Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

2 stk med samme IP i nettverket


Anbefalte innlegg

her hvor jeg bor er vi koblet opp i et lite lokalt nettverk, dette nettverket er kobla til en server som er kola til internett.

For å bli med i internett moroa må en betale en mer eller mindre stor sum.

Det jeg nå lurer på om det på noen måte er mulig at jeg kan bruke IP adressen til en av romkameratene mine slik at jeg også kan få tilgang til internett, og da tenker jeg på når begge er logga på nettverket samtidig.

 

Det er greit nok at jeg låner IP'n hans noen ganger og surfer på nettet, men det hadde vært litt kjekt om begge to kunne vært på samtidig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
her hvor jeg bor er vi koblet opp i et lite lokalt nettverk, dette nettverket er kobla til en server som er kola til internett.

For å bli med i internett moroa må en betale en mer eller mindre stor sum.

Det jeg nå lurer på om det på noen måte er mulig at jeg kan bruke IP adressen til en av romkameratene mine slik at jeg også kan få tilgang til internett, og da tenker jeg på når begge er logga på nettverket samtidig.

 

Det er greit nok at jeg låner IP'n hans noen ganger og surfer på nettet, men det hadde vært litt kjekt om begge to kunne vært på samtidig.

 

Det burde dere kunne fikse glatt med en billig router.

Lenke til kommentar

OK! Dere har flere muligheter!

 

1. Kjøp 2 nettverkskort til, et til hver maskin, så setter dere opp en proxy server på den maskinen som har internettilknytning. Dere setter opp et lokalt nettverk mellom deres to maskiner med en krysset TP kabel. Bruk ip adresser fra en privat gruppe som ikke er i bruk (10.0.0.0 - 10.255.255.254, 172.16.0.0 - 172.31.255.254, 192.168.0.0 - 192.168.255.254). Så setter dere opp at den maskinen som ikke er på internet skal knyttes til internet via proxy serveren, bruk da ip adressen på nettverkskort nr. 2 og portinformasjon finner dere i programinformasjonen. Kan laste ned mangen gratisversjoner av ulike proxyservere fra www.download.com

 

2. Kjøp 2 nettverkskort til, et til hver maskin, så installerer dere et Nettverks OS på maskinen med internettilknytning (Linux, Windows 2000 Server, Advanced Server eller Windows Server 2003, Unix eller Novell (sikkert flere også)

Sett serveren opp til å kjøre routing mellom nettverk, så er det bare å kjøre i vei! Finner nok ut av det, ganske enkelt!

 

3. Kjøp en router som har 2 ethernet interface, sett opp router til å route mellom interfacene. Problemet her er at det er ikke så lett å få tak i en router med to ethernet interface, bortsett fra Cisco, som forøvrig er styggbra merke, men de er ikke noe for nybegynnere, men om dere får tak i en cisco router med 2 ethernet interface kan jeg godt snakke dere gjennom en installasjon av denne. Private Message meg, så skal jeg hjelpe. Proglemet er at en ny cisco router koster masse. Får ofte tak i billige på Qxl.no - Viktig at det er 2 ethernet interface. Kan også her være en fordel å ha 2 nettverkskort om dere ønsker å ha litt hastighet ut på lokalnettverket. Eventuelt fastethernet på routeren, dette koster ofte enda mere. Men let litt skal dere se at dere finner det! I tillegg må dere ha en switch eller en hub! Eventuellt 3 ethernet interface på routeren.

 

Lykke til!

 

-Chief- :woot:

Lenke til kommentar
Har dere winXP kan han dele ut sin oppkobling til deg svært enkelt! Eneste han trenger er et extra nettverkskort som går til din pc...

 

Må si denne høres mest interessant ut hittil..

Nå har jeg Asus A7N8X Deluxe og dette har jo to nettverkstilkoblinger, kan jeg utnytte disse slik at vi kan dele oppkoblinga?

Lenke til kommentar
Har dere winXP kan han dele ut sin oppkobling til deg svært enkelt! Eneste han trenger er et extra nettverkskort som går til din pc...

 

Må si denne høres mest interessant ut hittil..

Nå har jeg Asus A7N8X Deluxe og dette har jo to nettverkstilkoblinger, kan jeg utnytte disse slik at vi kan dele oppkoblinga?

 

Problemet her er at ofte er det nettverket dere er koblet opp til som har default gateway mot WAN et 192.168.0.1 nettverk, og av en eller annen grunn er det også det Windows XP krever at dere bruker som lokal nettverk mellom de maskinene som skal dele internet. Og da blir de en adresse konflikt der. Kan ikke route mellom 2 nettverk som er i samme ip adresse gruppe, ettersom det da blir sett på som et og samme nettverk, og alt vil da gå i stå!

 

-Chief- :woot:

Lenke til kommentar

Kjøp deg en router samt en hub eller enda bedre en switch.

 

Du sier ikke noe om åssen linje du har, hvis det er snakk om ngt så trenger du ikke en router kun switch, koble adsl boksen til uplink i switchen og pcene til de andre portene i switchen,

 

Har dere telenor eller en annen som er pppoe basert trenger du helst en router som støtter dette for da kan routeren være online hele tiden også deler den ut lokale iper via dhcp til deres maskiner som er koblet til switchen.

