Gå til innhold

Prosjektlogg: Lage et psalmodikon fra bunnen av


Beges

Anbefalte innlegg

Jeg startet opp med et lite prosjekt i høst. Jeg skal lage et psalmodikon! Denne tråden er en liten logg over hvordan jeg går frem ved konstruksjonen. Dette er muligens en tråd for spesielt interesserte og folkemusikkentusiaster - noe jeg mistenker at det ikke flommer over av her på Diskusjon.no ;)

 

----------------------------------------------

 

Om psalmodikonet: [Advarsel, enkelte store bilder] Psalmodikonet er et nordisk folkeinstrument fra 1800-tallet. Det består av en avlang kasse med et gripebrett og en enkelt streng, og spilles med fingrene eller med bue. Instrumentet har i seg selv en ganske kjip lyd. Jeg foretar derfor noen endringer når jeg nå bygger min egen versjon.

Originalt psalmodikon:

 

Salmodikon_og_boge.JPG

 

  1. Mitt psalmodikon skal ha tre strenger - de tre høyeste strengene på en vanlig kontrabass.
  2. Psalmodikonet skal ha skrått hevet hals over instrumentkroppen, med dertilhørende bro og strengeholder man kan kjenne igjen fra vanlige strykeinstrumenter
  3. Jeg ser helt klart paralleller mellom psalmodikonet og det norske langspilet og langeleiken. Skruekassa (snekka) skal derfor være i samme stil som på langeleik og hardingfele for å huse de tre strengene, og fremheve det "norske" i instrumentet.
  4. Buen skal være ei einergrein med hestehår, sjøllaget.

Langeleiksnekker:

 

norvege_hegge.jpg

 

 

 

Verktøy som blir brukt:

  • Båndsag
  • Elektrisk høvel
  • Sandpapir
  • Filer i varierende størrelser
  • Klemmer av varierende størrelser
  • Kurvet kloss med sandpapir for å slipe halsen
  • Kniv for å sikle
  • Elektrisk båndpusser

----------------------------------------------

 

Instrumentet og hvor langt jeg har kommet:

Jeg startet med å konstruere selve instrumentkroppen. Kroppen er trapesoid, og bunnen er 14 cm bred, mens toppen er 10 centimeter bred. Lengden på kroppen er drøyt 1 meter, og høyden knappe 7 centimeter.

 

Kroppen består av:

  • to 3 mm tykke gransarger på sidene
  • to 2 cm tykke endeklosser i bjørk
  • forside av gran, to planker limt sammen på langs
  • bakside av mahogni, helt stykke

Sagde kroppen med båndsag, før jeg slipte den ned med elektrisk høvel og sandpapir. Mye pussing med sandpapir for å gi jevne kanter mellom sargen, endeklossene og for- og baksiden.

 

Kroppens dimensjoner:

 

post-117620-1263945494_thumb.jpg

 

 

Kroppen er laget i gran, bortsett fra baksiden, som er av mahogni (vi gikk tom for gran på verkstedet :p). Jeg bestemte meg for å følge norske langeleiktradisjoner ved valg av lydhull, og havnet på den tradisjonelle hjerteformen (dog noe forstørret). Baufil, bor, fil og sandpapir ble brukt.

 

Lydhullet:

 

post-117620-1263945570_thumb.jpg

 

 

Limingen av kroppen gikk relativt greit. Vanlig Casco trelim funker fint, det ;) Det viktigste var å bruke mange, mange klemmer for å unngå sprekker mellom sargen og lokket, og å ikke bruke for mye lim - det blir fort stygt når det tørker (noe jeg har erfart) :hrm:

 

Limingen:

 

post-117620-1263945662_thumb.jpg

 

 

Etter at kroppen var limt var det dags for å lage halsen. Han jeg bygger hos var så snill å gi meg et halsemne fra en fiolinmaker, noe som gjorde jobben lettere. Jeg tok et granstykke og grovsagde det, før jeg brukte pussemaskina og manuell pussing for å slipe til granstykket slik at halsemnet passet på. Deretter var det sliping og sikling for å jevne kantene på halsen og gripbrettet. Jeg brukte en kloss kurvet på innsiden med sandpapir når jeg slipet til gripbrettet for å gi det kuren som kreves for å spille på strykinstrumenter.

 

Halsen og gripbrettet under og etter liming:

 

post-117620-1263945891_thumb.jpg

post-117620-1263946015_thumb.jpg

 

 

I dag gikk jeg i gang med broa, som blir laget av bøk. Hardt tre, noe som krever mye tålmodighet. Jeg prøve å lage et hull a la lydhullet ovenfor, men jeg trenger mye pussing og filing for å få den ferdig. Broa er og litt høy, må sannsynligvis slipes ned. Grovkutting med båndsag og baufil, mye etterpussing med fil og sandpapir venter meg... Jiha!

 

Broa/stolen:

 

post-117620-1263946163_thumb.jpg

post-117620-1263946257_thumb.jpg

 

 

 

Oppdateringer følger forhåpentligvis neste uke :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Kommer an på hva du mener med zither? :)

 

For det første har jeg jo tatt kroppen til en langeleik, og krysset den med en kontrabass. I motsetning til langeleiken har den bare tre strenger i stedet for 4-8, og alle er stemt i kvarter/kvinter en sekst over kontrabassen. Den andre endringer er at jeg spiller med bue istedet for plekter. Følgelig har jeg også tilpasset stolen, så den står i en svært skarp vinkel i forhold til vanlige zithere. Men hvordan dette vil påvirke lyden vet jeg ikke ennå :)

 

---

 

EDIT: Gjorde ferdig brua og "nøtta" sist økt, og har limt sammen emne til skruesnekka på toppen. Kommer til å starte på saginga i morra!

 

 

post-117620-1266241500_thumb.jpg

 

Endret av Beges
Lenke til kommentar

Jeg lurte bare på hvorfor du kaller det en psalmodikon når du gjør så betydelige endringer og egentlig lager din egen avart av siter, slik jeg har forstått at en siter er, i hvert fall, altså et strengeinstrument der strengene ikke går utenfor lydkassen.

 

Det blir spennende å se hvordan den vil se og høres ut til slutt. Unikt blir det nok i hvert fall :) Hva slags strenger skal du bruke?

Lenke til kommentar

Åh, nå. Det er vel et like godt navnt som annet? :p Jeg vet ikke hva annet jeg skulle kalt det. Det er tross alt basert på en latvisk versjon (giga) av det norske psalmodikonet , så instrumentet er ikke akkurat en historisk rekonstruksjon. En fortolkning av en fortolkning.

 

 

 

Kommer til å bruke de tre høyeste kontrabasstrengene, fikk kjøpe et prøvesett fra fabrikk av en perofesjonell fiolinmaker her i byen (100,-). Om prototypen leverer godt nok ved første montering kan det hende jeg går til innkjøp av et ordentlig sett med strenger :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 4 uker senere...

Endelig fått på første streng på instrumentet! Hele instrumentet er "ferdig" og kan ses nedenfor. Jeg mangler å slipe ned hodet på stemmeskruene og overgangen mellom snekke og instrumentkropp. I tillegg bør jeg forme nøtta og strengeholderen noe. Kanskje jeg dreier en ny knott som holder strengene på plass (vises ikke på bildet, dessverre).

Ganske flat lyd, men har ikke fått prøvd med bue ennå. Gleder meg til å jobbe mere nå :D

 

Psalmodikon_WIP_4_by_Jardar.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...