Gå til innhold

5.1 Lyd fra PC til forsterker (kabel?)


Anbefalte innlegg

Hei !

 

Har nettopp kjøpt et Sound Blaster Live 5.1 lydkort med digital utgang. Jeg ønsker å koble pc`n til anlegget slik jeg får brukt digital sorrund på diverse spill og dvder.

Jeg har en Harman/Kardon AVR 3550 forsterker med en Digital inngang (coax), men vet ikke hvilken type kabel jeg skal bruke fra maskina til forsterker.

 

Kortet er bulk, så det fulgte ikke med noen kabler.

 

Hjelp mottas med takk.

 

mvh

 

Jan Tore Fure

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei igjen.

 

Nå har jeg vært på to forskjellige data foretninger, og innom to spaceworld butikker. Det er ingen som vet hvilken kabel som skal brukes. Har søkt litt på nettet, men har ikke blitt noe klokere av det.

 

Er det noen her som kan hjelpe meg ?

 

Spørsmålet mitt kan leses over dette innlegget.

 

mvh

 

Jan Tore Fure

Lenke til kommentar

Jeg har SBLive 5.1 (tror jeg) med 3.5mm digitalutgang (samme type kontakt som brukes for hodetelefon). Jeg brukte overgang fra 3.5 mm til RCA fra "DVD kabel sett" og videre en vanlig RCA kabel til forsterker. Du må selv finne ut hvilken av de to kontaktene har signal.

 

Bilde her

 

Hvis du har RCA utgang da er det bare å koble en vanlig RCA kabel mellom PC og forsterker. Selv om det finnes digitalkabler for mange tusener, det er ingen vits å bruke dem når lydkilde ikke er i hundretusen klasse. Jeg bruker 15 meter lang billig RCA kabel fra sett for 250 kr og det funker utmerket.

 

Sett finnes under "DVD kabler" på ClasOhlson, også på Elkjøp, Komplett, Euronics osv.

Lenke til kommentar

http://forum.hardware.no/viewtopic.php?t=1...7699&highlight=

 

Mener å ha lest et annet sted at du må ha en minijack til en mono-phono (hehe, det rimer) kontakt, for så å koble den til coaxen som går til recieveren.

 

Gå inn på www.blackbox.com og søk på "FA872" da finner du den overgangen du trenger..

Så er det bare å finne den i en norsk butikk da.. sikkert ikke så vanskelig.

Lenke til kommentar
Jeg har SBLive 5.1 (tror jeg) med 3.5mm digitalutgang (samme type kontakt som brukes for hodetelefon). Jeg brukte overgang fra 3.5 mm til RCA fra "DVD kabel sett" og videre en vanlig RCA kabel til forsterker. Du må selv finne ut hvilken av de to kontaktene har signal.

[/url]

Hei !

 

Da har jeg hvertfall fått lyd ut av den Digitale utgangen. Jeg prøvde med samme kabel igår, men tenkte ikke så langt å prøve begge kontaktene :shrug:

 

Jeg har ikke testet med DVD enda, så jeg vet ikke om jeg får Sorrund enda. Må laste ned noen nye decodere først.

 

Takk for hjelpen så langt.

Lenke til kommentar

Hei!

Dette problemet hadde eg også ei stund, men saken er at DVD avspillingsprogrammet ( :) ) sine lydinnstillinger må stå på SPDIF utgang for at ein skal få Dolby Digital. Det må også Creative AudioHQ under decoder. Då går lyden direkte frå DVDspilleren i maskinen til forsterkeren. Her er linken til manualane til lydkortet http://no.europe.creative.com/support/manu...als/welcome.asp

I butikker som Space World og Elkjøp har dei ikkje peiling og seier dei noko så er ca. halvparten sant. Prisane er også sky høge der! Så når det gjeld data så hold deg til www.hw.no

Håper dette løste problemet ditt!

Lenke til kommentar
Hei!

Dette problemet hadde eg også ei stund, men saken er at DVD avspillingsprogrammet ( :) ) sine lydinnstillinger må stå på SPDIF utgang for at ein skal få Dolby Digital. Det må også Creative AudioHQ under decoder. Då går lyden direkte frå DVDspilleren i maskinen til forsterkeren.

Hei. Jeg fant SPDIF alternativet på DVD softwaren, men får enda ikke rein Dolby Digital. Må jeg ha en digital kabel fra DVD spillern til lydkortet også for at det skal fungere kanskje ? Eller fungerer det med analog ?

I butikker som Space World og Elkjøp har dei ikkje peiling og seier dei noko så er ca. halvparten sant. Prisane er også sky høge der! Så når det gjeld data så hold deg til www.hw.no

Håper dette løste problemet ditt!

Det var lite hjelp å få på Spaceworld. De stod der mest og ville selge meg et Digitalt høytaler sett fra creative. Det var det eneste som dugde sa de.

Lenke til kommentar

Ikke alle DVD-filmer har digital surround på alle spor.

 

Prøv å bytte til et annet spor.

 

Hvis du kjører PowerDVD så velg "show information" i menyen. Da er det mulig å se om filmen spiller av et stereo eller et 5.1 spor.

 

Du kan prøve å velge Engelsk 2 istendenfor Engelsk 1 hvis det er fler engelske språk-spor på plata.

