Gå til innhold

Bankapplikasjon med baktanker


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Siden vi har BankID her i Norge, så er det vel ikke no stress for oss? Mener att den "nettbank" brikken generere ett one-time-password, ergo er koder du allerede har brukt, verdiløse :)

 

Correct me if I'm wrong

 

Saken er at også disse kodene kan misbrukes. Dersom noen setter opp en "fiskeside", vil den typisk være koblet opp slik at den til en viss grad speiler den faktiske nettbanken du har. Dermed logger du inn på vanlig måte, og får se innholdet slik du er vant til å se det. Det er vanlig at man må bruke nye koder for ting som skal gjøres utenfor rutine i nettbanken. Efaktura betales ved å trykke på én knapp en gang. Men skal du betale en fysisk regning må du ofte godkjenne betalingen med en ny kode. Disse kodene kan også benyttes til å logge inn på nettbanken, siden de kommer fra samme kodeverktøy. En fishingside vil som regel bruke den første koden du oppgir til å vise deg innholdet i nettbanken din - men alle påfølgende koder du legger inn samles opp på nettstedet. Det ser ut som om de blir brukt og betalingen utført - men i virkeligheten ser ikke nettbanken din noe til det du gjør etter at du har logget inn.

 

Nå må jeg ærlig innrømme at jeg er usikker på eksakt hvordan bankID og bruken av java-applikasjonen spiller inn på dette, men dette har iallfall vært måten kriminelle har omgått sikkerhetsverktøyet på tidligere.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

hvilken "beskyttelse" finnes mot disse onde programmene? er det noe vi kan se eller merke at den ikke er som den skal?

Hva med dette?

Jeg ser aldri hvorfor noen skulle bruke en APPLIKASON laget av privatpersoner til å få tilgang til banken? :hmm:

 

Nå er ikke App Store så ille likevel?

 

:)

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...