Gå til innhold

TØH - Bra nok?


Romanus

Anbefalte innlegg

Hei! Takk for svar!

 

En ting jeg har lurt litt på er hvor TØH-studentene kommer fra? Er det en klar overvekt av trøndere, eller er det en del folk der fra andre steder i Norge også?

 

Det er litt flere trøndere enn folk fra andre landsdeler, men det må man forsåvidt forvente. Det er ingen klar overvekt. Det er folk fra store deler av landet foruten Sør-Norge (Øst- og Vest-Agder). Det er heller ikke sånn at de som er fra Trondheim kun henger med sine "gamle" venner fra Trondheim (en tendens man finner i f.eks. Oslo) og ikke er interessert i å bli kjent med nye folk på skolen. Det er hvertfall min erfaring :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gå for NHH hvis du kan. Den faglige kvaliteten er rett og slett høyere og bedre, og hvis du setter utdanniningen først er det veien å gå. Bedre utvekslingsmuligheter, bedre undervisning, og at du har gått NHH bachelor gir deg en fordel på master (større nettverk, innarbeidet arbeidsmetoden på NHH etc.). Jeg flyttet fra Trondheim for å gå NHH, og kan ikke si at jeg angrer på det. Hvis du ikke engang har noe forhold til byene bør det være et lett valg. Både Trondheim og Bergen er gode studentbyer.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei, kult å høre at du tenker på TØH - går første året bachelor her selv.

 

Det er, har alltid vært, og kommer alltid til å være en slags rivalisering mellom BI og offentlige høyskoler/universiteter innenfor økonomiutdannelse. Det vi har fått høre av bedriftsledere som har vært på besøk hos oss er at det ikke har så mye å si om du tar master på TØH, BI eller NHH. Det er ikke til å komme unna at NHH ligger hakket over TØH og BI, men jeg tror de to sistnevnte ligger nokså likt.

 

For å komme inn på masterstudiet på TØH må du ha mellom B og C i snitt, mens det er ca B på NHH (i fjor - kan variere fra år til år). Det er heller ikke noe problem å ta 3 år i Tr.heim for så å søke seg over på master i Bergen, hvis du har gode nok karakterer så klart. Jeg vil absolutt anbefale deg å begynne på TØH nettopp pga det gode miljøet i Trheim og det er gratis :)

 

Det faglige nivået på TØH kontra BI kan jeg vel ikke si så mye om siden jeg ikke har gått på BI selv, men jeg tror ikke det er så stor forskjell. Det er høyere inntakskrav for å komme inn på TØH, men det er ikke dermed sagt at TØH-studenter er bedre enn BI-studenter og vice versa. Vi har mange forelesere på TØH som også foreleser på BI, men disse er kanskje ikke like gode som de du finner i Nydalen.

 

Spør hvis det er noe mer du lurer på og lykke til med valget ;)

 

Håper å se deg som fadderunge til høsten! :D

 

EDIT: TØH jobber også med å bli handelshøyskole innen 2012 (?)

 

Hei!

Nettopp lest i gjennom denne tråden, og håpet på å finne en som faktisk går bachelor i Øk/adm på TØH, og endelig fant jeg deg! :)

 

Vurderer sterkr å begynne på dette studiet til høsten, men så er jeg så usikker på om det virkelig er noe for meg, og om jeg kommer til å takle studiet.

Kan du si litt om tyngden på studiet? Hvor gikk du før du begynte der? Gikk du rett fra VGS? Hvordan var overgangen i tilfelle?

 

Er så redd for at pensumet skal være så tungt, og at det blir for slitsomt..er det mye man skal gjennom? Er det vanskelig?

 

Er ferdig med vgs nå til sommereren, og er jo som mange andre ganske lei av skole, men jeg ønsker likevel ikke å ta et friår, er redd for å kaste bort tid. Selv om jeg ikke helt vet hva jeg har lyst til å jobbe med senere, så vet jeg at jeg kanskje har lyst til å jobbe med noe som har med økonomi og ledelse å gjøre, liker å ha ansvar, liker å organisere ting, liker matte, og liker å være litt "sjef". Håper derfor dette studiet kan være noe for meg.

