Gå til innhold

Ikke så altfor dyr LCD skjermm med DVI


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vet ikke helt hvilken prisklasse du kunne tenkt deg, men rundt 4000 spenn for en 17" lcd med Dvi, synes jeg ikke er så ille.

 

Bestilte selv en Hyundai Q17s m/dvi inngang fra PS Data til 3990 + ca. 150 for Dvi kabel igår. Denne skjermen har fått gode anbefalinger fra andre brukere her på forumet.

 

Se for eks. her og her

 

Gleder meg til å få byttet ut den råtne Compaq Mv700'n min :D

Lenke til kommentar
Simen1: Har du den selv? noen ulemper? følger det med kabler?

Jeg forventer å få den på mandag.

 

Den ble bestillt etter å ha trålet nøye gjennom 17" LCD-markedet. Jeg kunne i hvertfall ikke finne noen annen 17" LCD med 16ms respons og DVI-inngang i den prisklassen. Lysstyrke og kontrast er også på nivå med de som koster en tusenlapp mer.

 

Det følger kun med VGA-kabel så DVI-kabel kommer i tillegg. (rundt 250kr på komplett)

Lenke til kommentar
Noen som vet hva forskjellen skal være?

DVI er digital overføring i stedet fro VGA som er analog.

 

På VGA så avhenger bildekvaliteten av:

* Skjerkortets DAC (Digital til Analog Converter) og LC-filtrene (signalkvaliteten ut fra skjermkortet)

* Kabelens kvalitet og lengde (signalest svekkes og forstyrres jo lengre det går)

* Signalmottakeren og AD-konverteren (Analog til Digital converter) i LCD-skjermen.

* LCD-skjermens kvalitet

 

På DVI så overføres alt digitat, og man får dermed ingen forringelse av signalet i skjermkortet, i kabelen eller mottakeren i skjermen. Det er altså ingen omforming digital til analog og tilbake til digital igjen. En fordel til er at du slipper å justere bredde, høyde, og form på bildet med DVI. Alle pixlene passer automatisk helt perfekt. Dermed er det eneste som har å si for billedkvaliteten:

* LCD-skjermens kvalitet

 

Nå må jeg også nevne at det analoge leddet bruker å være ganske bra så det er ikke sikkert du vil merke så stor forskjell.

Lenke til kommentar
Jaja, man bruker jo seff dvi hvis man har, skulle gjerne vært det samme med crt skjermer, slippe å stille inn høyde/bredde

CRT-skjermer er analoge i utgangspunktet og kan derfor ikke få den samme pixel-presisjonen. I beste fall får du den til å justere seg selv relativt greit inn, men du får aldri hver pixel fra skjermkortet på hver din RGB-pixel på billedrøret.

 

Hvor mye koster det for en DVI kabel ? Hvor kan man få kjøpt denne ?

Den koster som regel mellom 150 og 350kr og kan kjøpes på de fleste nettbutikker.

Lenke til kommentar

Bare sånn i tilfelle du sliter med å velge mellom Hyundai Q17, og Adi microsacan A715, så er dette samme skjerm med ulik produsent.

 

Jeg hadde egentlig bestemt meg for å gå for en slik ( samme hvilken av de to, tenkte å velge den billigste der og da), men nå tenker jeg på å gå litt opp i pris og raske med meg hansol sin H 950 til ca 5700,- Dette er tydeligvis samme display som Samsung 191T til ca 6700,-

 

Se bare her

 

http://www.hansol-uk.com/framesets/frameset.html

 

Liker dette med samme skjerm, ulik produsent :)

 

 

Må nesten føye til at jeg skal ha en slik en også

 

http://www.msicomputer.com/product/detail_...?model=MEGA_651

 

så dette kan bli pent ( om enn noe mindre kraftig en en shuttle kombinasjon, design teller mer for meg 8)

Lenke til kommentar
Det er torsdag i dag :) .

 

Men jeg har ikke noe kjempe hastverk (venter på DinSide's ferdig PC test som kommer på Onsdag [hva skal jeg med skjerm før PC]), det er greit å se hvor god den er etter en liten stund.

Ville bare si at det tok så lang tid med den skjermen (komplett skrev bekreftet 6. juni, men det var bare løgn. Nå står det antatt 13. juni og de får den neppe før mandag 16. juni) Så jeg bestillite en annen:

LG 18" LCD L1811S

I166385.jpg

 

Den kom i går og er NYYYDELIG i farger og klarhet. (En genial auto-funksjon justerer bildet helt nøyaktig på plass) Jeg er i hvertfall overbevist om at Analog tilkobling er bra nok, at 250 cd/cm^2 er nok i massevis, og at kontrasten på 350:1 også er bra nok i massevis. Lysstyrken er såpass høy at jeg det er litt i meste laget å ha den på max. Må nesten myse mot allt lyset. Kontrasten er også knallbra. Sort er knallsort. Dvs. Mye mye mye bedre enn på en LG Flatron 775FT 17" CRT-skjerm med flatt billedrør.

 

Det eneste jeg har noe å utsette på er responstiden på 30ms. Den skal ikke brukes til hverken spilling eller film, så det betyr egentlig ikke så mye. I vanlig windowsbruk merkes ikke dette, men på video er det merkbart etterslep. Spill har jeg ikke testet på den.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...