Gå til innhold

EOS 7D og Speedlite problemer


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har benyttet mitt EOS 7D sammen med en Speedlite 580EX II i kveld og la merke til en liten ting.

Kameraet oppfører seg i utgangspunktet som om ingen blits er tilknyttet, virker det som.

La oss si jeg setter kameraet i P-modus, og blitsen på Auto (ETTL), i et vanlig rom med normalt lys får jeg en lukkertid på 1/60 (Denne er fast, uansett virker det som!) og en blender fra f/2.8 til f/4.0 samt rundt ISO 1600!!

 

Ved bruk av blenderprioritet (AV) får jeg noen hårreisende lukkertider (Over sekundet +/-) ved enkelte valg.

Dette er i mine øyne litt feil når man bruker blits. Kameraet fyrer av blitsen og full pakke, men verdiene blir feil. Jeg kan selvsagt kjøre på M, og ta alt fra scratch, men det bør jo være litt unødvendig ved raske blitsbilder innendørs.

 

Noen som kjenner problemet?

 

 

En annen ting;

Er man nødt til å ha en masterblits på kameraet (Enten ekstern speedlite, eller bruke den innebygde) for å fyre en annen blits trådløst? Isåfall er det godt jeg ikke solgte den eksterne Speedlite utløseren min.

Endret av LarsFromasj
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

7D skal ha samme funksjoner som ST-E2.

 

Litt forvirrende forklaringer du kommer med :)

 

Du har problemer med raske lukkertider ?,prøv speedsynk

Du får ikke utløst blitsen ?,har du satt kameraet som master og blitsen som slave ?

 

Har etterhvert begynt med og kun bruke M ved blitsbruk,får bedre kontroll over resultatet.

Lenke til kommentar

Canon pleier tradisjonelt å sette eksponering som om det ikke var noen blits hvis du bruker en blits som ikke er innebygd i kameraet.

 

Anbefaler å gå over i M-modus - sett ISO, passende blender, og mellom 1/200s og 1/50s avhengig av hvor mye bakgrunn du skal ha med. ..Og så eksponerer kamera og blits aldeles nydelig - blitsen tilpasser mengden lys så eksponeringen sitter som et skudd. Alt eksponerer som bare pokker - men det blir hårreisende verdier om du ber kameraet om å sette opp lukkertid, ISO og/eller blender. ;)

 

(Om noen vet hvordan man kan få et EOS til å velge automatikk like bra som om man brukte en innebygd blits, så si i fra! ;))

Lenke til kommentar

Hei igjen,

Ja, det er dette jeg tenker på - at informasjonen som blir gitt i søker og display ikke samsvarer med en blitseksponering.

Om jeg setter en gitt lukkertid i TV-modus ser jeg blender blinke og den viser at det blir fryktelig undereksponert.

 

Men som du sier, bildet blir eksponert helt korrekt ved bruk av blits. Det er bare litt synd den ikke viser denne informasjonen i søker og display.

 

Men da er det kanskje ikke noe å få gjort med det :)

Får kjøre manuelle innstillinger isteden ;)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...