Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Skyte Fra båt "på sjøen"


Ny-Jeger

Anbefalte innlegg

Hei. jeg lurer på om hvilke låver det er å skyte i fra båt på "mål" på sjøen. foreksempel brus bokser, ballonger,mm er det noen bestemmelser på det? rekner med at det er sikkerhets bestemmelsene på antal meter. rekner med rifle er 4/5000 meter med åpent lende i possisjonen løpet er siktet i det det trekkes av. og hagle 200 M. er det mer enn dette jeg må tenke på? eller er det bare fritt fram? jeg har sittet i 2 timer å prøvd å finne det fram i de Norske låvverket, og prøvd å finne noen som har samme spørsmål som meg, uten hell

 

På forrhond takk for svar

 

mvh Ny-Neger

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lov om skytevåpen og ammunisjon m.v.

 

§ 28.

Kongen kan fastsette regler for kontroll med og godkjenning av skytebaner, herunder hvorledes en skytebane skal anlegges og utstyres.

 

Hvis en skytebane ikke tilfredsstiller de krav som er fastsatt med hjemmel i første ledd, kan politimesteren forby bruken av den.

 

Viltloven

 

§ 21.

(bruk av motordrevet fremkomstmiddel under jakt)

 

Det er forbudt under jakt:

a) å løse skudd på eller over offentlig vei eller jernbane

b) å bruke luftfartøy eller motorkjøretøy til forfølging av vilt eller til avledning av viltets oppmerksomhet fra jegeren

c) å bruke luftfartøy eller motorkjøretøy utenfor vei til lokalisering av vilt

d) å løse skudd fra luftfartøy eller motorkjøretøy.

 

Innen en avstand av 2 kilometer fra land, herunder holmer og skjær, er det forbudt å drive jakt fra motorbåt eller annet flytende eller svevende fartøy drevet med motor. Fylkeskommunen kan for bestemte områder og tidsrom øke eller minske avstanden.

 

Departementet kan fastsette forskrifter om største tillatte hastighet under jakt fra fartøy utenfor område nevnt i annet ledd.

 

var det jeg fant som vel kan være relevant

Lenke til kommentar

Så må man heller ikke glemme kravet om human jaktutøvelse, jf viltl. § 19. Altså dersom viltet er skadet og må avlives, så må forbudet mot felling av vilt fra motorkjøretøy sees bort fra for å oppfylle kravet om human jaktutøvelse.

 

Som hovedregel er det forbudt å felle vilt fra motorkjøretøy, men denne regelen kan sees bort ifra i tilfelle avliving av skadet vilt.

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar
Så må man heller ikke glemme kravet om human jaktutøvelse, jf viltl. § 19. Altså dersom viltet er skadet og må avlives, så må forbudet mot felling av vilt fra motorkjøretøy sees bort fra for å oppfylle kravet om human jaktutøvelse.

 

Som hovedregel er det forbudt å felle vilt fra motorkjøretøy, men denne regelen kan sees bort ifra i tilfelle avliving av skadet vilt.

etter min mening er den loven helt på trynet hvertfall at man ikke kan hente et vildt med motor båt men med en kano er det lov? :no:

Lenke til kommentar

Loven i seg selv bygger på at viltet skal ha en mulighet til å kunne berge sitt eget skinn ved å flykte. Motorkjøretøy vil naturlig nok begrense viltets mulighet til å komme seg unna jegeren, noe loven med rette vil forhindre, men et dødt vilt er et dødt vilt.

 

Man må tolke slike problemstillinger opp mot lovens formål.

Lenke til kommentar

Hei. tusen takk for alle svar. Eg ser at alle svara er for Jakt i fra motor båt. Men mitt spørrsmål er om å øvelses skyte fra båt. Dvs kaste uti noen brusbokser, ballonger mm og skyte på de. I menst jeg befinner meg i båt, altså ingen jakt involvert.

