Gå til innhold

Lage veksleautomat med PLS - DUSØR!


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg driver med diverse automater, og ønsker nå å bygge en veksleautomat utifra deler jeg har liggende.

 

Jeg har et elektronisk mynt- og seddelinnkast, samt 3 stk hoppere (myntkasser som gir penger ut til brukeren).

 

Disse fungerer slik at de har en kanal pr. mynt eller seddel. Dette vil da si at dersom noen putter på en mynt eller seddel, så vil det komme en puls på en ledning + jord. I myntinnkastet sitt tilfelle da, så dersom du putter på en 5kr, så kommer det en puls på ledning 1 + jord. Putter du på en 10 kr så kommer det en puls på ledning 2 + jord, putter du på en 20kr så kommer det en puls på ledning 3 + jord. Seddelinnkastet fungerer på samme måte.

 

Jeg ønsker altså å lage en veksleautomat. Når folk putter på en mynt eller seddel, så skal de kunne veksle til enten 1, 5 eller 10kr.

 

Etter at PLS'en har fått en puls inn, så må den sende pulser ut. Dersom du feks putter på en 5kr og ønsker å veksle til 1kr, så må den sende 5 pulser ut til hopperen. Da vil det komme 5 kronestykker ut av maskinen.

 

For å gjøre det hele enda litt vanskeligere, så vil jeg koble til 3 trykkbrytere med teksten "1kr", "5kr" og "10kr" på, som brukeren må trykke på etter at de har puttet på penger, for å velge hva de ønsker å veksle til.

 

I tillegg til dette så må det være en begrensing her. Dersom du putter på en 200lapp, så kan du bare veksle til enten 5 eller 10 kr (ikke 1kr) - da det blir litt mye med 200 kronestykker. Det blir altså slik:

 

5 kr --> veksling til 1kr

10 kr --> veksling til 1kr eller 5kr

20 kr --> veksling til 1kr, 5kr eller 10kr

 

50 kr --> veksling til 1kr, 5kr eller 10 kr

100 kr --> veksling til 5kr eller 10kr

200 kr --> veksling til 5kr eller 10kr

 

 

Har sett på diverse PLS'er, og har sett blant annet på PICAXE - noen som vet om denne er grei?

 

Jeg trenger altså et kort med 9 innganger (3 kanalar myntinnkast + 3 kanaler seddelinnkast + 3 trykkbrytere) og 3 utganger (3 stk hoppere (myntkasser).

 

Jeg gir DUSØR - 500kr til den som har lysst å programmere dette. Er sikkert ikke så mye arbeid for de som kan dette :-) Noen som har lysst å ta på seg oppgaven?

Endret av twarr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

 

En PICAXE vil helt sikkert kunne brukes til slik, men hvis jeg skulle ha laget noe slik ville jeg brukt en Arduino, rett og slett fordi det er det jeg er mest vant til.

 

Jeg kan sikker hjelpe deg med et program til en slik, om jeg skal ha så mye penger for det er vel ikke sikkert..

 

Ser med en gang noen utfordringer:

- Hva skjer hvis noen legger på en 50-lapp, trykker på 1 kr og det bare er igjen 40 kronestykker i automaten?

- Er det mulig å legge på flere mynter før man velger hva man vil veksle til?

 

 

-Simen

Lenke til kommentar

Hei!

 

Det med at det bare er 40 kronestykker igjen er ikke et problem, da hopperen blir fyllt opp hver morgen og har stor kapasitet (1300 mynter).

 

Det med å legge på flere mynter før man veksler kan løses på to måter. Den ene er et stort klistermerke på automaten der det står "PUTT PÅ KUN EN MYNT ELLER SEDDEL FØR DU VEKSLER" eller noe i den duren. Alternativ 2 - det beste alternativet - er om PLS'en hadde hatt mulighet for å telle. At den visste hvor mye hver inngang har som verdi, og dermed kan telle hvor mye credit der er. Er dette mulig?

Lenke til kommentar

Alt er selvfølgelig mulig. Jeg tror løsningen med å telle penger etterhvert som legges på er den beste.

 

En Arduino og PICAXE er ikke det som vanligvis kalles PLS. En PLS er større, dyrere og brukes normalt i industrien. For eksempel en slik en: http://www1.elfa.se/elfa~no_no/go.jsp?s=no-no&a=48D80E2E0BB1479DE10000000A0A036A ://http://www1.elfa.se/elfa~no_no/go.j...0000000A0A036A .

 

Jeg har noen flere spørsmål:

- Hvor lang er en puls fra mynt/seddel-innkastet? Hvor høy spenning?

- Hvor lang må pulsen til hopperen være, hvor lenge mellom hver puls?

- Hvilken spenning må pulsen til hopperen være, og hvor mye strøm trekker den?

 

-Simen

Lenke til kommentar

Vet at pulsen er 100ms, og tror at den er 0V (skal ikke si dette sikkert). Fungerer vel på samme måte som å sette ledning mot jord (trykkbryter feks) går jeg ut ifra.

 

Pulsen til hopperen skal også være 100ms. Hvor lenge mellom hver puls er jeg ikke sikker på, dette kan jeg finne ut. Den er også 0V. Hopperen blir forsynt med strøm fra ekstern strømkilde, så den trenger kun å få pulser for å gi ut penger.

Endret av twarr
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...