Gå til innhold

En parabol, 2 tv'er


Anbefalte innlegg

Hei

Har nettopp kjøpt meg tv til soverommet og har en digital tuner i stua. Lurte på om det er noen muligheter for å "splitte" slik at jeg får signalet til soverommet uten å kjøpe en til dekoder? (de er for dyre)

 

Husker noen som på de gamle analoge dekoderene som la en kabel fra dekoder til tv, men da måtte du se på det samme programmet på begge tv'ene. Er dette fortsatt mulig, hvilken type kabel?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

du må ha et dual haud på parabolen (den lille boksen) det vil me andre ord sei at du må ha to ledninger fra parabolen og ein tuner på stua og ein på soverommet. :o

 

det finst sikkert fleire løysninga.

du kan no stikke på elkjøp eller en lignende butikk å snakke med dei om det har nokon godt forslag

Lenke til kommentar

Jeg har "voldtatt" min tuner med det meste av signalfordeling.

Kjører Scartutgang 1 til hoved TV.

Scartutgang 2 til VCR. På denne har jeg en forgrener og en trådløs TV sender (Se elkjøp) som er koblet til TV nr. 2 Denne kan jeg bruke fjernkontrollen på, slik at jeg har full kontroll fra rommet hvor mottageren står.

Scartutgang 3 går til en analog tuner. Denne tuneren er forøvrig tilkoblet til LNB loop-through.

 

Så har man en analog UHF utgang. Det er denne som er billigst å bruke, hvis din tuner har det?

Til denne har jeg strekt ut vanlig Coax som jeg også har koblet til TV nr. 2. Like god bildekvalitet som på den trådløse senderen.

 

Felles for alt dette, og ALLE andre løsninger med 1 tuner, er at du kun kan se på 1 kanal om gangen. Står tuneren i stua på Discovery, så står står den på Discovery i resten av huset også.

 

Skal du har 2 tunere (som du ikke skal) og kunne bruke disse uavhengig av hverandre, så må du ha twinhode som nevnt lenger opp.

Det finnes også noen få tunere på markedet med "2 tunere" innebygget, men de er dyre, og du må likevel ha et twinhode.

Lenke til kommentar
Før var tunerne analoge. Da kunne man splitte signalet med en vanlig coax kabel. Nå som det er digitalt må du ha 1 stk. tuner for hver tv.

Det var da en merkelig påstand. Analog eller digitalt, signalet inn og ut av tuneren er akkurat det samme. Hvis du tenker på å splitte antennesignalet så må du ha 2 tunere. Splitter du videosignalet så får du samme bildet.

Men det er sikkert forskjell på dekodere hvilken type utgang(er) de har (kompositt, SVideo, RGB).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hm... blir ikke klok av dere.

 

Men, har et annet spørsmål, angående dreambox tuneren som er på markedet nå (dreambox.no) Den skal være linux på og kobles til nettverket hjemme. Vil det da si:

 

Tuner -> Nettverk -> alle datamaskinene -> TV UT -> Mange TV'er?

eller?

 

forresten, er det noen som har dreambox og er det så lett å hacke kanaler som det virker til?

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...