 

Hvis dere ikke vil innvestere i router og switch trenger du kun et ekstra nettverkskort til en maskin med xp eller linux. Finnes programmer som setter dette opp relativt enkelt, søk på google

 

-

 

Thorsan

 

Edit: Vi gjør det enkelt eller hva?

 

Mener det bør holde med denne jeg har denne koblet til adsl hos foreldra mine som da har telenor adsl....

 

http://komplett.no/k/ki.asp?action=info&p=...19&GrpID=2&s=pl

Lenke til kommentar

Hvis du har en gammel PC, 2 nettverkskort og en hub eller switch kan du sette opp en firewall med NAT som du kan bruke for alle maskinene.Som firewall-software anbefaler jeg SmoothWall da den er enkel å sette opp.

 

Oppskrift:

1) Last ned fra www.smoothwall.org

2) Installer 2 nettverkskort i en PC (må ha CD-rom og HD også)

3) Installer SmoothWall og sett den ene IP'n dere har fra før på det RØDE interfacet

4) Sett opp det GRØNNE interfacet med ip (eksempelvis) 192.168.0.1

5) Aktiver DHCP-server i SmoothWall til å dele ut ip i range 192.168.0.100 til 192.168.0.200 - da kan du koble på 100 PC'er

6) Koble det GRØNNE interfacet i firewall-pc til hub/switchen

7) Koble deres egne pc til samme hub/switch og sett de til å benytte DHCP

8) Happy surfing!

Lenke til kommentar
Hvis du har en gammel PC, 2 nettverkskort og en hub eller switch kan du sette opp en firewall med NAT som du kan bruke for alle maskinene.Som firewall-software anbefaler jeg SmoothWall da den er enkel å sette opp.

 

Oppskrift:

1) Last ned fra www.smoothwall.org

2) Installer 2 nettverkskort i en PC (må ha CD-rom og HD også)

3) Installer SmoothWall og sett den ene IP'n dere har fra før på det RØDE interfacet

4) Sett opp det GRØNNE interfacet med ip (eksempelvis) 192.168.0.1

5) Aktiver DHCP-server i SmoothWall til å dele ut ip i range 192.168.0.100 til 192.168.0.200 - da kan du koble på 100 PC'er

6) Koble det GRØNNE interfacet i firewall-pc til hub/switchen

7) Koble deres egne pc til samme hub/switch og sett de til å benytte DHCP

8) Happy surfing!

 

Sånn jeg har forstått dette programmet så er det et Linux program, evt et standalone program!!

 

-Chief- :woot:

Lenke til kommentar

Sånn jeg har forstått dette programmet så er det et Linux program' date=' evt et standalone program!!

[/quote']

 

Det er en router/brannvegg linuxdistro som er liten og lett og få opp og gå.

Den er en av de få slike minidistroer som også støtter ISDN for de som ikke har bb.

Lenke til kommentar
mulig du må nappe ut nettkortet hans og sette det i routeren i tilfelle maskinene gjenkjennes på MAC-adresse.

 

Og hvordan tenkte du at dette skulle løses?? Har du i det hele tatt sett en router??

 

-Chief- :woot:

 

 

men har du sett alle rutere som finnes?

 

en ruter kan være en helt vanlig maskin med programvare som styrer selve rutinga. her kan man sette i nettverkskort til man blir blå. noen få bredbånds-modem er låst mot ei spessiell mac-adresse, og det vil da som Torbjørn sier, være nødvendig å sette nettverkskortet hans i den ruteren.

 

men en ruter kan være så mangt. det finnes også rutere(hardware) som benytter seg av vanlige isa/pci nettverkskort. fordelen her er jo da klar, man er ikke begrenset til vanlig ethernett(for eks). forran meg her nå har eg en genial liten boks. den er hvit, har tre PCMCIA spor, er liten, og kommer med veggfeste og 220V/12V strømforsyning. i disse tre PCMCIA sporene kan man sette i hva man begjærer, om det er vanlig 10/100 ethernett, eller trådløse kort(11/22/54 osv).

 

så mitt spørsmål er, hvilken ruter har DU sett? :lol:

 

:woot:

Lenke til kommentar

først og fremst må jeg si at det finnes mange måter å løse dette problemet på, men jeg ville kanskje ha satsa på en NAT router:

 

dette vil si at både du og kameraten din må være koblet til denne routeren, når det er gjort får du og kameraten din en "logisk" ip adresse ( f.eks 0.0.0.1) som lagres hos denne NAT routeren, men selve routeren får en "fysisk" ( altså en ordentlig ip adresse som eks: 192.189.189.3 ) ip adresse.

 

denne routeren vil da ta seg av deres bruk opp mot internett, det den gjør er å tar imot deres data pakke som dere sender, erstatter deres logiske ip med hans egen fysiske, og sender pakken ut mot internett, når han får inn pakken igjen har han en tabell inne bygget der han ser hvem som sendte hva, og returnere pakken til riktig bruker.

 

dette er den mest enkleste og beste måten jeg kan komme på. men som sagt det finnes mange måter.

 

lykke til :)

Lenke til kommentar
dette er den mest enkleste og beste måten jeg kan komme på. men som sagt det finnes mange måter.

 

Eh? To nettverkskort i WinXP er vel enklere?? Alltid skal folk lage store saker av små problemer... servere/ rutere osv... Mannen har to nettkort (Integrert) og skal ha EN til pc på internett!

 

Velg den koblingen som går ut til internett, velg:

egenskaper-->avansert---> Dele internett

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...