Gå til innhold

Kjøpe "normalzoom" til 7D, eller vidvinkel?


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har pr. dags dato noen objektiver jeg kommer til å beholde til mitt EOS 7D kamerahus.

- Canon 24-70mm f/2.8 USM

- Canon 70-200mm f/2.8 IS USM

- Canon 50mm f/1.4 USM

 

Jeg har også div. andre objektiver, men noen av disse selges

 

Nå nærmer motorsport sesongen seg med stormskritt og åpnes i helgen med iskjøring i Sigdal.

Jeg vil være der om to uker og fotografere hele treffet, etterfulgt av banetreff og messer rundt om i landet.

 

70-200mm tar seg av fotograferingen av kjøring på bane, så det er i boks.

Jeg er på utkikk etter et objektiv til fotografering av "Alt det andre"; Biler i depoet, sjåfører / førerprofiler, etc. etc.

Dette vil i tilleg også være objektivet som blir mest brukt på kameraet, og 24-70mm er forsåvidt fin til dette selv om jeg ikke har fått brukt det på 7D'en enda. Ulempen er jo at jeg kanskje ikke får gått langt nok ned på vidvinkelsiden som kunne vært fint og skapt en del fine bilder.

 

Alternativene jeg har vurdert er;

- Beholde 24-70mm og anskaffe et Canon EF-S 10-22mm f/3,5-4,5 USM vidvinkel objektiv.

Ulempene her vil jo være at jeg er nødt til å bytte objektiv innimellom, alt fra 70-200, 24-70, og kanskje ned til 10-22 innimellom.

 

- Anskaffe et av følgende objektiver og "sette til siden" 24-70mm:

Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM II

Canon EF 17-40mm f/4.0L USM

 

Dette er altså til et crop-kamera, og 17mm kan jo fungere godt i dette tilfellet.

Ulempen er jo at det ikke er IS på 17-40mm objektivet. Det er det heller ikke på 24-70mm som jeg allerede har, men som sagt har jeg ikke fått prøvd dette skikkelig på 7D'en enda. Det er kanskje ikke noe problem med stor blender og godt nok lys?

 

Jeg er også svært glad i L-objektivene på grunn av god konstruksjon og generelt god kvalitetsfølelse.

Jeg er på en annen side glad i stor blender, som 17-55 objektivet har. Ulempen er kanskje en noe svakere konstruksjon og kvalitetsfølelse.

 

 

Innspill mottas med takk :)

Håper jeg ikke forklarte meg for uklart eller klønete. Sitter i koma etter en lang og slitsom dag.

Endret av LarsFromasj
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er du fornøyd med 24-70mm f/2.8L USM og føler deg komfortabel med en vekt på nesten 1 kg på normalzoomen din, så bør du jo definitivt beholde den og spe på med EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM. 24-70mm gir deg det bittelille ekstra til portretter. Kjekt, men 70mm vil du jo ha uansett.

 

Hvis du derimot vil prioritere færre objektivbytter, på bekostning av litt dårligere byggekvalitet, så er EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM er særdeles godt valg. Du får da samtidig et vesentlig lettere objektiv. Spørsmålet er jo om 17mm er vidt nok..?

 

Med sistnevnte valg vil du jo faktisk gå tilnærmet i null (dersom du selger 24-70mm f/2.8L).

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...