Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Sitter og leker meg litt med ASP, DreamWeaver, VB-script og MySQL. Har en database med 26 unike brukere. På hver bruker kan man stemme på ulike egenskaper på hver person.

 

F.eks.

mitt navn er Kristian. Inn på profilen kan du stemme på vote1,vote2,vote3,vote4 (navnene på tellefeltene i MySQL).

 

Å regne ut prosenten er ganske lett i MS Access når jeg kunne benytte spørringer: prosent1: ([vote1]/[vote1]+[vote2]+[vote3]+[vote4])*100. Slik kunne jeg også benytte spørringen i dreamweaver og slippe å bruke:

 

stemmer1 = (rsProfil.Fields.Item("vote1").Value)

prosent1 = Round(stemmer1/(stemmer1+stemmer2+stemmer3+stemmer4)*100)

 

også får jeg jo prosenten frem med å bruke Response.Write...

 

 

 

Men videre til problemet. På en slags indexside vil jeg vise hvem som er vinneren i vote1, vote2, vote3 og vote4. Jeg har ikke noe prosentfelt å gå etter siden dette ikke ligger i databasen. Hvor mange som har stemt vote1 er heller ikke representativt for hvem som leder pollen.

 

F.eks.

person 1 har 10 stemmer i vote1, 200 stemmer i vote2 osv...

person 2 har 3 stemmer i vote1, 1 stemme i vote2 osv...

 

Her vil jo person 1 komme ledende ut selv om han prosentmessig er underlegen person 2.

 

Så det jeg trenger hjelp til er å vise informasjonen basert på prosent i stedet for stemmer, selv om jeg ikke har noen felt i databasen som kan hjelpe meg til det...

 

Håper virkelig noen kan hjelpe meg :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Heisann!

 

Jeg har litt problemer med å skjønne tegninga her, for ettersom det du regner ut er hvor mange prosent vote1 utgjør av samtlige stemmer som den ene personen har mottatt, men du tar ikke hensyn til hvor mange stemmer alle andre har fått - ergo så blir statistikken veldig feil. Iallefall dersom det er slik at du skal liste opp hvem som har fått mest stemmer, og har best egenskaper så og si.

 

Hvis jeg forstår deg riktig så vil du liste opp alle medlemmer på en index-side, sortert på hvem som har flest stemmer. Stemmer det? Si ifra i så fall så skal jeg tenke litt mer. Dvs. jeg veit hvordan du burde gjøre det i så henseende, men orker ikke skrive alt hvis jeg tar feil :)

Lenke til kommentar

dere kan få url-adressen:

http://2af4.mine.nu/3af4/visProfiler.asp?vis=elever

 

da er det altså 26 personer, og på alle disse kan man stemme på 4 forskjellige egenskaper (penest,styggest,mest fjortis og mest tullete).

 

Hvis vi nå tar egenskapen penest. Jeg vil at den med høyest prosentverdi skal komme frem. Men siden prosent-verdien er noe vi regner ut, og som ikke er et felt i databasen, får vi et problem, i alle fall i mySQL.

 

i access lagde jeg en spørring som ble seende noenlunde ut som dette:

prosent1:[vote1]/([vote1]+[vote2]+[vote3]+[vote4])*100

 

Da kunne jeg lett sortere fra databasen for å finne ut hvem som hadde høyest prosentverdi...

 

databasen ser slik ut:

db.JPG

 

håper dette ble litt mere forståelig :)

Lenke til kommentar

Nja, nå ser det jo egentlig ut som om du har fått det til da. Teorien bak det hele er jo at prosentregningen kan du foreta etterpå, du velger jo bare ut den som har mest stemmer i f.eks. vote1 og ser på hvor mange stemmer det totalt er gitt på den kategorien for så å regne ut dette.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...