Gå til innhold

Hovedkortet røket? Trenger hjelp!


Tronn_

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har i snart et halvt år kjørt et stabilt system i et q-tec kabinett.

Specs er som følger:

amd xp1700+

1024 sd ram

MSI K7T Turbo2

1 x 40gb IBM

1 x 80gb Maxtor

 

For en uke siden begynte jeg å gå temmelig lei av q-tec kabinettet, og jeg bestilte http://www.microplex.no/rubweb/php/rd.php?...1000AS&toc=3070. Et Colorcase Air Silver kabinett.

 

Igår fikk jeg sakene og monterte alt pent og pyntelig inn i kabinettet. Jeg la en termometersensor på cpu ved siden av kjernen og koblet til alt som normalt. Da jeg bootet opp fikk jeg ingen skjermbilde. Pcen bootet normalt og alle vifter startet, men ingen skjermbilde. Noen på #hardware.no foreslo at jeg skulle resette biosen ved å ta ut bios batteriet og sette det inn igjen og dette gjorde jeg. Da jeg satte bios batteriet inn igjen, var det ingen strøm på hovedkortet. Det skjer ingenting når jeg trykker på power button. Har prøvd å skifte psu men det hjalp ikke. Tok vekk alt fra hket, og lot bare ram, cpu, skjermkort og hovedtilførsel av strøm til hovedkortet stå igjen og monterte alt på nytt. Fortsatt ingen strøm. Det virker som om hele hovedkortet "døde" etter jeg tok ut og inn bios batteriet. Veldig merkelig.

 

Kan noen hjelpe? Kan det fikses ved å skifte bios batteri eller er hovedkortet gått ryken, og hvorfor fikk jeg inget skjermbilde?

Skjermkortet har funket helt fint fram til igår/dag.

 

Det haster litt, jeg har en eksamensoppgave på pcen som jeg helst ville hatt ut.

Takker for alle svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

To ting du burde sjekke:

 

1) Jumperen for 100/133Mhz bus. (skal være en liten gul fa*n i nærheten av AGP'en)

 

2) Jumperen for bios-reset. På mitt K7T Turbo var denne "feil" dvs omvendt av det den skulle være. Den måtte stå på reset når bios'en skulle holde seg, og "hold" når biosen skulle resettes.

 

Ellers vet jeg ikke... :shrug:

Lenke til kommentar

Det skjedde med meg på et LAN jeg og noen venner hadde. Skrudde av maskina og skulle starte opp igjen, men det var helt dødt! Etter å ha prøvd alt mulig så jeg at ledningen fra power knappen til hovedkortet satt veldig løst på. Kan hende det har skjedd deg også. Kanskje det er den lednings tugga fra PSU til hk som er løs.

Kan jo også prøve hovedkortet ditt i en annen PC også så du er helt sikker på at det er hk`et.

Lenke til kommentar

hmm, jeg har ikke stilt på jumperne, og det har funket igår, før jeg skiftet kabinett. Så jeg tror ikke det er det som er gale. Det er rett og slett ikke strøm på hovedkortet. Jeg har dobbelsjekket alle ledninger, men det er helt dødt. merkelig, for det funket rett før jeg tok inn og ut bios batteriet på hket.

 

Noen andre som vet noe ?

Lenke til kommentar

Nå fikk jeg bootet pcen, det var visst overledning i kabinettet. Men fortsatt har jeg ikke noe skjermbilde. Jeg prøvde å sette i et Radeon 9500 Pro men hadde fortsatt ikke noe skjermbilde. Prøvde også å bytte skjerm uten hell. ram brikkene sitter som de skal, og jeg tror mest sannsynlig at agp slotten er ødelagt.

 

Andre med bedre forslag?

Lenke til kommentar

tja, kan jo være så mangt. Sjekk at det ikke er kortslutning på hk mot kabinett. Det beste hadde vært og ta ut alt og sette det inn igjen, da hadde du funnet feilen. Hva sier post eller display eller hva du har da? kan hende det bare er å ta ut cpu og sette den inn igjen

Lenke til kommentar

AdminC:

Hovedkortet fungerer bra, jeg kan boote opp som normalt med unntak av at jeg ikke har noe skjermbilde nå. Vurderer å sende det tilbake til psdata. Skjermkortet er mest sannsynlig ikke gåent, ettersom jeg har prøvd 2 helt nye andre skjermkort. Og med samme feil: Ikke noe skjermbilde :)

 

takk for svar

 

edit: glemte å si, har ingen post-display eller diagnose LED's. Men har koblet til speakeren. Pcen lager ingen unormale lyder heller :(

Lenke til kommentar

Det er et problemkort deluxe du har der. Jeg har byttet rundt 20-30 stk tror jeg... men det at det skjedde etter at du hadde knotet med det er en god ting.

Du har jo prøvd en del ting ser jeg.. og det beste er da å skru kortet ut av kabinettet og bare legge det på bordet eller noe. Da får man litt bedre oversikt, og det er mindre ting som kan gå galt. Prøv de forskjellige ram brikkene og slotene. Kobl bare til det man trenger.. alså ram, cpu, skjermkort og PSU. Ikke noen disker eller PCI kort. Når du har koblet alt fra HK så resetter du bios..bare for å være sikker. Mitt gamle MSI kort krevde at jeg "tømte" HK for strøm før jeg resatte bios, ellers blei det bare krøll.

Lenke til kommentar

ok, takk for svar formann.

Har prøvd en del av det du nevnte der, men kan prøve å skifte på ram slots og resette bios(ved cmos jumperen?) når jeg har tatt alt av hk.

Håper at psdata er raske med å returnere et nytt hk om jeg returnerer det :). De brukte 3 - 4 uker forrige gang.

Lenke til kommentar

Nå har jeg nettopp søkt litt på forumet for å finne et svar på mitt problem. Min Clarkconnect server sluttet å virke etter at jeg knotet litt inni det...det er en gammel PC:

 

Epox P55-IT

Pentium 100MHz

64 MB EDO

 

Tror at alle komponentene virker...bare ikke HK. Slår på strøm og pc'en lager noen normale bilder, men jeg får ikke skjermbilde. Kommer ikke noe standardpip heller, klarer tydeligvis ikke å komme inn på BIOS. Skal prøve å ta ut alle deler imorra og sette dem inn igjen :smile:

BIOS er sikkert ødelagt :cry:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...