi mener FreeBSD er klar for et professjonelt brukermiljø, da lanserer vi det - ikke før".

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...