 

Takk for svar. Mvh Ny-Jeger

Lenke til kommentar
Hei. tusen takk for alle svar. Eg ser at alle svara er for Jakt i fra motor båt. Men mitt spørrsmål er om å øvelses skyte fra båt. Dvs kaste uti noen brusbokser, ballonger mm og skyte på de. I menst jeg befinner meg i båt, altså ingen jakt involvert.

 

Takk for svar. Mvh Ny-Jeger

 

du leste tydeligvis ikke hele posten min iallfall.

Lov om skytevåpen og ammunisjon m.v.

 

§ 28.

Kongen kan fastsette regler for kontroll med og godkjenning av skytebaner, herunder hvorledes en skytebane skal anlegges og utstyres.

 

Hvis en skytebane ikke tilfredsstiller de krav som er fastsatt med hjemmel i første ledd, kan politimesteren forby bruken av den.

 

*urelevant dill fra viltloven lagt i spoiler*

 

 

Viltloven

 

§ 21.

(bruk av motordrevet fremkomstmiddel under jakt)

 

Det er forbudt under jakt:

a) å løse skudd på eller over offentlig vei eller jernbane

b) å bruke luftfartøy eller motorkjøretøy til forfølging av vilt eller til avledning av viltets oppmerksomhet fra jegeren

c) å bruke luftfartøy eller motorkjøretøy utenfor vei til lokalisering av vilt

d) å løse skudd fra luftfartøy eller motorkjøretøy.

 

Innen en avstand av 2 kilometer fra land, herunder holmer og skjær, er det forbudt å drive jakt fra motorbåt eller annet flytende eller svevende fartøy drevet med motor. Fylkeskommunen kan for bestemte områder og tidsrom øke eller minske avstanden.

 

Departementet kan fastsette forskrifter om største tillatte hastighet under jakt fra fartøy utenfor område nevnt i annet ledd.

 

 

var det jeg fant som vel kan være relevant

 

tolk det som du vil, men jeg renger med du må ha en skytterklubb i ryggen som søker om godkjenning av det aktuelle vannområdet til skyting som så skal godkjennes av Kongen eller hanas stedsfortreder.

Lenke til kommentar
Hei. jeg lurer på om hvilke låver det er å skyte i fra båt på "mål" på sjøen. foreksempel brus bokser, ballonger,mm er det noen bestemmelser på det? rekner med at det er sikkerhets bestemmelsene på antal meter. rekner med rifle er 4/5000 meter med åpent lende i possisjonen løpet er siktet i det det trekkes av. og hagle 200 M. er det mer enn dette jeg må tenke på? eller er det bare fritt fram? jeg har sittet i 2 timer å prøvd å finne det fram i de Norske låvverket, og prøvd å finne noen som har samme spørsmål som meg, uten hell

 

På forrhond takk for svar

 

mvh Ny-Neger

 

Sikkerhetsavstanden på hagle kommer alt ann på størrelsen på haglene.

Du har ikke tenkt på faren ved rikosjett ser det ut som? Når en kule treffer vann, kan den fyke hvor som helst.

Lenke til kommentar

Skytebaner har ingenting med øvelsesskyting å gjøre.

 

1. Finnes knapt skytebaner i kongeriket Norge for luftvåpen.

 

2. Leirduebane for hagle egner seg særdeles dårlig får stillestående og løpende blinker.

 

3. Skytebaner for rifle blir nesten uten untak brukt til konkurranseskyting og oppskyting til storvilt prøven, sjeldent eller aldri til generell øvelsesskyting.

 

Du kan øvelsesskyte med grunneiers tillatelse og hvis området er egnet for det.

Det vil si ikke i tettbebygd strøk.

 

Skyting fra motorisert båt skal gjøres minst 2km fra land, herunder holmer og skjær.

Har du ett egnet sted med grunneiers tillatelse så kan du like godt stå på land og skyte på flytende blinker hvis sikkerheten er i varetatt.

 

hvorvidt det er en plastflaske eller en måke du skyter på spiller ingen rolle, bare du er 2km unna fastland, holmer og skjær med motorisert båt.