 

Hvis ikke det er feilen er det som tidligere nevnt software som dekoder 5.1 og konverterer det til stereo.

Lenke til kommentar
Ikke alle DVD-filmer har digital surround på alle spor.

 

Prøv å bytte til et annet spor.

 

Hvis du kjører PowerDVD så velg "show information" i menyen. Da er det mulig å se om filmen spiller av et stereo eller et 5.1 spor.

 

DVD`n spiller i Dolby AC3 mode. Det skulle iekk være noe problem. Jeg tror det meste er slik som det skal være. Jeg får lyd ut av Digital utgangen, men det er bare sterero. Det nekter å gå over til Dolby Digital.

 

Hvilken software må jeg eventuelt oppdatere ? Jeg har prøvd 5 forskjellige DVD software, men samme problem.

 

Har det noe å si at jeg ikke har Digital kabel fra DVD spillern til lydkortet ?

 

 

Fure, hvis jeg ikke tar helt feil har du for stor avatar...ville bare gjøre deg oppmerksom på det før evt. moderatorer.

Takk.

Den er fjernet.

Lenke til kommentar

1. A.

 

PowerDVD "Configuration":Audio:

 

Audio Output - "use SPDIF out" (det er ikke nok å bare slå på digital out på lydkortet - da har PowerDVD allerede "ødelagt" lyden - lydkortet får downmix versjon av lydsporet - se videre)

 

Audio Mode - her er jeg litt usikker, jeg har ikke 5.1-kanals PowerDVD versjon her. Jeg er nesten sikker at hvis du velger feil her, får du "downmix" dvs. at PowerDVD dekoderer og konverterer fra AC3/DD/DTS til stereo eller prologic som sendes til forsterkeren

 

1. B.

 

WinDVD "Properties": Audio:

Audio Channels - velg "Enable SPDIF output". Samme gjelder også her - velger du "2 speaker", får du kun 2 kanaler inn i forsterkeren selv om du benytter digitalutgangen.

 

2. Du må velge 5.1 lydspor når du avspiller filmen. DVD standart sier at hver film må ha minst 1 Dolby Digital lydspor men den spesifiserer ikke hvilken lydspor må være default. Derfor er det ofte at du får DD 2.0 (vanlig stereo eller ProLogic) hvis du ikke går inn i filmens Audio meny.

 

3. Digitalkabel fra DVDen hjelper ikke. Audio ligger i VOB filer sammen med videoinformasjon og det er avspillerprogramm som leser filene (gjennom IDE kabel), eventuelt dekrypterer dem, og separerer lydspor fra bilde. Digitalkabel brukes, hvis jeg husker riktig, kun ved avspilling av musikk-CDer hvor CD/DVD-maskinen selv danner signal fra audiofilene. Og da bruker CD-ROMen sin innebygde DAC (digital-analog konverter) for å lage analogsignal som kommer fra analogutgangen eller sender digitalsignal direkte til digitalutgangen. Da kan DACen på lydkort brukes som kan være bedre og du kan håpe å få litt bedre CD-lyd.

Lenke til kommentar
Hei igjen!

Etter det eg husker, så må også driveren stå på SPDIF og ikkje Dolby Digital (AC-3). Dette finner du i meny under Creative og velg AudioHQ. Mest sansynleg for du eit icon som heiter Device control.

Hei !

 

Der fungerer det : :woot::p

Under Creatice Sorrund Mixer så stod den på AC-3 decoder. Jeg deaktiverte den, og nå fungerer det !

 

Tusen tusen takk til alle dere som hjelpte meg !

Genialt forum.

Lenke til kommentar

Jeg har bare lyst til å si litt generelt om kabler siden det har vært diskutert her inne.

 

En spdif (Sony/Phillips digital interface) kobling kommer i to varianter - en vanlig coax, dvs skjermet kabel av god kvalitet eller optisk interface. Når det gjelder optisk så er det den samme kabelen som brukes ved minidisk etc, men coax har hatt litt forskjellige kontakter.

 

Som noen påpeker så er det på mange soundblaster kort en mini jack utgang som må konverteres til en toleder phono. Selv om det er mulig å få lyd ved å bruke en vanlig phonokabel videre er det en grunn til å kabelen skal være skjermet, dvs en ekte coax. Disse fins i mange kvalitetsklasser men det er de samme kablene som brukes mellom DVD og surround forsterkeren. Hvis du har et høykvalitetsanlegg vil det bli merkbare forskjeller. Jeg opplevde en stor kvalitetsforbedring ved å oppgradere kabelen mellom mitt Audigy2 kort og min Sony ES-777 forsterker. Jeg kjøpte 7 meter med skjermet sølvkabel i roteskuffen på HIFI klubben og dro opp på biltema for å finne noen greie phono kontakter - husk å få med deg krympestrømer i samme slengen. Det er en grunn til at kablen mellom DVD spilleren og forsterkeren ofte koster skorta. Men hvis du gjør det selv skal et par-tre hunderlapper duge for å få noe som duger.

 

Jeg spiller i alle fall DVD audio på 192/24 rett inn i forsterkeren som gjør en utrolig mye bedre jobb med D/A konverteringen enn hva noe soundblasterkort gjør. Jeg hører faktisk ikke forskjell på PC avspilling og min DVD audiospiller fra Denon.

 

/espen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...