Gå til innhold

Noen tips til kamera ca 2500?


Anbefalte innlegg

Skal kjøpe meg et digitalt kamera, har vel egentlig bestemt meg for 2MegaPixel(siden jeg ikke har alt for mye penger og kommer nok til å ha bildene kun på PC'en)

 

Valg:

Canon Digital Powershot A60

Nikon Coolpix 2100 digitalt kamera

Sony Cybershot DSC-P52

 

Hva er deres erfaringer med disse kameraene etter følgende kriterier:

- Batteritid (viktig) pluss om det er intern eller ekstern lading

- Bildekvalitet, kommer til å ta litt bilder i fart så en god autofokus er viktig

- Brukervennlighet

- God LCD skjerm

 

Eventuelt andre kriterier som dere synes trekker kameraet opp eller ned, eller om dere har andre 1.valg av kameraer. 3000 absolutt maks pris

 

Plus om dere har noe positivt/negativt å si til kvaliteten til TwinMOS Compact Flash Card 256MB . Er TwinMos noe å satse på?

 

Takk for alle svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Canon Digital Powershot A60

 

Hva er deres erfaringer med disse kameraene etter følgende kriterier:

- Batteritid (viktig) pluss om det er intern eller ekstern lading

- Bildekvalitet, kommer til å ta litt bilder i fart så en god autofokus er viktig

- Brukervennlighet

- God LCD skjerm

 

Eventuelt andre kriterier som dere synes trekker kameraet opp eller ned, eller om dere har andre 1.valg av kameraer.

Ad A60:

*4xAA NiMH med 2000mAh holder ganske lenge, sjøl med LCD på så har jeg vel i snitt omlag 140-150 bilder på hvert sett. Lader med 2 sett batterier (hähnel) kommer på under 300,- men den tar da 11 timer - andre, raskere finnes - her står du fritt!

*Canon har veldig greie menyer synes jeg - 'func' gir deg oversikta over det du kan endre på i gjeldende modus, og knapper er logisk plassert.

*Grepet er godt og balansert, da vekta (batteriene) ligger i selve grepet.

*LCDen er grei med "speil" rundt, men har du sola bak deg så kan du nok slite litt - jeg gjør det ihvertfall! Be om å få teste i butikken, hvis mulig.

*Bildekvaliteten ligger vel ikke tilbake for andre 2mpix kameraer akkurat... Detaljer i skygger synes jeg kommer ganske godt fram. Har ikke lest noen (veldig) kritiske kommentarer på det på Internett, det avhenger mer av å gjøre riktige innstillinger i forhold til tilgjengelig lys og objektet.

*CF er den billigste minnetypen og ganske utbredt skulle jeg tro. Mitt A60 har taklet Trancend 30x og Toshiba-kort uten problemer - det 16MB kortet som følger med synes å være probusert av Toshiba også (samme stempel på kanten, bare andre sifre for antall MB).

Lenke til kommentar

Takk for alle svar hittil, tror jeg kommer til å gå for Canon A60 (hvis ikke Lefdal fortsatt har Coolpix 3100 til 2800 :p ) For det virker som batterilevetiden til Canon er bedre en Nikon kameraet.

 

På sidene deres står det Nikon: 120min og på Canon: 280min, og nesten 150 bilder på en opplading er ikke dårlig...

 

Vet dere forresten om det krever veldig mye strøm å se på bildene man har tatt med LCD displayet, eller er det det å ta bilder som får strømmen til å fyke avgårde?

 

Et siste spørsmål, er det bare å kjøpe noen oppladbare batterier på Clas Ohlson, eller burde man kjøpe noen virkelige kvalitets batterier, evt hvor man burde da kjøpe de?

Lenke til kommentar

Å se på bildene på skjermen tar mye mindre strøm enn å ta bilder, det er nå helt sikkert.

Jeg ville nok satset på 2100mAh batterier fra der du kan få de billigst, eller kjøpt Hähnel sitt sett med 2000mAh batterier og lader (11 timers - husk å plugge ut!) samt et ekstra sett med 2100mAh batterier (for å ha 2 lett-atskillelige sett) - det skulle komme på drøyt 300,- pluss porto. Evt. Rapid PowerStation som er "smart" og mye raskere, men også dyrere...

Lenke til kommentar

Kanskje et dumt spørsmål, men jeg fant det bare ikke ut...

 

Hvor er det man kan kjøpe Hähnel batterier og lader?

 

Jeg gikk inn på hjemmesiden deres og fant ut at aronsen.no solgte hähnel i Norge. Men på deres sider finner jeg bare en link tilbake til Hähnel...

 

Hjelp....

 

+ hva veier A60 inkludert batterier?

Lenke til kommentar

Jeg har coolpix 3100og er storfornøyd. Hvis du ikke vil over 3000 synes jeg du skal satse på 2100. Utrolig enkelt å bruke, lett overføring til PC.

Enkle menyer, ja i det heletatt et utrolig bra kamera.

Annbefales på det varmeste. :D :smile: 8)

Lenke til kommentar

Jeg har selv Sony P72 (samme som P52, men med 3x zoom).

 

Batterilevetid: Uten LCD: rundt 500 bilder, med LCD: cirka 300. Det tar fem timer å lade batteriene, lader følger med.

 

Bildekvalitet: God bildekvalitet, har ikke merket noen spesielle svakheter.

 

Brukervennlighet: Dette er kanskje hovedgrunnen til at jeg kjøpte P72. Menyene er utrolig enkle å navigere i, og alle knappene er utrolig logisk plassert. Autofokusen er kjapp (max. 1 sekund under VELDIG dårlige forhold) og kameraet har innebygd AF-lampe (ei lykt som lyser opp når det er mørkt, hjelper autofokusen).

 

Skjerm: Skjermen er klar og god (med høy oppløsning+lysstyrke) og er fullt brukbar i sollys.

 

Det eneste minuset jeg kan se, må være at kameraet benytter MemoryStick (som er dyrere enn andre løsninger).

 

Se Steve's Digicams og http://www.dcresource.com/reviews/sony/dsc_p72-review/ for en mer detaljert beskrivelse av kameraet.

 

 

wun

Lenke til kommentar
Hvor er det man kan kjøpe Hähnel batterier og lader? Jeg gikk inn på hjemmesiden deres og fant ut at aronsen.no solgte hähnel i Norge. Men på deres sider finner jeg bare en link tilbake til Hähnel...

 

+ hva veier A60 inkludert batterier?

A60 veier 333g med 4 stk. 2000mAh hahnel batterier og CF.

 

De kan skaffes fra bl.a. xd.no, som med et fritekstsøk her i Prisguiden på hahnel avslører også (trolig) er billigst... Kan være veldig OK å kjøpe lader+2000 og et sett 2100 - det blir vanskeligere å blande batteri-settene da :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...