Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst]Fremføring - Hvordan få folk til å følge med?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Imorgen skal jeg ha en fremføring i geografi, mitt tema er "Grønnland smelter" fremføring kommer til å vare i ca 15 minutter.

Nå er jeg litt bekymret, klassen min er ekspert på å gjøre alt annet enn å følge med, hvordan kan jeg gjøre fremføringen interresant?

Jeg kommer til å bruke PowerPoint med stikkord, kan jeg legge inn noe her som gjør at folk blir dratt med?

Ellers noen andre tips? Er vanligvis flink i fremføring som ikke varer så lenge, da følger folk med, men når den varer i opptil 15 minutter så får jeg litt bekymringer.

 

Setter pris på kjappe svar!

 

Natrich :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kroppspråk, Kroppspråk og Kroppspråk.

 

Er du veldig begavet for framføring og snakke kan du slenge inn noen vitser her og der, enten muntlig eller finne en liten tegneseriestripe.

 

Husk å øve slik at du ser minimalt (helst ikke) på et støtte-ark slik at du fremstor som om du kan dette. Husk å være seriøst, om noen slenger litt dritt til deg ikke sleng noe dritt tilbake.

 

Og sist men ikke minst må powerpointen se bra ut, her har du en video med noe tips om hvordan en powerpoint ikke skal se ut

 

 

Edit: en litt lengre og mer utfyldene versjon

Endret av ole_marius
Lenke til kommentar

Nummer 1: Fjern PP

 

Nummer 2: Snakk med innlevelse, gjør det uavhengig av manus. Øv til du kan det du skal si utenatt.

 

Nummre 3: Trenger du støtte deg til noe bruk enkle skisser, veldig enkle skisser på enten tavle eller flipover.

 

Jeg vet nummer 1 kan være vanskelig, skal du uansett bruke PP bruk det enten til:

 

-Korte, veldig korte stikkord.

-Animasjoner/bilder som viser hva du snakker om.

Lenke til kommentar

Takk for tips begge to! :)

 

Jeg skal bruke PowerPointen til noen animasjoner/grafer tenker jeg og korte stikkord. Animasjonene og grafene vil vise utvikling i smelting, varming av jorden o.l

 

Når det gjelder manus så har jeg det sjeldent med opp når jeg fremfører, og jeg vil påstå at jeg kan så og si hele teksten uten å se :)

Lenke til kommentar

Ting eg meiner er viktig før framføring er:

 

1. Når du presentere stoffet, ikkje "grubl" eller "tenk" over informasjonen og kva "rekke følgen" du skal si den i. Ha det kjekt, hold fin flyt gjennom heile presentasjonen og tenk at dette vill du likt og vite.

 

2. Når du bruke notater via power point er power pointen klassen sine hjelpe middel. Du skal stå der og fortelle dem om "prosjektet" og notatene er der for at klassen skal klare og notere ned viktige "Key words." Vist du skal vise dem eit bilete, (Døme: Der is smelter ut i havet) må du forklare kort og enkelt og la bilde lage impacted på foresamlingen.

 

Håper det hjelper. Dette er litt min stil i framføring av emner men den anbefaling som er best. Ver deg sjølv og ha det kjekt!

 

Edit: veldig enig med personene over meg. Power Point anbefale eg vist det er noko du er vant med å bruke eller det er ein del av sån du vill presentere noko

Endret av Tj-nome
Lenke til kommentar
vil påstå at jeg kan så og si hele teksten uten å se :)

 

Ha alltid med støtte-ark i tilfelle noe skulle skjære seg...

Skal så klart ha med meg opp imorgen, men på mindre presentasjoner går det som regel greit.

 

Tj-nome: Jeg tror vi har litt lik stil når vi fremfører :)

Takk for tips!

