Gå til innhold

Forslag til en villmarkstur


Oyb

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har lyst til å planlegge en skikkelig villmarkstur til våren/sommeren.

 

En plass der man kan legge ut på en god og lang fjelltur, samtidig som du kan fiske på veien. Jeg tenker på en tur som gjerne varer en lang helg, eller gjerne en uke. Der man kan vandre fra vann til vann, eller til elv, og fiske. Telte, eller overnatte på turisthytte om det lar seg gjøre.

 

Har aldri prøvd noe lignende som dette her tidligere, så hadde vært fint med tips til hvordan jeg skal tilnærme meg turen o.l

 

Har hørt at Troms og Finmark har utrolig mange fine vann og elver og fiske i, men det blir kanskje litt i lengste laget, ettersom jeg bor i Molde. Femundsmarka har jeg jo hørt mye bra om, men er litt usikker hvordan det er å ta seg en slik tur der.

 

Takk for alle forslag!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med Dombåsområdet?

 

Fjell, elver flott turterreng. Rett ved Dovrefjell-Sunnalsfjella. Lågen... stille elv med gode fiskemuligheter. Turen over Dovrefjell-sunndalsfjella er jo ganske kjent tur-rute. For "moderne pilgrimmer".

 

Men i og med at du skriver at du ikke har prøvd noe lignende vil jeg anbefale å starte litt i det små. Men det er jo selvfølgelig opp til deg. Ellers kan jeg anbefale lakselv i Finnmark (selv om det blir langt) fly koster ikke så mye, men å få med seg mye utstyr kan jo by på problemer.

 

Selv liker jeg Nordmarka og Østmarka (Oslo-området) meget godt. Kan bli mye folk hvis du absolutt må gå i de største og mest tilgjengelige rutene, men intet problem å bryte ut av veien inn i litt dypere skog. Her er det også bålområder som det er lov å fyre bål på selv om det er generelt forbud i sommerhalvåret. Gode fiskemuligheter, gode stigningsmuligheter og det er i tillegg veldig lett å orientere seg.

Det er jo også godt kjent at det kryr av mennesker der, men det er helt opp til deg om du vil merke det. Hvilken rute du velger osv. Jeg vil også nevne at en "villmarkstur" i nordmarka ikke byr på de største utfordringene eller farene. Men det er jo også en trygghet hvis man er fersk. Lett tilgjengelige område kart, godt markerte løyper i vanskelighetsgrad merking.

Lenke til kommentar

Hmm.. Var jo mange gode forslager der, blir kanskje i lengste laget med Finmark tror jeg. Og ettersom litt av meningen med en slik tur er å komme seg vekk fra sivilasjonen så blir det vel gjerne ikke Nordmarka (er jo faktisk 6 timer kjøring det også).

 

Men jeg skal se mer på Dombås omdrådet. Takk for et godt innlegg! :)

Lenke til kommentar

Litt utover høsten er Hardangervidda fantastisk. Både Hardangervidda og Femundsmarka egner seg sjeldent godt til kombinasjonen telt & fiskestang.

 

Hvordan du skal tilnærme deg turen? Begynn i det små! En helgetur – eventuelt bare én overnatting – er en grei start, du bor jo i et område som er knallfint, så det er sikkert mange steder i nærheten du kan dra til. Da finner du ut hvor gøy det er å bære på en masse skrot du uansett ikke trenger (ikke særlig gøy), hvilke ting du kunne lagt igjen hjemme (det meste) og at det er viktig å kunne holde varmen også etter at det begynner å regne. :)

Lenke til kommentar
hei ta deg en titt på www.amazon.com søk på survival så finner man vann renser og masse tur greier skall du opp i femundsmarka og er ute etter fiske ville jeg tatt en samenlegbar kano men det er meg planleger også en tur som jeg skall ta i senhøsten lykke til med turen og skitt fiske

å sorry mente våren ikke senhøsten

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

hei jeg er en gutt på bare 12 år skall til femunds marka til sommer og når jeg blir 16 skall jeg gå norge på langs med en kompis er det noen som har noen råd eller tips

 

I Femundsmarka er det nesten et must med kano/kajakk. Hadde med min sammenleggbare Ally 15,5 forrige sommer. Det var herlig. Med kano kommer du deg til mange steder du bare kunne drømme om å nå til fots. Det gir også mye større fiskemuligheter.

 

Når det gjelder Norge på langs kan jeg anbefale denne siden: http://home.online.no/~odvinje/turer/npl/andre.html . Der står det mye nyttig og du kan se erfaringer fra tidligere turer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...