Gå til innhold

IBM 120 GB Disk død


Anbefalte innlegg

Hei !

 

Min 1 1/2 gamle IBM 120 gb hardisk døde plutselig fra meg idag når jeg førte over noen musikk filmer fra en eldre hardisk. Jeg restartet maskinen ihåp at dette var bare midlertidlig. men nei. Det finnes ikke tegn til liv disken. Den spinner ikke opp.

 

Dette er ganske frustrerende. Her har jeg familie filmer som jeg har redigert og masse bilder fra flere år tilbake. Jeg tok backup for 3 måneder siden, men det er mye nytt som er lagt inn siden da.

 

Det har aldri vært noe problem med disken tidligere. Noen som kan tenke seg hva som har skjedd ? Hva kan jeg gjøre ? Er all data tapt ? Er dette en garanti sak ?

 

mvh

 

Jan-Tore Fure

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei !

. Noen som kan tenke seg hva som har skjedd ? Hva kan jeg gjøre ? Er all data tapt ? Er dette en garanti sak ?

 

 

Sikkert disken som er død, noe som i og for seg kan skje av og til, men litt oftere med IBM enn andre disker, har man intrykk av iallefall. Trur ikke du kan regne med å få data tilbake, med mindre du sender disken til IBAS eller .no, men slikt koster penger... Skulle nok være en garantisak, bare henvend deg til de du kjøpte disken av, så får du sikkert ny disk ifra forhandleren.

 

MVh

Lenke til kommentar
Den spinner ikke opp sier du.  Jeg ville sjekket om den får strøm først.

Testet nesten alle strøm tilkoblingene i maskinen bare for å være på den sikre siden. Den får strøm. Disken er heilt død, det kommer ikke noe lyd fra den, så jeg regner med at den ikke spinner opp :wink:

 

Trur ikke du kan regne med å få data tilbake, med mindre du sender disken til IBAS eller .no, men slikt koster penger.

Har hørt at det koster penger ja.

Reiser til forhandler i morga i den tro at jeg får byttet den til en ny disk. Vil det være lurt å kjøpe en annen type disk ? Et annet merke ?

 

mvh

 

Jan Tore Fure

Lenke til kommentar
Siden den er død, prøv "fleksnes" metoden. Gi den litt juling. Man vet aldri...  :roll:

Tanken har streifet meg, men lite trolig at det vil hjelpe noe spesielt :)

Er hvertfall en erfaring rikere.. Ny regel.. Ta regelmessig backup..

 

Hvor ofte er det nødvendig å bytte ut en Hardisk ? De lever ikke evig.

Lenke til kommentar
Tja si det, når de tar kvelden vil eg tro

Ja det høres logisk ut.

 

Finnes det et program der det er mulig å ha litt oversikt over hardisken ? Hvor lenge den kommer til vare osv ?

 

Det er merkelig at en hardisk bare skal slutte å fungere på denne måten. Uten noen forvarsel på at det snart er slutt :(

Lenke til kommentar
Finnes det et program der det er mulig å ha litt oversikt over hardisken ? Hvor lenge den kommer til vare osv ?

 

Siguardian må være det nærmeste du kommer.

 

Det er merkelig at en hardisk bare skal slutte å fungere på denne måten. Uten noen forvarsel på at det snart er slutt  :(

 

Det skjedde min 30GB 75GXP også. Ett eller annet stoppa, for disken spant aldri opp igjen. Møkkamotor, eller hva det nå var...skulle gått an å satt inn ny! (helst uten å ødelegge disken)

Lenke til kommentar

 

Siguardian må være det nærmeste du kommer.

Takk. Nå blir det kanskje mulig å redde litt før hardisken en gang går i grus.

 

Det skjedde min 30GB 75GXP også. Ett eller annet stoppa, for disken spant aldri opp igjen. Møkkamotor, eller hva det nå var...skulle gått an å satt inn ny! (helst uten å ødelegge disken)

Sikkert det samme som har skjedd med min IBM. Den sluttet å spinne. Det er vel ikke en umulighet å fikse ? Kan tenke meg det vil koste sjorta

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...