Lenke til kommentar

Hehe, kan godt vere. Støtte-ark er eit "must" Når eg gjekk på gymnaset var det alltid IT problemer (Eigentleg læraren var problemet men du fårstår teikningen)

 

Fleste av skule presentasjoner eg gjord på gymnaset har våre på back-up løsning som læreren satt veldig godt pris på. Det går sikkert kjempe fint i morgo. Eg veit ikkje korleis læreren din er på "kjeldekritikk" men anbefale du tar med deg eit ark der kjeldene er notert (Bilde, henting av informasjon osv) Sån læreren ikkje skal ha problem med og finne kjeldene i ettertid eller under presentasjonen

 

Edit: Kombinere PP og tavle meine eg er ein dårlig ide. Grunnen er at du prøve og gjere for mye ut av prosjektet og kan bli ukonsentrert og miste rytmen i framføring. Eg anbefale gjer det enkelt

Endret av Tj-nome
Lenke til kommentar

Slides med ett bilde og masse stikkord er ikke jeg en fan av. Jeg foretrekker at personen kan framføre godt nok til å formidle stoffet slik at jeg ikke trenger å se på stikkordene for å skjønne hva det snakkes om. Det å bruke stikkord på PP til å støtte seg på er også bortkastet, burde være på støtteark.

 

(Jeg pleier å bruke overskrift + bare bilder)

 

Bryt opp powerpointen med youtube filmer (hyperlink dem, last dem inn på forhånd hvis treg internett). Kanskje sterke meninger fra ulike grupperinger er interessant? Poenget er å skape forandring, "5min fremføring film 5min fremføring film avsluttning" er mye lettere fordøyeling enn 15min snakk i ett.

 

Lag en god innledning, kanskje med noen ville påstander som har blitt sagt om smeltingen på grønnland? Dette er for å få oppmerksomhet, resten av fremføring handler om å beholde denne oppmerksomheten hos tilhørerne.

 

Lykke til, klarer du en bra framføring med dette temaet klarer du alt!

Lenke til kommentar

mine tips, jeg følger disse mest mulig selv også.

-flipover/whiteboard/smartboard, ting blir en god del bedre da, syntes jeg.

-bruk powerpoint minst mulig.

-HUMOR!

-involver publikum, hvis du vil være litt slem, så spør du en som virkelig ikke følger med, "hva syntes du om det da?", alltid artig for alle andre. skjerper de som ikke følger meg litt også.

-lur inn morro-bilder i powerpoint presentasjonen, uten å ta en lang pause for å se de eller kommentere de.

-ikke ha manus.

- gå rundt, ikke stå rolig å se dum ut ved tavla...

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Mine tips:

 

Hvis du bruker Powerpoint, begrens mengden informasjon på hver slide. Får du får mye tekst der detter folk ut. Når du snakker, sørg for at du ikke virker statisk. Varier stemmeleiet ditt, bruk armer for å understreke fenomener og viktige poenger, ikke fest blikket på én person eller lærer, men henvend deg til ulike deler av klassen. Virk engasjert, og gi klassen inntrykk at dette er noe du har tenkt deg fram til og har mye kunnskap om. Om klassen tenker at du har lest på Wikipedia og reproduserer stoffet for dem, har du tapt. Lykke til :)

Lenke til kommentar

En annen fordel med å bruke andre midler enn pp altså flipover/whiteboard/tavle er at hastigheten blir automatisk begrenset. Du unngår faren for at du haster gjennom stoffet. Spesielt er dette viktig dersom dine medelever/publikum skal notere fra foredraget.

 

Vet om noen lærere som med vilje legger inn spørsmål fra elevers presentasjoner i prøver. Oppfordrer elevene til å ta notater når medelever fremfører. Dersom lærer gjør dette kan man oppnå et mye bedre publikum, noe som er til god hjelp for den som fremfører. Ingenting er mer demotiverende enn å fremføre noen for en gjeng som ikke gidder å høre etter.

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar

Er heilt enig med dette. Hadde ein ganske streng lærer på gymnaset som gjor jobben "enklere" for meg seinere i livet. Der prøver innholder informasjon fra elever sine presentasjon. Det som var vanskeligst med læreren fra gymnaset var at var ekstremt streng med kor godt gjennomført arbeid du hadde gjort med "kjeldekritik"

 

Når me skulle representer eit emne måtte vi alltid vere svært kritisk til kjelder og ha ein konklusjon om dette.

 

Men no har desverre "alle" lærere sin eigen oppskrift på det perfekte så det er lurt og følge med gjer det sån læreren vill du skal ha det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...