 

Men er redd for at jeg ikke er klar for dette studiet enda..har gått media og kommunikasjon på Ringve vgs i Trondheim de siste tre årene. Noe som i grunnen er svært urellevant om jeg begynner på Øk/adm. nå, men har jo likevel fått den generelle studiekompetansen jeg ønsket, og har hatt tre hærlige år på videregående. Det siste året er kjent for å være det verste, og det er jeg midt oppi nå. og ja, det er veldig mye, og jeg føler ikke at jeg har så mye tid til så mye annet enn skole og jobb for tiden. Da vi skal gjennom hele allmennpensum på et år, som de på studiespesialiering skal gjennom på to år. Så derfor begynner jeg å bli ganske sliten, men har likevel ikke lyst til å bare ta meg et friår. Har lyst til å gå videre, men lurer bare på om øk/adm. er veeldig hardt? (a)

Har gode karakterer, og har alltid vært vandt til å jobbe hardt på skolen, men man blir jo sliten uansett etterhvert.

 

Håper du kan komme med noen svar i alle fall (a)

er bare sååå usikker på hva jeg skal gjøre..søknadsfristen nærmer jo seg rimelig fort her nå!!!!

 

Takk på forhånd :)

Lenke til kommentar

Heisann!

Jeg går også i første klasse ved TØH. TØH er en god skole, med et svært godt miljø. Her på skolen vil du få mulighet til å delta i en masse utvalg. Selv er jeg med i aksjeklubben på skolen, og skal sammen med noen andre medlemmer ned til Oslo nå for å besøke diverse meglerfirma, banker etc.

 

Før jeg begynte på TØH så gikk jeg studiespesialiserende med fordypning i matematikk, fysikk, og biologi. Jeg hadde med andre ord et godt grunnlag for matematikk og den typen fag, og jeg har ikke hatt noe problem fordi jeg ikke hadde økonomifag på vgs. Matten i første kull er mer eller mindre en blanding av r1 og r2 fra vgs, og ikke noe særlig vanskeligere enn det.

 

Det første året har du innføringsfag i markedsføring og strategi, metode (matematikk og statistikk), regnskap, bedriftsøkonomi, og administrasjonsfag. Dette er alle ganske greie fag om du gjør en liten innsats. Du trenger ikke å være bekymret for arbeidsmengden på studiet, da dette avhenger veldig av deg selv. Dette semesteret har vi fire forelesninger i uka, alle på tre timer hver. Om du så jobber med øvingene, og leser gjennom kapittelene ved siden av, vil du ha et godt grunnlag før eksamensperioden kommer.

 

Når det gjelder kvalitet på forelesere så varierer dette. De fleste som jeg har hatt har vært veldig gode, men det er også to stykker som har vært svært dårlige. I disse fagene brukte jeg heller tiden på å lese på egen hånd. Mange av foreleserne er hentet inn fra andre skoler, blant annet BI Nydalen, og HINT.

 

Det er noe som skjer omtrent hver helg, og om du er engasjert er det mye du kan sette fingrene i. Jeg hadde ingen tro på at jeg skulle engasjere meg i noen utvalg, men nå er jeg medlem i styret i aksjeforeningen, noe som er utrolig gøy. Etter at jeg begynte her har jeg lært mye om aksjer, og har begynt å trade litt selv også. Før jeg startet kunne jeg mer eller mindre ingenting.

 

Skolen har også samarbeid med en del skoler i utlandet, og til neste år skal jeg på utveksling til Paris.

 

Om det er noe du/dere lurer på er det bare å kontakte meg, så skal jeg svare så godt jeg kan.

 

Med vennlig hilsen

Vidar

[email protected]

 

EDIT:

Jeg skal forresten ta min master enten ved NHH eller CBS (København). Da NHH var her på skolen og hadde stand, snakket jeg med en derifra. Han sa at om man har gode nok karakterer til å komme seg inn på NHH Master, vil man klare seg godt. Enten man kommer fra NHH eller TØH.

Det har, som en over meg skriver, også vært snakk om å gjøre TØH til en Handelshøgskole. Siste nytt fra dekanen er at dette kan skje allerede til høsten.

 

EDIT2: Mye redigering her...

Jeg ser at du over er redd for at økad er vanskelig. Det er ikke veldig vanskelig, og jeg er ganske lettet over at jeg ikke søkte meg inn på sivilingeniør. Jeg ser at du har gått MK på vgs, men selv om du mangler den teoretiske fordypningen som de på studspes har, vil jeg ikke tro at du vil få noen problemer. Tyngden på studiet er hva du gjør det til selv. Det gjelder å jobbe seg opp et godt grunnlag gjennom semesteret, for så å perfeksjonere alt i eksamensperioden. Det er en mindre arbeidsmengde gjennom semesteret her enn på vgs (på vgs var det som regel 8 timer på skolen, og noen timer hjemmearbeid senere), men eksamensperioden var for min del uten sidestykke.

