Gå til innhold

Spørsmålet om panelovner


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg og kona har nettopp flyttet inn i en leilighet som ble bygget rundt 1991, og panelovnene i stua/kjøkkenet ble også satt inn da, de blir nå rundt 19 år gamle, og vi lurer rett og slett på om det er verdt pengene å kjøpe ny panelovn, i forhold til hva det koster med strøm per i dag.

 

Vi bruker to 1000 watt panelovner, og på den ene ser det ut til at termostaten er gåen da vi må skru ovnen på maks, for at den holder en temperatur på rundt 20 grader.. Derfor tenker vi at vi sikkert hadde spart penger på å kjøpe en ny 1000 watt, eller 1200 watt panelovn, ved at de ville brukt mindre strøm i etterkant av kjøpet.

 

1000 Watten koster ca 500 med termostat, og 1200 watten koster ca 1000 uten.. (blir noe sånt som 1200 kr med mekanisk termostat). Og jeg lurer rett og slett på om noen vet noe om dette? Om dere tror forbruket ville gått såpass ned at vi har spart inn de 500/1000 kronene på kjøpet, i strømutgifter iløpet av et år eller 2?

 

Takk for all svar og hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil nok spare en god del strøm med nyere ovner, men er jo også bedre med tanke på brann sikkerhet. Har skjed mye på 19år. Og de er sikkert også ganske fulle av støv og skit. Kan jo også legge i noen lapper til og få noen med nattsenking.

Endret av Zx45
Lenke til kommentar

I en panelovn blir all strømmen omdannet til varme. Hvis ovnen bruker 1000W, gir den 1000W varme. Hvis du kjøper en ny ovn som bruker 1000W gir den også 1000W varme. (Med mindre du har funnet en ny metode for å få ut mer energi enn du bruker.)

 

Så den eneste måten å spare strøm med panelovn er å slå den av.

 

-Simen

Lenke til kommentar
I en panelovn blir all strømmen omdannet til varme. Hvis ovnen bruker 1000W, gir den 1000W varme. Hvis du kjøper en ny ovn som bruker 1000W gir den også 1000W varme. (Med mindre du har funnet en ny metode for å få ut mer energi enn du bruker.)

 

Så den eneste måten å spare strøm med panelovn er å slå den av.

 

-Simen

Vel, ikke helt. Logikken din tilsier at det er riktig, men i praksis så er det feil.

 

Selvsagt er 1000W det samme som 1000W. Men erfaringsmessig generellt ved oppvarming av hus så kreves det mindre effekt for å varme opp huset når du bruker panelovner med kontinuerlig elektronisk regulering enn hvis du bruker gammeldagse panelovner med mekanisk klikk termostat.

 

Både fordi ovnen holder jevn temperatur og fordi elektroniske termostater har nattsenking. Du sparer mye energi på å senke temperaturen 4 grader om natta når du ikke har behov for de 4 gradene. Det er pga større temperaturforskjell blir større varmetap gjennom ytterveggene og mer bortkastet energi.

 

Så ja, hiv ut de gamle panelovnene dine og inn med nye. I lengden vil du spare på det.

Lenke til kommentar

Dersom du vurderer oppussing av leiligheten i nær framtid har jeg et kjempegodt tips til deg som ikke koster all verden:

Dersom du skal legge laminatgulv i oppholdsrom (stue, kjøkken, etc), kan man legge en varmefolie under dette som gir en behagelig varme. Jeg la en folie som kalles Flexwatt på stue, kjøkken og gang på samlet 2200 watt. Folien jeg la avgir ca 60watt effekt pr kvadratmeter dersom folien legges kant i kant slik leggeanvisningen sier. Hele gulvarealet er koblet opp mot en kraftig termostat med gulvsensor. I tillegg er den programmert til å senke temp mens jeg er på jobb.

 

Gulvvarme vil gjøre at du kan senke lufttemperaturen et par grader uten at du føler det kjøligere. Samtidig som du trolig vil spare litt strøm.

Beregn ca 400,- kr pr kvadratmeter gulv dersom du legger gulvet selv. Elektriker skal nok ha sitt for å koble opp egen kurs til dette, men jeg mener det er verdt det på sikt.