Det enkleste er å stå på land i fjæra, med sikker bakgrunn og grunneiers tillatelse.

Men skyter du på vilt, så skal det være jakttid på dette og jegeravgiftskort betalt.

 

Personlig har jeg hatt våpen siden først på 70-tallet.

 

var vel få ganger på miniatyrskyting i første halvdel av 70-tallet, og noen få ganger på en privat leirduebane på midten av 80-tallet.

 

Ellers har ALL plinking, innskyting og øvelsesskyting foregått på privat eiendom.

Endret av ulfjoh01
Lenke til kommentar

Så må du også ta hensyn til det maritime livet. Du kan f. eks. ikke bare kaste uti noen tomme brus- eller ølbokser og skyte vilt på de dersom du ikke plukker det opp igjen. Det er forurensing.

 

Du kan forøvrig poste denne tråden i jussforumet. Er sikkert noen der som har litt mer peiling.

Endret av Goldshoten
Lenke til kommentar
Skytebaner har ingenting med øvelsesskyting å gjøre.

 

1. Finnes knapt skytebaner i kongeriket Norge for luftvåpen.

 

2. Leirduebane for hagle egner seg særdeles dårlig får stillestående og løpende blinker.

 

3. Skytebaner for rifle blir nesten uten untak brukt til konkurranseskyting og oppskyting til storvilt prøven, sjeldent eller aldri til generell øvelsesskyting.

 

Du kan øvelsesskyte med grunneiers tillatelse og hvis området er egnet for det.

Det vil si ikke i tettbebygd strøk.

 

Skyting fra motorisert båt skal gjøres minst 2km fra land, herunder holmer og skjær.

Har du ett egnet sted med grunneiers tillatelse så kan du like godt stå på land og skyte på flytende blinker hvis sikkerheten er i varetatt.

 

hvorvidt det er en plastflaske eller en måke du skyter på spiller ingen rolle, bare du er 2km unna fastland, holmer og skjær med motorisert båt.

Det enkleste er å stå på land i fjæra, med sikker bakgrunn og grunneiers tillatelse.

Men skyter du på vilt, så skal det være jakttid på dette og jegeravgiftskort betalt.

 

Personlig har jeg hatt våpen siden først på 70-tallet.

 

var vel få ganger på miniatyrskyting i første halvdel av 70-tallet, og noen få ganger på en privat leirduebane på midten av 80-tallet.

 

Ellers har ALL plinking, innskyting og øvelsesskyting foregått på privat eiendom.

 

er denne uttalelsen noe du baserer på lover og regler eller "sånn har vi alltid gjort det" erfaring?

 

og forresten så blir ditt punkt 3 for dumt, du sier de blir nesten uten unntak kun brukt til konkurranse og oppskytting, har nå flere skytebaner for større våpen rundt kristiansand som det er stor aktivitet på året rundt 2 ganger i uka.

Lenke til kommentar

Nettopp, det dumme får du stå som eksempel for....

 

Betyr nada hva som er "vanlig" i Kristiansand, eller Trondheim, Bergen, Oslo og Stavanger for den saks skyld.

 

Disse byer er så store at det finnes sikkert både skytebaner både inne og utenomhus.

 

Sikkert Peppes Pizza også de fleste av de nevnte steder.

Norge er ett stort land, det kan være store områder uten skytebaner overhode, hverken for finkalibret rifle eller hagle kjekken...

 

Tror DU at hvis samlige våpeneiere inkludert luftvåpen, skulle ha øvelsesskyt på bane, så hadde 2 ganger i uka vært nok?

 

Denne banen din hadde måttet være åpen 24 timer i døgnet 7 dager i uka hele året, og ja det er lov å øvelsesskyte i jula....

 

 

Det står ikke nedfelt i lov at det er lov til å øvelsesskyte på Magerøya, Herøya i Nordland, Grane, Vefsn, Trondheim, Rauma, Haugesund, Finnskogen....

 

Men det står heller ikke nedfelt i lov at det IKKE er lov!