 

De fleste på skolen har hatt et år i forsvaret, jobbet noen år, reist rundt, eller studert noe annet i mellomtiden. Selv gikk jeg rett fra videregående, og tror jeg er tjent med det. Forelesere tar alt ganske basic i starten. Den største forskjellen fra vgs. er alt stoffet som må kunnes, men dette går fint om du lærer deg litt studieteknikk.

Endret av Tindron
Lenke til kommentar

Det er høyere opptakskrav for å komme inn på TØH enn BI, derfor kan du forvente høyere faglig nivå blant studentene på TØH enn på BI.

 

Det er omtrent like vanskelig å komme inn på master på NHH som ved TØH, du må ha mellom B og C i snitt.

 

Studier NHH har gjort viser at uteksaminerte derfra ikke led noe av å ha tatt bacheloren sin i Trondheim.

 

Kilde: Person jeg snakka med fra TØH som skulle ta master i Bergen, han hadde ganske like tanker som deg.

Eventuelt du kan forvente større bredde blant BI-studentene. Har hørt om en BI-student som hadde 3,3 i snitt og gikk ut med et snitt på 4,1 fra bachelorgraden(5-a, 4-b, 3-c osv.)... Det flotte med BI er at de trekker til seg meget gode professorer og undervisere grunnet mye høyere lønn enn offentlige skoler, og de flyr inn lærerne til hver enkelt skole, så har jeg mulighet til å få samme utdanning her i Stavanger som i Oslo. Har du tenkt deg utenlands vil jeg sterkt fraråde deg å studere ved TØH. NHH og BI er de eneste skolene i Norge som er akkreditert av EQUIS og det sparer deg for masse arbeid og gjør det mye lettere å komme inn på prestisjetunge skoler i utlandet. Skal du dog uansett ta masteren ved NHH så for all del ikke sløs bort pengene dine på BI. Til syvende og sist kommer det mest an på hvordan du selv jobber. Bare husk at kravet for å komme inn på mastergraden på NHH lå på 3,8 i fjor høst.

 

Jeg valgte selv BI framfor universitetet siden jeg satser på en internasjonal karriere og mest sannsynlig utdanning i Spania på masternivå. Ellers hadde jeg lett bare gått på UiS.

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar

Tjena :)

 

Jeg ser det er medstudent som allerede har svart på mye av det du lurte på, men kan supplere litt :p

 

Kan du si litt om tyngden på studiet? Hvor gikk du før du begynte der? Gikk du rett fra VGS? Hvordan var overgangen i tilfelle?

Jeg gikk et år på UiO og studerte for å bli ingeniør, og jeg vil si at Øk/Ad studiet er mye lettere. Jobber du litt etter skolen hver dag og ikke minst deltar på gruppeøvinger får du mye gratis. Overgangen kommer litt gradvis. De første to semestrene får du ganske god oppfølging i form av gruppeøvinger osv, men etter det blir det litt mindre av det (slik jeg har forstått på studentene i 2./3. kull). Du er allikevel overlatt mye mer til deg selv enn på VGS, men det er absolutt overkommelig. Eksamen er vel kanskje den største overgangen av alle, siden man ikke er vandt til å måtte kunne 500 sider til en prøve på VGS. :p

 

Det er også mye unge studenter, dvs folk som kommer rett fra VGS, så dere er alle i samme båt :)

 

Er ferdig med vgs nå til sommereren, og er jo som mange andre ganske lei av skole, men jeg ønsker likevel ikke å ta et friår, er redd for å kaste bort tid. Selv om jeg ikke helt vet hva jeg har lyst til å jobbe med senere, så vet jeg at jeg kanskje har lyst til å jobbe med noe som har med økonomi og ledelse å gjøre, liker å ha ansvar, liker å organisere ting, liker matte, og liker å være litt "sjef". Håper derfor dette studiet kan være noe for meg.

 

Utifra det du sier her virker det som om en økonomiutdannelse passer deg perfekt.

 

Lykke til med valget! :)

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...