(husk verdiøkningen av boligen/leiligheten dersom du senere vil selge)

Lenke til kommentar
Både fordi ovnen holder jevn temperatur og fordi elektroniske termostater har nattsenking. Du sparer mye energi på å senke temperaturen 4 grader om natta når du ikke har behov for de 4 gradene. Det er pga større temperaturforskjell blir større varmetap gjennom ytterveggene og mer bortkastet energi.

 

Så ja, hiv ut de gamle panelovnene dine og inn med nye. I lengden vil du spare på det.

Hvilke elektroniske termostater snakker du om her? Jeg lette etter dem sist gang jeg kjøpte panelovner uten å finne dem. Hjemme har jeg nattsenking ved to metoder; 1)skru ovnen helt av med tidsbryter eller 2)gå rundt og stille termostaten selv.

 

Utstyr som gjør dette automatisk *burde* kunne skaffes overalt og koste en 100-lapp per ovn men jeg har ennå til gode å finne det noe sted(alltid like moro å se Enova anbefale automatisk nattsenking når det ikke er å få tak i for vanlige folk)

 

 

Presisering: Sist gang jeg kjøpte panelovner er kun 3 år siden og da var 'avanserte' funksjoner som dette noe som gjerne doblet prisen på ovnen, i tilegg til at det så ut til å være permanent utsolgt. Enkelt utstyr til ettermontering fantes ikke den gangen og ser heller ikke ut til å finnes i dag. Noe ala dette(men men automatisk nattsenking) :http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=136185351 burde kunne selges for en hundrelapp eller to men i praksis må man tilkalle elektriker og/eller bytte ut alle eksisterende panelovner.

Endret av Kahuna
Lenke til kommentar

Hmm, vi har panelovner med elektronisk termostat nattsenking i huset til pappa og det er 15 år gamle ovner... Og har monterert det på jobben mange ganger (er elektriker). Så høres litt rart ut at det skal være vanskelig å finne.

 

Trodde det bare ble solgt ovner med nattsenking og elektronisk termostat nå. Klikktermostater er vel ikke å få tak i lenger nesten siden ingen vil ha det (uøkonomisk).

Lenke til kommentar
Hmm, vi har panelovner med elektronisk termostat nattsenking i huset til pappa og det er 15 år gamle ovner... Og har monterert det på jobben mange ganger (er elektriker). Så høres litt rart ut at det skal være vanskelig å finne.

Hvor mye koster det sa du? Jeg sjekket prisen på den slags for noen år siden og det var snakk om flere tusenlapper for hele huset. En dings man kan ettermontere på eksisterende ovner burde ikke koste mer enn 100 kroner men såvidt jeg vet eksisterer det ikke engang.

 

 

Trodde det bare ble solgt ovner med nattsenking og elektronisk termostat nå. Klikktermostater er vel ikke å få tak i lenger nesten siden ingen vil ha det (uøkonomisk).

Elektronisk termostat finner du ca overalt nå, nattsenking må du nok lete etter.

 

 

Jeg har forstatt ikke fått noen tilfredstillende forklaring på hvorfor de gamle bimetalltermostatene skal være uøkonomiske (men jeg har støtt på mange selgere som har hevdet at nye ovner er mer effektive enn gamle, på tross at begge har 100% nominell effektivitet)

Lenke til kommentar

Hva slags ovn har du? De fleste vanlige ovner kan du bare plugge ut termostaten som står i og sette inn en med nattsenking. Gjelder ihvertfall Glamox og Nobø, har ikke sjekket med andre.

 

Mener å huske at en elektronisk termostat med nattsenking koster typisk 400-500 mens en uten koster 100-200 pr stk.

Lenke til kommentar
Jeg har forstatt ikke fått noen tilfredstillende forklaring på hvorfor de gamle bimetalltermostatene skal være uøkonomiske (men jeg har støtt på mange selgere som har hevdet at nye ovner er mer effektive enn gamle, på tross at begge har 100% nominell effektivitet)

Elektroniske er raskere og mere presise. dvs at temperaturen svinger mindre.

 

En bimetall svinger kanskje pluss minus 2 grader mens en elektronisk svinger kanskje pluss minus 0,5. Dvs at hvis du setter en bimetall på 22 grader vil den innimellom komme ned i 20 grader som gjerne er kaldt nok til at du skrur den opp et par grader for ikke å fryse.

Dermed holder den en snittemperatur på 24 grader noe som krever mere strøm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...