 

Regler som du henviser til er godkjenning av SKYTEBANE GUTT, og dette må du forstå betydningen av!

 

Øvelsesskyting krever ikke skytebane, områder brukt til øvelsesskyting er heller ingen skytebane nødvendigvis.

 

Hvis man vil kan man øvelsesskyte i sin egen bolig hvis forholdene er lagt til rette for det.

Mange har bygd egne skytterbaner i store rør under jorden med utløp inn i kjeller.

Disse er IKKE godkjente skytterbaner.

 

En skytebaner er:

 

Ett område tilrettelagt for ORGANISERT skyting, som regel i konkurranseøyesmed, men oppskyting til storvilt foregår også på slike områder.

 

Derfor skal disse godkjennes, ikke minst fordi disse baner får offentlige tilskudd og støtte, ikke minst under bygging / oppføring.

 

PS!

 

Hvilke skytebaner finnes for større våpen enn hagle og storviltrifle i Kristiansand?

 

M 72?

 

.408 Cheytac?

 

Tanks?

 

Har du ikke annet enn feil info å gi spørrende så la heller være, en god anbefaling fra meg!

 

PS nr 2.

 

Har i flere 10- år øvelsskutt på privat område sammens med flere lensmannsbetjenter, og nåværende lensmann i kommunen.

 

Området var ikke godkjent av en sosialkurator engang!

Men området lå på privat eiendom, på egnet sted for øvelsesskyting i henhold til sikkerhet, og sikkerhet er det opp til skytteren å bedømme både under jakt og ved evetuell øvelsesskyting.

 

PS: nr 3.

 

Hvordan skal du kunne vurdere om det er jakt eller øvelsesskyting som foregår i ett område?

 

Hvilke forhold skulle tilsi at skudd kan avfyres mot vilt, men ikke eventuelle blinker / leirduer i ett område?

 

Hvorfor selges blinker, kulefangere, leirduekastere, både automatiske og muskeldrevne som hakka møkk av skytter og sportsforretninger?

Fordi de er pene å se på?

 

Møter dere opp med hver deres kulefanger og knippe blinker i Kristiansand?

Endret av ulfjoh01
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Nettopp, det dumme får du stå som eksempel for....

 

Betyr nada hva som er "vanlig" i Kristiansand, eller Trondheim, Bergen, Oslo og Stavanger for den saks skyld.

 

Disse byer er så store at det finnes sikkert både skytebaner både inne og utenomhus.

 

Sikkert Peppes Pizza også de fleste av de nevnte steder.

Norge er ett stort land, det kan være store områder uten skytebaner overhode, hverken for finkalibret rifle eller hagle kjekken...

 

Tror DU at hvis samlige våpeneiere inkludert luftvåpen, skulle ha øvelsesskyt på bane, så hadde 2 ganger i uka vært nok?

 

Denne banen din hadde måttet være åpen 24 timer i døgnet 7 dager i uka hele året, og ja det er lov å øvelsesskyte i jula....

 

 

Det står ikke nedfelt i lov at det er lov til å øvelsesskyte på Magerøya, Herøya i Nordland, Grane, Vefsn, Trondheim, Rauma, Haugesund, Finnskogen....

 

Men det står heller ikke nedfelt i lov at det IKKE er lov!

 

Regler som du henviser til er godkjenning av SKYTEBANE GUTT, og dette må du forstå betydningen av!

 

Øvelsesskyting krever ikke skytebane, områder brukt til øvelsesskyting er heller ingen skytebane nødvendigvis.

 

Hvis man vil kan man øvelsesskyte i sin egen bolig hvis forholdene er lagt til rette for det.

Mange har bygd egne skytterbaner i store rør under jorden med utløp inn i kjeller.

Disse er IKKE godkjente skytterbaner.

 

En skytebaner er:

 

Ett område tilrettelagt for ORGANISERT skyting, som regel i konkurranseøyesmed, men oppskyting til storvilt foregår også på slike områder.

