Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Tips til gode studieteknikker


Anbefalte innlegg

Jeg går mitt 1. år på VGS, og tar Studiespesialisering.

Jeg har veldig lyst til å utdanne meg som lege senere - Derfor ser jeg at karakterene spiller en mye større rolle nå. Jeg er virkelig avhengig av toppkarakterer dersom jeg skal klare det.

 

Jeg har lest litt rundt forbi, og sett på forskjellige sider om skole og utdanning, og jeg har fått noen tips.

Jeg har bl.a delt 5 avgangsfag på 5 skoledager, slik at jeg etter leksene jobber med oppgaver og notater i det faget, på den bestemte dagen.

Dette har hjulpet en del, men det kan være greit å variere litt med teknikker o.l

 

Derfor lurte jeg på om dere kunne komme med gode forslag og teknikker som jeg kan bruke, for å gjøre skolearbeidet mitt lettere, samtidig at jeg lærer og får med meg det ? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg går mitt 1. år på VGS, og tar Studiespesialisering.

Jeg har veldig lyst til å utdanne meg som lege senere - Derfor ser jeg at karakterene spiller en mye større rolle nå. Jeg er virkelig avhengig av toppkarakterer dersom jeg skal klare det.

 

Jeg har lest litt rundt forbi, og sett på forskjellige sider om skole og utdanning, og jeg har fått noen tips.

Jeg har bl.a delt 5 avgangsfag på 5 skoledager, slik at jeg etter leksene jobber med oppgaver og notater i det faget, på den bestemte dagen.

Dette har hjulpet en del, men det kan være greit å variere litt med teknikker o.l

 

Derfor lurte jeg på om dere kunne komme med gode forslag og teknikker som jeg kan bruke, for å gjøre skolearbeidet mitt lettere, samtidig at jeg lærer og får med meg det ? :)

 

Du har jo allerede ein bra metode med å ta oppgaver og notater etter leksene, og det er jo veldig bra! Så lenge du unngår skippertak så får du ein masse større del av innholdet med deg, nåke som gjer lesing til terminprøver og evt eksamen ein god del lettere!

 

Tar du f.eks notater i timene også? Da blir det ofte lettere å huske det som faktisk blei gjennomgått, og ein kan gå tilbake seinare dersom det er nåke du er usikker på.

 

Begynn å les til prøver i god tid før den faktisk er, dårlig ide å begynne dagen før å lese, dersom det er vanskelig stoff du skal ha prøve i.

 

Ta pauser når du leser. Dersom du berre leser for å ha gått gjennom stoffet, og ikkje får med deg innholdet, så har det ingen hensikt. Det er også lettere å miste motivasjonen til å arbeide med faget dersom leseøktene er lange og lite kunnskapsfremmende.

 

Dette er vertfall mine teknikker, og har funka ganske bra så langt ;)

Lenke til kommentar

Lurt å prioritere avgangfagene. Har ikke noen spesielle studieteknikker å anbefale deg, men kan gi noen tips i litt bredere forstand.

 

1. Bruk læreren

 

Ambisjonen din må være å få 6 i alle fag, bortsett fra fag du har spesielt store problemer med (feks matte om så er tilfelle). La læreren vite hva du sikter på, og la han hjelpe deg med å nå målet ditt. Hvis du får tilbake en samfunnsfagprøve hvor du får 5- kan du ikke håpe på at det skal bli bedre neste gang av seg selv, oppsøk læreren din i en veiledningstime, vis han prøven og gå gjennom sammen med læreren konkret hva du bør gjøre annerledes og bedre til neste gang.

 

2. Vær aktiv i timene

 

Ikke svar på åpenbare spørsmål nødvendigvis, men bruk din kompetanse når du kan tilføre noe nytt og spennende.

 

3. Ikke bare les skolearbeid

 

Selv om man utmerket godt kan få gode karakterer bare ved å pugge boka, er det alltid nyttig å lese aviser for å få et overblikk på hva som skjer. Det gir deg kunnskap, refleksjoner og bedre språkforståelse. Godt språk er undervurdert, og hjelper deg i alle fag. Min anbefaling er at du begynner å abonnere på Dagens Næringsliv, og leser en 10 minutt i den hver dag. I tillegg kan det være verdt å legge inn et abonnement på The Economist.

 

4. Lær deg matte og fysikk godt

 

Bruk flere pensumbøker, regn gamle eksamenssett (noe man ikke kan undervurdere viktigheten av), prøv å få en mer helhetlig forståelse av matematikken, og ikke tenk at du er ferdig med noe selv om du har hatt en prøve.

 

5. Slå deg sammen med andre flinke elever og bygg et vinnerlag

 

Finn noen med samme ambisjoner og evner som deg, jobb sammen på gruppearbeid, sitt sammen i klasserommet, etc. Vær en del av eliten i klassen, det gjør et godt inntrykk.

Endret av Ingar
Lenke til kommentar

Hvilken studieteknikk en bør bruke er veldig personavhengig ut fra hvordan du synes er best å tilegne deg stoffet. Enekelte bruker stikkord, enkelte streker under i bøkene, enkelte lager egne sammendrag etc etc..

 

Selv syns jeg tankekart eller boblekart er det beste. Dette fordi jeg danner meg et bilde av det teoretiske stoffet som for meg er enklere å memorere i forhold til bare ren tekst som f.eks. lange notater, svar på spørsmål etc. Er det gode spørsmål til temaene, så er de også til hjelp så klart, men hugs på at stoff som står i bøkene dine som oftest kun er en liten del av det totale om emnet. Å dra inn litt ekstra fra nettsider etc. kan også være med på å danne et bedre bilde av det du skal lære, og lettere forstå emner du finner vanskelige eller utfordrende. Dette spesielt for teorifagene.

 

Når det gjelder matte og liknende fag, så er nok terping på oppgaver en god fremgangsmåte i tillegg til å lage sin egne hugseregler som en bruker ved løsing av oppgaver.

 

God orden og oversikt er generelt et pluss for å øke forståelsen for det du selv skal lære.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...