 

Derfor skal disse godkjennes, ikke minst fordi disse baner får offentlige tilskudd og støtte, ikke minst under bygging / oppføring.

 

PS!

 

Hvilke skytebaner finnes for større våpen enn hagle og storviltrifle i Kristiansand?

 

M 72?

 

.408 Cheytac?

 

Tanks?

 

Har du ikke annet enn feil info å gi spørrende så la heller være, en god anbefaling fra meg!

 

PS nr 2.

 

Har i flere 10- år øvelsskutt på privat område sammens med flere lensmannsbetjenter, og nåværende lensmann i kommunen.

 

Området var ikke godkjent av en sosialkurator engang!

Men området lå på privat eiendom, på egnet sted for øvelsesskyting i henhold til sikkerhet, og sikkerhet er det opp til skytteren å bedømme både under jakt og ved evetuell øvelsesskyting.

 

PS: nr 3.

 

Hvordan skal du kunne vurdere om det er jakt eller øvelsesskyting som foregår i ett område?

 

Hvilke forhold skulle tilsi at skudd kan avfyres mot vilt, men ikke eventuelle blinker / leirduer i ett område?

 

Hvorfor selges blinker, kulefangere, leirduekastere, både automatiske og muskeldrevne som hakka møkk av skytter og sportsforretninger?

Fordi de er pene å se på?

 

Møter dere opp med hver deres kulefanger og knippe blinker i Kristiansand?

 

 

 

jøsses noen som er hissige er.

 

skytebane for større våpen... nå ble jeg usikker, tror ikke flyvåpenet har det på kjevik iallfall. det var vel iallfeall oppe ved Evje. men usikker

 

i din tirade her så legger jeg merke til at du er mer opptatt av å fortelle meg hvor dum jeg er som stiller deg et spørsmål en å faktisk svare meg.

 

men etter vært så kommer det frem at du mener jo at det ikke finnes regler for hvor øvelseskyting kan gjøres.

 

det er det jeg syntes er merkelig, du får ikke lov å "øve deg" med en godkjent rallybil på offentlig vei uten videre, men å fyre av skudd etter eget behov kan gjøres helt uten regler(utenom sunnfornuft, som hos alle ikke erså sunn...).

Lenke til kommentar

stilte like godt spørsmål til politiet ved agder politidistrikt hva de mente om spørsmålene i denne tråden fikk følgende svar:

Hei,

Generelt er det tillatt å drive øvelsesskyting på sted hvor sikkerheten er i varetatt. Man må ha grunneiers tillatelse, og skytingen må ikke være til sjenanse/plage for andre. Vanligvis er det ikke noe problem å overholde dette ved skyting på land. Et annet moment er at slik skyting må være sporadisk, og ikke på regulær basis. Dersom skytingen foregår på samme sted til "faste" tider, vil det kunne betraktes som at det er etablert en skytebane, som krever godkjenning av både kommunen og politiet.

 

Skyting "på sjøen" fra båt er jeg ikke sikker på da det er flere forhold som kommer inn i bildet. Her på Sørlandet er det store områder som er regulert som Sjærgårdspark/Friområder. Hvilke regler som gjelder der kjenner jeg faktisk ikke. Det finnes regler for utøvelse av jakt på sjøen så det kan skytes i forbinelse med jakt der hvor det kan jaktes lovlig. Kommunen eller Fylkesmannen kan vel ha en oppfatning om dette.

så du har helt rett du kan øveskyte på privatgrunn så lenge sikkerheten er ivaretatt, dog mener de at dette er noe som kun kan gjøres sporadisk.

Lenke til kommentar

"Innen en avstand av 2 kilometer fra land, herunder holmer og skjær, er det forbudt å drive jakt fra motorbåt eller annet flytende eller svevende fartøy drevet med motor."

 

Så med andre ord, så kan du jakte 2 kilometer fra land. Det eneste problemet kan nok være rikosjettfaren ved å skyte på vannet, så ta dette i betraktning..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...